Victoriazebrayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Victoriazebrayngel

    Nu har min Victoriazerbra (Astatotilapia latisfaciata) spottat - igår rymde den första och vid lunch idag hade 3-4 rymt. Senare på eftermiddagen var en hel svärm ute och luftade sig, svårt att se hur många men gissningsvis 20-30 stycken. Hon är rejält beskyddande och attackerar glaset om man kommer nära, samt återtar genast de små i munnen. Men det lär väl lugna ner sig, det är ju hennes första kull.

    Ville bara berätta detta - det är min första Victoriakull överhuvudtaget (men inte sista). Hoppas nu att det går att få dem att växa - tror egentligen inte de ska bli så problematiskt med micromask och krossat, finmalet, torrfoder. De - ynglen alltså - är ganska stora...

    Glada ciklidhälsningar/joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Grattis Joe! Det är alltid kul med den första leken.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Fortsätter min tråd med en fråga - hoppas någon ser den då jag inte vill starta nån ny tråd.

      Nu, idag, verkar honan lite lugnare och de små får gå runt och plocka lite på botten och filtermattan. Allt känns helt OK -

      men hur länge ska/kan hon vara kvar hos sina yngel? Nån vecka?

      Fortsatt glad ciklidist, men tacksam för något/några svar!

      /joe
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Sofus
        Användare
        • februari 2004
        • 190

        #4
        vid min första lek på mina red back scraper så lät jag honan gå med ynglen i en vecka, det gick bra fram till den sjunde dagen då hon prompt åt upp alla utom fyra. Sedan dess har jag låtit henne gå i 3-4 dagar varje gång, då utan att förlora yngel och honan vårdar dom fortfarande.
        1m³ afrika i vardagsrummet!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
        http://www.akvarieforening.se/

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Tack för det tipset - jag vet ju inte om zebrorna gör på samma vis, men varför chansa!?
          Jag flyttar henne om några dagar så jag får behålla de små liven - på dessa dagar borde de ändå ha lärt sig något om yngelvård för framtiden.

          Återigen tack Sofus/ joe
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Nu har honan flyttat "hem" igen - och det går ca. 30 förvirrade yngel i 90-litern. Men det ska nog ordna sig. De blir mindre och mindre skygga för var gång jag sätter mig vid karet. Nu får jag koncentrera mig på att hitta avsättning för de små liven lite längre fram i tiden.

            Tack alla som följt med - kanske kommer det ytterligare rapporter.

            /joe
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...