Kompisar till Geoffar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Kompisar till Geoffar!?

    Villl ha lite tips om bra medinvånare till mina Geophagus.Både andra ciklider och "vanliga" typ tetror. (Scalar & Discus kanske nån säger men dessa är jag nog inte "mogen" för ännu ...)Vore ju lattjo att få lek av Geophagusen men också att övriga fiskar tillåts trivas och para ut.
    Har i princip noll koll på denna kontinent och vilka arter som jag har kikat in som "snyggt" verkar inte passa med mina fiskar.
    Har alltså 8 st G.sp. "Aripuana",lite Ancistrus och L 14 i ett 325 men skall inom kort släppa dem i ett 540. Vore ju i denna veva vara praktiskt att tillföra övriga fiskar.....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av ozric
    Villl ha lite tips om bra medinvånare till mina Geophagus.Både andra ciklider och "vanliga" typ tetror. (Scalar & Discus kanske nån säger men dessa är jag nog inte "mogen" för ännu ...)Vore ju lattjo att få lek av Geophagusen men också att övriga fiskar tillåts trivas och para ut.
    Har i princip noll koll på denna kontinent och vilka arter som jag har kikat in som "snyggt" verkar inte passa med mina fiskar.
    Har alltså 8 st G.sp. "Aripuana",lite Ancistrus och L 14 i ett 325 men skall inom kort släppa dem i ett 540. Vore ju i denna veva vara praktiskt att tillföra övriga fiskar.....
    Jag har själv lite olika Geophagus i ett 720-liters tillsammans med schackbrädesciklider och jordätarna låter dom helt vara ifred sen har jag ett par chokladciklider. Dom Geophagus jag har är Surinamensis Steindachneri, Tapajos och sedan har jag fem Satanoperca sp "Redlips" och det funkar kanon i det karet. Så flyttar du över dom till ett 540-literskar så skall det inte vara några problem att blanda med andra Sydamerikanare både större och mindre.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Tetror är rätt bra, om cikliderna är skygga och de är dessutom trevliga att kika på. Colombia-tetran blir rätt stor och är snygg, i mina ögon. 10-15 st av dem borde bli fint. Bilbukar kan även vara rätt fräcka, och de går ju verkligen högt upp i karet så att man får liv i alla vattenskikt. Har inte namnet i huvudet nu, men det finns en som är silverfärgad och blir hyfsat stor (runt 7 cm). Vinkeltetran stimmar fint och är en kraftig kontrast till det mesta med sina enkla färger. Blir hyfsat stor och går relativt högt i karet. Nättetran är också enkel i färgerna, blir hyfsat stor och går en bit upp i karet.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Flaggciklider, uaru, hantelciklder en del fd aeqidens

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Nättera

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Tetror är rätt bra, om cikliderna är skygga och de är dessutom trevliga att kika på. Colombia-tetran blir rätt stor och är snygg, i mina ögon. 10-15 st av dem borde bli fint. Bilbukar kan även vara rätt fräcka, och de går ju verkligen högt upp i karet så att man får liv i alla vattenskikt. Har inte namnet i huvudet nu, men det finns en som är silverfärgad och blir hyfsat stor (runt 7 cm). Vinkeltetran stimmar fint och är en kraftig kontrast till det mesta med sina enkla färger. Blir hyfsat stor och går relativt högt i karet. Nättetran är också enkel i färgerna, blir hyfsat stor och går en bit upp i karet. tjugotal och dom går högt upp och stimmar bra! Och cikliderna låter dom vara

          Hilsen,

          P
          Håller helt med om nättetran den simmar högt och stimmar bra! Oops det blev visst rim!
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Bilbukar kan även vara rätt fräcka, och de går ju verkligen högt upp i karet så att man får liv i alla vattenskikt. Har inte namnet i huvudet nu, men det finns en som är silverfärgad och blir hyfsat stor (runt 7 cm).
            Kan vara denna du menar? Thoracocharax stellatus och blir upp till 9cm. Verkligen snygga firrar när dom är i akvariet och inte som denna torkade efter sin flygfärd ut ur akvariet.
            Det gäller att ha täckglasen på.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Wilhelm,
              jepps, det är den jag tänkte på. Fräcka, helt klart men det är sant det där med täckglasen. Har läst någonstans att bilbukar i naturen kan hoppa runt 7 meter. Inte illa för en så liten racksing!

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...