En fundering kring "röd/gul" fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    En fundering kring "röd/gul" fisk!

    Detta kanske är en fånig diskussion, men jag blir lika förundrad varje gång. Jag tycker det är extremt enkelt att få fisken hemma att leka, antingen genom att ändra ljusförhållanden i karet, vattenbyten eller ändra mattillfällen...
    Men det är enormt lustigt när man tittar på vilka yngel som "överlever" i karet, beroende på färg! Alla yngel som är blå, eller mörkare, klarar sig 90% bättre än de stackarna som föds gula/röda...
    Sr man ett litet blått yngel, så ska det till att någon fisk "spanar" in eller bara råkar simma förbi, för att den vuxna fisken ska reagera, till motsats för det gula ynglet, för tittar den lilla stackaren fram fullkommligt exploderar karet, och alla dyker på....

    Finns det någon med liknande erfarenhet, och hur sjutton ska man gå tillväga om man vill låta ynglen växa upp bland vuxen fisk? (varför gör jag nu detta??? - bara ser det som det naturliga urvalet, dvs starka fiskar överlever...grymmt???)

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Mycket intressant tycker jag! Visst kan det säkert vara så, även om ju jag tror att det är mer slump än "styrka" som spelar roll i akvariet. Vill du att fler skall överleva skall du ha massor av små gömställen. Växter, stenar, hålsten etc.

    Jag skulle även vilja rätta till en vanlig missuppfattning. Darwins teori "The survival of the fittest" översätts ofta till "den starkaste överlever". Det är helt fel. Fitness har inte speciellt mycket med styrka att göra alls. Definitionen av fitness kan man säga är: "ett mått på hur kapabel ett djur är att överleva och föröka sig i en viss miljö." Styrka kan vara viktigt men oftast inte då de flesta djur förlitar sig på andra egenskaper än styrka för att överleva och föröka sig.

    Fitness kan man säga mängden arvsmassa ett djurs klarar att föra vidare till nästa generation som oftast avgörs av egenskaper annat än fysisk styrka.
    Senast redigerad av Zaphi; 03 oktober 2006, 15:28.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Detta fenomen har även jag varit med om när jag lät alla fiskar spotta i huvudburken, alla blå afra yngel klara sig hur bra som helst medans dom vita/gula och fläckiga gick åt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Kan det inte ha med fiskens naturliga födoval att göra? När jag matar mina rovmalawi med yngel de aldrig kunnat träffa på i sjön, tex. synspilum-yngel, så klarar sig en hel del. Matar jag däremot med mbunayngel har jag aldrig fått ett enda yngel som vuxit upp.
        Tony Englund

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          Håller med dig Z om att det inte handlar om styrka, men om att de...snabbaste, tåligaste och uthärdigaste överlever....
          Men det är precis som om småfisken som är röd/gul har färgen "mat-dags-gul-röd", för samtliga sorter reagerar på dessa små stackare....
          Självklart ska man ha bra med gömställen, bara förundrad om varför fisken "triggas" så kraftigt av just den gula färgen???
          Sen verkar det som om fisken vid...vuxen ålder, inte alls är lika påpassad som dom andra i färgskalan dvs jag har inte lika många dödsfall hos dessa färgade fiskar som hos blå/brun/svart-varianter!

          Kanske inbillning, men jag ska "studera" ämnet noggrant!

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Christian T

            #6
            Håller bara med i diskussionen delvis. Jag tror att tuffhet och medfödd förmåga att gömma sig, samt mognadsgrad vid spottningen är betydligt viktigare än färg och storlek. Som stöd för mina argument tar jag en av mina favoritfiskar, Röd Zebra. Under alla år jag hållit på med ciklider har jag nästan aldrig ägt ett Malawiakvarium utan denna fisk. Låter jag dem spotta i akvariet, vilket jag oftast gör, överlever i princip alltid lika många blå hanar som röda hanar eller honor. Däremot har yngel från andra Malawi, framför allt icke Mbunas, mycket svårare att överleva.

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #7
              Va fan skall man säga? De enda yngel jag fått att överleva är goldenyngel!!! Aldrig ett blått eller något annat!!!
              Tror helt enkelt att det beror på att de söker sig till grottor mer än vad andra gör! Därmed överlever de, inte pga färg!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              Arbetssätt...