Storstäda, hur ofta ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Storstäda, hur ofta ??

    Hej på Er !!

    Jag har funderingar på det här med att städa akvariet....Då menar jag ej algskrapnig av rutor och annan "enklare" rengöring, utan att ta ut allt osv..

    Alltså, hur pass mycket "slam" är vanligt att man har på botten..Jag tycker att så fort man kommer åt något i närheten av botten yr det diverse partiklar över allt...

    Jag upptäckte detta när jag skulle plantera växter här om dagen....

    Jag vet ju att man inte i onödan ska hålla på och "mickla" med akvariet, men samtidigt känns det som om jag vill rensa lite mera än vanligt.....Jag är rädd att det ska samlas för mycket bakterier som bildar olika sjukdomar....

    Jag sköter mina vattenbyten och allt annat som man ska...

    Akvariet är på 160 L och har en ganska liten fiskbesättning, eftersom alla fiskar är ungfiskar och ganska små... Akvariet har varit i gång i ca 2 månader.Filtret är ett Fluval 4 plus...
    Fiskarna som är i är Sajicor, gyppy, leopardmal och siameser...

    Vore tacksam för Er hjälp, med vänliga hälsningar Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Kar över 100 liter behöver knappast storstädas någonsin, om det sköts rätt. Har du mycket slam i botten kan du slamsuga i samband med vattenbyte. Annars är det bara att göra vattenbytena varje vecka och skölja ur filtermaterialet någon gång i månaden (skölj ur det i akvarievatten så dör inte så många bakterier).

    Man kan ha några firrar som bökar i botten också, så slipper man slamsuga - firrarna virvlar upp smutsen så att den kan åka in i filtret.

    Förr eller senare bildas en balans i akvariet om du sköter det på sättet som beskrivs ovan.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Sa sallan som mojligt. En gang om aret som det ofta rekomenderas i aldre bocker ar for ofta. Slamsug botten for att fa bort skiten. Sedan kan det handa att akvariet "kollapsar" eller att man matat for mycket (eller har extremt mycket fisk) sa att botten blir full av illaluktande gegga (ofta bublar det gas nar man rotar). Da maste man rengora, men det ar inget bra satt att skota akvarier pa.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Aldrig är mitt svar. Jag har iallafall aldrig "storstädat" något akvarium de sista 8-10 åren. I ett av mina kar kan det bildas slam på ett ställe, men det beror främst på tre saker, dåligt placerade insug in bakom bakgrunden, kanske något dålig pumpstyrka samt att jag haft fel och för finkornigt bläster som blir som betong. Visst kan det fastna lite slam under växter etc, men i ett väl balanserat akvarium behöver det inte ens slamsugas, men visst kan man göra det om man tycker det ligger för mycket.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Jag "storstädar" kanske mina kar när jag flyttar dom men jag tar med mig så mycket smuts jag kan.

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Man behöver absolut aldrig storstäda eller slamsuga enligt min mening. Jag har haft kar osm har gått i tio års tid utan slamsugning eller storstädning. Sköter man bara sina vattenbyten och sköljer filtrena vid jämna mellanrum hellre för sällan än ofta. I naturen är det ingen som går omkring och rengör eller slamsuger. Konsten är bara att få en bra balans.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • eberhardt
              Användare
              • november 2005
              • 32

              #7
              Smutts i burken vill väckster ha. men inte för mycket dels så ser det illa ut för ögat om det är över allt i burken slamm i sanden är bra det går till näring för väcksten sug upp det du ser luckra botten i bland ca var 1månad

              Kommentar

              Arbetssätt...