Hur mycket tål glaset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Hur mycket tål glaset?

    Har fått tag i en sten som är ca 35-40 cm i diametern och ca 5-8cm tjock. Stenen väger totalt ca 12 kg. Jag har 20mm frigolit i botten och den nästa minsta storleken på Rådasand. Sedan några mindre stenar och slutligen "stenblocket" Frågan är om jag törs ha den stenen i mitt Juwel Rio 300? Jag har mer sten i karet men de väger ca 3kg tillsammans.

    Tacksam för svar!
    "Bättre sent än aldrig" []
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Det ska inte vara några problem, jag har runt 40 kilo sten i mitt 350 just nu, det finns de som har mer än hundra kilo i sina kar.
    ||||

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      #3
      För mkt sten är inget att oroa sig för! Släng i bara!
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Högst troligt så kan du lugnt lägga ned de där stenarna. Tyngden är nog inga problem, men var försiktig när du tar ned sten eller tar upp...om du tappar sten så kan det få en elak effekt av sprucken botten trots frigolitens skydd.

        Jag har en bamsebumling i min 375:a som jag tappade ca 10-15cm ovanför botten...den gled ur händerna...och slog rakt ned på bottenskivan av frigolit. Hela karet ringde och jag fick hjärtstopp i ca 10 sekunder tror jag...sedan svettades jag sjöar och var tvungen att sätta mig ned och pusta ut. Man är ingen hårding när det gäller akvarium och när det börjar knaka eller smälla i dom.

        Samma otäcka känsla fick jag en gång när jag fyllde på karet och hade flyttat...använde då aluminiumställning och när karet var fyllt med 375 liter så kom jag åt karet en aning och märkte att det sviktade. Jag puttade lite i kant och konstaterade att det sviktade riktigt rejält! Snacka om nervösa minuter innan jag tömt karet på vatten!

        Ähum...ursäkta sidosprånget där...som de andra säger så...kör på! ;-)...men var försiktig i all hantering med karet.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Såg specen på en 1600L burk i tyskland som dom hade tryckt ner 500kg sten i, sov gott =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...