Prinsessor eller Tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Prinsessor eller Tropheus?

    Tänkte starta upp en 530 liters (160x55x60) kar med Tanganyika. Vill gärna ha Tropheus och Prinsessor. Hur funkar de ihopa? Om jag nu måste välja vilka är "roligast"? Vill ju ha lite beteende. INte för att någon av dem är som en slöjstjärt men iaf
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Welcome to ciklid.se!
    Personligen tycker jag Tropheus är flera resor lattjo jämfört med Princessor.Dessutom tror jag att man kan få lika kul m princessor i betydligt mindre kar,ditt e ju som byggt för troffar!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Jag tycker förståss att prinsessor är intressantast. Det är intressant att kolla en stor koloni av prinsessor och yngelvården, där "barnen" hjälper till med yngelvården av de minsta.
      Troffar tycker jag bara simmar omkring som yra höns! .

      Men i ett sånt akvarie skulle jag nog satsa på leptosomor, nigripinnis, furcifer och liknande.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Ja eftersom ni talar om troffar vågar jag skriva att nu är Stockholms finaste troffe akvarium klart mycket fint jag borde bli inredningsarkitekt inom akvaristiken,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          Ursprungligen postat av TastY84
          Tänkte starta upp en 530 liters (160x55x60) kar med Tanganyika. Vill gärna ha Tropheus och Prinsessor. Hur funkar de ihopa? Om jag nu måste välja vilka är "roligast"? Vill ju ha lite beteende. INte för att någon av dem är som en slöjstjärt men iaf
          jadu otroligt svårt val kanske mina två absoluta favoriter.. men det funkar säkert jätte bra ivarje fall innan prinsessorna kommer igång ordenterligt. men tropharna är så pass tuffa att det kan hända att dom klarar sig trots att sessorna har kommit igång..

          Mvh Daniel

          Kommentar

          • ciklidMartin
            Användare
            • februari 2004
            • 213

            #6
            Ursprungligen postat av TastY84
            Tänkte starta upp en 530 liters (160x55x60) kar med Tanganyika. Vill gärna ha Tropheus och Prinsessor. Hur funkar de ihopa? Om jag nu måste välja vilka är "roligast"? Vill ju ha lite beteende. INte för att någon av dem är som en slöjstjärt men iaf
            Princessor är roliga till en början men de förökar sig som ogräs. Personligen kommer jag aldrig att ha dem igen. Skulle satsat på troffekar.

            Håller med Wilhelm att det är bättre och redan nu se vilka istället för vilken fisksort du vill ha i karet.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • augusti 2006
              • 157

              #7
              Jag håller absolut med Wilhelm, prinsessorna är mycket roligare än Troffar. Jag har f.ö. en gång haft Troffar och prinsessor ihop och det funkade väl sisådär, Troffarna fick mycket stryk när de planlöst simmade in på sessornas revir. Är det intressant bettende du är ute efter så är prinsessorna mycket roligare, jag tycker nog att Wilhelm slår huvudet på spiken i sin beskrivning av Troffar.... Yra höns, hehe.

              Jag kan ju dessutom säga att jag nyligen var i samma situation som du, jag startade precis upp ett 540 kar med Tanganyika. Inte någon gång övervägde jag Troffar, däremot så var jag enormt sugen på att skaffa sessor igen men jag gjorde ungefär som Wilhelm föreslår. Anledningen för mig var mest att sessorna så småningom tar över ett kar om man inte kan hålla efter dem. Idag har jag leptosomor, P. nigripinnis, Callochromis Pleurospilus och L. Ornatipinnis. Eftersom jag har blivit mycket förtjust i mina Pleurospilus är jag glad att jag inte skaffade prinsesor.

              Suget efter prinsessor är ändå så starkt att jag skaffat ett nytt 420 kar som jag tänker hålla prinsessor i samt en del andra arter som inte fått plats i 540 karet.

              Men det finns nog de som tycker Troffar är roligare än prinsessor, personligen tycker jag inte det och jag tycker dessutom att prinsessor är mycket vackrare så för mig är det ett enkelt val.
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              • faltaren
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 341

                #8
                Ojdåå: mycket åsikter. Mycket bra Ska kolla up dem ni säger så jag får se vad det är för några. Är helt ny på Tanganyika. Haft mest sydamerikanskt innan.

                Men det blir en BTN rocky i mitt kar iaf Sen är dte inte så lätt att välja veom som ska få bo där

                Kommentar

                • faltaren
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 341

                  #9
                  Kolla runt lite de du sa Wilhelm var ju inte alls dumma. Kolla på Cyathopharynx också men mitt akvarium är ju för litet för den, bygger ju sandslott och grejor . Men hur är leptosomor och company beteende mässigt? Agressiva? Tänkte ha snäcklekare med. De så fina så de med

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • april 2002
                    • 314

                    #10
                    Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Ja eftersom ni talar om troffar vågar jag skriva att nu är Stockholms finaste troffe akvarium klart mycket fint jag borde bli inredningsarkitekt inom akvaristiken,Mvh Ann-Mari
                    Ett sådant uttalande kräver bilder!! :-)
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • MM Ciklidimport
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av TastY84
                      Kolla runt lite de du sa Wilhelm var ju inte alls dumma. Kolla på Cyathopharynx också men mitt akvarium är ju för litet för den, bygger ju sandslott och grejor . Men hur är leptosomor och company beteende mässigt? Agressiva? Tänkte ha snäcklekare med. De så fina så de med
                      Hej och välkommen till klubben.

                      Du är på väg att börja med de absolut roligaste av ciklider, Tanganyikorna.

                      Men släpp tanken på Cyathopharynx för ett tag, de måste vara Kungar i karet om det skall lyckas.

                      Försök att tänka dig karet i 3 skift när du skall köpa in dina nya invånare, botten-mitten och ytlevande fiskar.

                      Varför inte skaffa in den vackraste av alla "Prinsessor", Neol.Maraguensis.
                      Den är betydligt lugnare och otroligt mycket vackrare än N.Brichardi varianterna.
                      Då öppnar sig en helt ny möjlighet för dig med sammansättningar.
                      Mvh.TroffeMicke
                      Nya samimportsidan upplagd på:
                      www.troffemicke.com

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Salo ett sådant uttalande ska visa upp bilder när kamera är tillgänglig,dom stortrivs verkligen,jag har med enkla medel skapat en interiör som dom verkar trivas med,Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        • faltaren
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 341

                          #13
                          Ursprungligen postat av MM Ciklidimport
                          Hej och välkommen till klubben.

                          Du är på väg att börja med de absolut roligaste av ciklider, Tanganyikorna.

                          Men släpp tanken på Cyathopharynx för ett tag, de måste vara Kungar i karet om det skall lyckas.

                          Försök att tänka dig karet i 3 skift när du skall köpa in dina nya invånare, botten-mitten och ytlevande fiskar.

                          Varför inte skaffa in den vackraste av alla "Prinsessor", Neol.Maraguensis.
                          Den är betydligt lugnare och otroligt mycket vackrare än N.Brichardi varianterna.
                          Då öppnar sig en helt ny möjlighet för dig med sammansättningar.

                          Hmm jo jag misstänkte att jag fick släppa dem iaf, karet är för litet. Jo jag har faktiskt tänkt lite så. Tänkte ha snacklekare på botten. Den Neol.maraguensis varianten går i mitten va? Sen är det då ytan kvar

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #14
                            Ursprungligen postat av MM Ciklidimport
                            Hej och välkommen till klubben.

                            Du är på väg att börja med de absolut roligaste av ciklider, Tanganyikorna.

                            Men släpp tanken på Cyathopharynx för ett tag, de måste vara Kungar i karet om det skall lyckas.

                            Försök att tänka dig karet i 3 skift när du skall köpa in dina nya invånare, botten-mitten och ytlevande fiskar.

                            Varför inte skaffa in den vackraste av alla "Prinsessor", Neol.Maraguensis.
                            Den är betydligt lugnare och otroligt mycket vackrare än N.Brichardi varianterna.
                            Då öppnar sig en helt ny möjlighet för dig med sammansättningar.
                            Måste säga att smaken är verkligen olika... personligen tycker jag att brichardi är mycket mycket snyggare än maraguensis...

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Jag tycker förståss att prinsessor är intressantast. Det är intressant att kolla en stor koloni av prinsessor och yngelvården, där "barnen" hjälper till med yngelvården av de minsta.
                              Troffar tycker jag bara simmar omkring som yra höns! .

                              Men i ett sånt akvarie skulle jag nog satsa på leptosomor, nigripinnis, furcifer och liknande.
                              det du menar med att dom far runt som yra höns gissar jag är när dom flyr från andra trophar.. och det blir ju lite så i våra över befolkade "små" akvarier..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...