O. ventralis och C. foai i ett 720?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MM Ciklidimport
    Användare
    • juli 2006
    • 33

    #16
    Ursprungligen postat av ozric
    ...men är det den han verkar ha döpt om till Kabogo green!??

    Hej alla.

    Kabogo Copper kallas oxå för Kabogo Green eller Kabogo Blue.

    Känt barn har en massa namn
    Mvh.TroffeMicke
    Nya samimportsidan upplagd på:
    www.troffemicke.com

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Ok. Kan förstå att de kallas så efter färgen de uppvisar. Men finns alla dessa färgvarianter inom/runt samma fångstplats,Cape Kabogo??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • MM Ciklidimport
        Användare
        • juli 2006
        • 33

        #18
        Ursprungligen postat av ozric
        Ok. Kan förstå att de kallas så efter färgen de uppvisar. Men finns alla dessa färgvarianter inom/runt samma fångstplats,Cape Kabogo??
        Hej.

        En och samma fisk visar upp ett färgspectra på allt mellan koppar-grönt-blått-lila, allt beroende hur ljuset faller på fisken.


        kolla in www.troffemicke.com
        Mvh.TroffeMicke
        Nya samimportsidan upplagd på:
        www.troffemicke.com

        Kommentar

        • MM Ciklidimport
          Användare
          • juli 2006
          • 33

          #19
          Ursprungligen postat av MM Ciklidimport
          Hej.

          En och samma fisk visar upp ett färgspectra på allt mellan koppar-grönt-blått-lila, allt beroende hur ljuset faller på fisken.


          kolla in www.troffemicke.com

          PS.Inga bilder är färgredigerade, allt är som "den allsmäktiga" skapade dom.
          Mvh.TroffeMicke
          Nya samimportsidan upplagd på:
          www.troffemicke.com

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Ursprungligen postat av MM Ciklidimport
            Hej.

            En och samma fisk visar upp ett färgspectra på allt mellan koppar-grönt-blått-lila, allt beroende hur ljuset faller på fisken.


            kolla in www.troffemicke.com
            Ok, så samtliga Foai från Cape Kabogo är en å samma "fångstplats-variant" då? Oavsett om de heter Kabogo Copper,Kabogo Green osv??? Men visst måste de då skilja ngt i nyans individerna emellan?? Ser så ut iaf,verkar det som. Om det nu är så,ger de då yngel i olika färger??
            (ursäkta om jag nu e trögare än vanligt men ibland är det här med handelsnamn så förbenat löjligt och framförallt förvirrande...)
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #21
              Jag har för mig att den blå varianten är en furcifer.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Som då lever vid samma lokal?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #23
                  Ja men de håller till på olika vattendjup. Foaien går djupare och får därav det koppar gröna marmorerade skimmret.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    Synd att det ska tramsas med handelsnamn om det är samma fisk! Förstår fördelarna om det verkligen är så att man får den färg som fisken har i namnet men det har ju sen efter odling inget värde om man får fler färgformer i avkomman.

                    Calle; om de blå är Furcifer,var det då sådana du hade?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #25
                      Nope ..Foai kabogo copper hade jag! Men som Micke säger så uppvisar fisken ett skimmer av grönt, blått, kopparfärgat och lila beroende på hur ljuset vinklar sig i fisken.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #26
                        Jag har lite bilder på dem men ingen som är vidare bra, hade min gamla analoga system på den tiden. Bilden är på en ung hane och inte alls utfärgad ordentligt.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #27
                          Jaha,du menar att dina hade sett exakt likadana ut som Mickes om de haft samma ljusförutsättningar!? Och iom hur ljuset faller på fisken får de olika handelsnamn!?? Det är iaf det jag får fram av de svar ni ger mig. Låter inte så övertygande,men vad vet jag...
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • MM Ciklidimport
                            Användare
                            • juli 2006
                            • 33

                            #28
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Jaha,du menar att dina hade sett exakt likadana ut som Mickes om de haft samma ljusförutsättningar!? Och iom hur ljuset faller på fisken får de olika handelsnamn!?? Det är iaf det jag får fram av de svar ni ger mig. Låter inte så övertygande,men vad vet jag...
                            Hej.

                            Du är och nosar på verkligheten........Calles hade sett ut som mina vid samma förutsättningar.

                            Vissa personer tycker att samma fisk är grön, andra tycker att den ser blå ut och den tredje tycker att den ser kopparfärgad ut.

                            Fjällena på Foae´n är multifärgade vilket gör att samma fisk ser helt olika ut beroende på hur ljuset faller på fisken.

                            Precis som vissa metalliclacker på bilar gör.

                            Sedan finns det en Cyathopharynx Furcifer som går i blått, den får dock inte alls de starka färgerna som Cyathopharynx Foea får.

                            Köper du Furcifern så blir du nog väldigt besviken på färgerna.

                            Bägge varianterna har setts gåendes brevid varandra.
                            Mvh.TroffeMicke
                            Nya samimportsidan upplagd på:
                            www.troffemicke.com

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #29
                              Ok,Tack! Äntligen ett rakt & lättförståeligt svar!
                              Å Micke;Kan du denna....
                              Ursprungligen postat av ozric
                              Det här med att VF "featherfins" har svårare att färga ut i akvarium... Gäller det bara nyanländ VF fisk eller funkar de så livet ut,sas?? Funderar nämligen på guld-nasuta till ett "show-kar", men bara om hannen färgar ut maximalt. Dennna är en gammal VF-grupp.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • MM Ciklidimport
                                Användare
                                • juli 2006
                                • 33

                                #30
                                Ursprungligen postat av ozric
                                Det här med att VF "featherfins" har svårare att färga ut i akvarium... Gäller det bara nyanländ VF fisk eller funkar de så livet ut,sas?? Funderar nämligen på guld-nasuta till ett "show-kar", men bara om hannen färgar ut maximalt. Dennna är en gammal VF-grupp.
                                Ännu en gång är du nära sanningen, fast här gäller det väl igentligen bara Cyathopharynxarna och då primärt Cyathopharynx Deepvarianterna såsom Moliro, Ikola, M´bita och hela det släktet.

                                Jag har själv haft VF.O.Nasutus i flera olika guldvarianter och alla har färgat ut, dock aldrig som man kan se på de flottaste bilder.

                                Den variant som färgade ut bäst var Nasutus Kipili Gold.De andra blev mer smutsgula, men dock utfärgade.

                                Jag tror nog att O.Nasutus Goldvarianterna är de mest fejkade fiskarna fotomässigt.
                                Mvh.TroffeMicke
                                Nya samimportsidan upplagd på:
                                www.troffemicke.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...