TV1 22.00 ikväll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #16
    Ja, det var ju inte direkt upplyftande underhållning men intressant och därmed bra. Den tar ju upp en del som inte är så smickrande för oss som bor i denna del av världen.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      Det var ingen rolig film, men intressant. Ytterligare exempel på hur de rika vita utnyttjar de fattiga svartas elände. På europas mattalrikar ligger fileér av nilaborre, medans infödingarna för nöja sig med fiskrenset. Ungefär som måsarna när fiskebåtarna är på väg hem och fiskrenset kastas överbord.

      En sak är säker. Jag kommer aldrig att äta nilaborre. Gör jag det så kommer jag säkert se bilderna på kvinnan som trampade i den fluglarvsbemängda gyttjan och hängde upp fiskrenset för tork.

      Och ni som tycker att det var en skitfilm ska vara glada över att ni inte är en av de hungriga negerbarnen.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Tingeling
        Användare
        • juli 2006
        • 176

        #18
        Visst är det nyttigt att se dokumentärer om hur andra har det i olika länder men hur ska man sedan gå till väga? Ska man äta nilaborren för att dom som jobbar på fabrikerna ska kunna få lön och kunna äta dom själva lr. ska man bojkotta fisken för att statuera exempel på att vi inte tillåter sådana förhållanden i andra länder.
        Jag själv mådde jag illa av att se människor stå i fluglarvegjyttja och hoppas på ett mål mat i veckan ,men jag kan inte göra så mycket mer för dom som står där. Donera slantar kan man alltid göra men vad har det för långsiktig lösning på deras problem. Visst dom blir glada av en fingernagelsbit med ris men sedan då.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #19
          Mitt moraliska patos är på service, så själv tycker jag bara att det är tråkigt att det uppenbart inte går att göra dokumentärer om miljökatastrofer som handlar om miljökatastrofen. Jag skulle själv gärna se en dokumentär om Victoria, diverse puckade dammprojekt (t.ex. Xingu, three gorges dam, vad-nu-alla-jättedammar-skanska-bygger-heter etc), Panamakanalen etcetcetc som handlade om miljöeffekterna.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #20
            Ursprungligen postat av Tingeling
            Ush detta var en tragisk dokumentär om gatubarn och rutten fisk med massa fluglarver.
            Trodde jag skulle få se massa vackra fiskar i en naturskön mijö. Men icke.
            Blev en del zappande på fjärren i början mellan ettan ,insider och senare med bad boys 2.
            Bedrövlig kväll..
            sa ju det redan innan.. det är en bra film men det är ju nästan inget om fiskar. men finns ju filmer som är värda att se som det inte är bara fiskar med i

            Kommentar

            • Malawichrille
              Användare
              • februari 2006
              • 67

              #21
              Måste meddela att dokumentären går i repris på lördag den 30/9 kl.15:10 i SVT2 ,för oss som inte kunde se den när den gick i torsdags kväll.
              240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
              +55 liters yngelkar

              Kommentar

              • Tingeling
                Användare
                • juli 2006
                • 176

                #22
                Ursprungligen postat av Danne_K
                sa ju det redan innan.. det är en bra film men det är ju nästan inget om fiskar. men finns ju filmer som är värda att se som det inte är bara fiskar med i
                Håller med ,men jag personligen förväntade mig en naturskön film med massa fisk. Så blev det inte och blev lite smått shockad av motsatsen. Visst är det värt och utbildande att se annat än fina fiskar det tvivlar jag inte på men man hade förväntat sig annat när det gällde det här.
                Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tingeling
                  Håller med ,men jag personligen förväntade mig en naturskön film med massa fisk. Så blev det inte och blev lite smått shockad av motsatsen. Visst är det värt och utbildande att se annat än fina fiskar det tvivlar jag inte på men man hade förväntat sig annat när det gällde det här.
                  Håller också med, av "förhandssnacket, krönikor mm hade jag trott att det mer skulle handla om faunan i Viktoriasjön, dvs vara en dokumentär ur en mer biologisk utgångspunkt än en ekonomisk som handlar om globaliseringens baksida. Dock en riktigt bra film som är tänkvärd men med vissa billiga trick (man har tex sett sniffande gatubarn tidigare i mängder av dokumentärer) som sänker mitt betyg något.
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  Arbetssätt...