Filtrering eller??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #16
    Precis som de flesta killioter så drar jag upp yngel i akvarium utan filter. Eftersom jag endast hade detta kar så fick några ciklidyngel gå där. Små vattenbyten två ggr i månaden, tätt med hornsärv och gott om levandefoder. Det funkar utmärkt för killis, men också för ciklider. Lättskött och med mer av kretsloppstänkande än att flusha akvariet med jämna mellanrum, det lockas jag av.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • juni 2010
      • 136

      #17
      Jag tar upp den här tråden. Man kan läsa och höra av olika personer, att exempelvis killifiskar inte behöver ha filtrering utan klarar sig bra utan pump och filter. Om det gäller killifiskar borde det ju även gälla andra fiskar som kommer från stillastående vatten eller vatten med väldigt svag genomströmning?

      Jag hittade en liten cirkulationspump vid en inköpsrunda men köpte den inte, utan ska fundera ett tag, för jag vill svag cirkulation av vattnet för att sprida värmen från doppvärmaren. Verkligen en smidig liten sak, men vad som räknas som svag genomströmning vet jag inte. 1 till 2 gånger vattnets volym per timme är väl rätt starkt?

      Kommentar

      • Zten
        Användare
        • december 2009
        • 75

        #18
        Ursprungligen postat av JK.
        1 till 2 gånger vattnets volym per timme är väl rätt starkt?
        Snarare tvärtom, 10 gånger volymen blir rätt strömt, 1-2ggr/volymen är väl knappt märkvärt kan jag tro!

        Kommentar

        • JK.
          Användare
          • juni 2010
          • 136

          #19
          Ursprungligen postat av qristina
          Jamen herregud, köp din djävla pump, hur svårt kan det bli
          Det beror på olika faktorer.

          Ursprungligen postat av Zten
          Snarare tvärtom, 10 gånger volymen blir rätt strömt, 1-2ggr/volymen är väl knappt märkvärt kan jag tro!
          Okej, tänkte på fiskar som gillar lugnt vatten.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Kraftig cirkulation uppskattas av många sjöciklider, 10 ggr akvariets volym är faktiskt inte mycket. Uppåt 20-30 ggr akvariets volym börjar det hända grejer. Får flera andra firrar är denna cirkulation alldeles för kraftig, men just många sjöciklider får något lyckligt i beteendet när det är bra snurr på vattnet.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • JK.
              Användare
              • juni 2010
              • 136

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Kraftig cirkulation uppskattas av många sjöciklider, 10 ggr akvariets volym är faktiskt inte mycket. Uppåt 20-30 ggr akvariets volym börjar det hända grejer. Får flera andra firrar är denna cirkulation alldeles för kraftig, men just många sjöciklider får något lyckligt i beteendet när det är bra snurr på vattnet.

              Hilsen,

              /P
              Ganska häftigt faktiskt, kanske blir aktuellt om man skaffar ett till, stenar och sådant där, så att cirkulationen kan ta olika vägar och det bildas fickor och så vidare.

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • juli 2004
                • 306

                #22
                Jag vill ge mina fiskar absolut så bra miljö jag bara kan. Därför anser jag att man skall ha ordentlig filterkapacitet, och bra cirkulation. Bara för att man kanske KAN köra med mindre, svagare filtrering så behöver man ju inte göra det...

                Men man behöver ju å andra sidan inte överdriva heller !

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • JK.
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 136

                  #23
                  Ursprungligen postat av jannemannen
                  Jag vill ge mina fiskar absolut så bra miljö jag bara kan. Därför anser jag att man skall ha ordentlig filterkapacitet, och bra cirkulation. Bara för att man kanske KAN köra med mindre, svagare filtrering så behöver man ju inte göra det...

                  Men man behöver ju å andra sidan inte överdriva heller !

                  Mvh/Janne
                  Det vill jag med göra, ge fiskarna så bra miljö som möjligt, jag tänkte på att det även finns fiskar som trivs i lugna eller stillastående vattendrag, som en del labyrintfiskar och en del killifiskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...