nyinköpta malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickan
    Användare
    • september 2006
    • 78

    nyinköpta malawi

    Har varit i helgen och köpt mina första malawi är nybörjare som ni förstår, åkte till den största ciklidaffären runt göteborg och inhandlade tre grupper som jag tyckte va snygga ihop azereus golden fryeri, men när jag läste på nätet senare så va det kanske inte den bästa kombinationen. får byta så det ä inget problem, men vill helst inte eftersom jag tycker färgerna passar bra ihop. någon som har nån synpunkt. Byta eller behålla det ä frågan..
    Senast redigerad av nickan; 27 september 2006, 13:31.
  • Malawichrille
    Användare
    • februari 2006
    • 67

    #2
    Golden och Perlmutt till hör båda släktet Labidiochromis så om du är intereserad av att odla någon av de två arterna så borde de inte gå i samma kar. Risken för korsningar finns.....
    Sen beror det också lite på hur stort karet är, i ett stort kar med rätt könsfördelning så är korsningsrisken inte lika stor som i ett mindre kar. Men har du ingen avsikt att odla på dem så borde går det bra när det gäller golden och perlmutt.
    Azereus vet jag för lite om för att säga något om.

    Lycka till i alla fall, och hoppas att du får många trevliga år med malawiciklider!!
    240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
    +55 liters yngelkar

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Labidochromis caeruleus (Golden) och Labidochromis sp. "perlmutt" är i princip samma fisk och korsningsrisken är därför ganska stor. Om du väljer att odla fisk för att sälja/ge bort yngel bör du vara mycket säker på att det inte är korsningar innan du gör detta, vilket inte alltid är så lätt. När du säger "azureus" antar jag att du menar Copadichromis azureus? Den kan du ha med dessa fiskar, det är inga problemas! Mycket fin fisk om du frågar mig!

      VÄLKOMMEN TILL FORUMET!!
      Senast redigerad av Zaphi; 27 september 2006, 13:32.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • nickan
        Användare
        • september 2006
        • 78

        #4
        skrev fel golden pelmutt och fryeri ska det va, inte azereus.tack.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Sciaenochromis fryeri funkar bra med, så länge du inte har för små andra fiskar i karet. Den kan vara lite glupst och får in mycket i munnen! Så du har alltså fortfarande samma problem.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...