Slammsugare & korallsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • augusti 2006
    • 114

    Slammsugare & korallsand

    Hej

    Har vit fin korallsand & fiskskiten syns görbra på detta.
    Men att köra med en slamsugare typ SERA känns som det inte kommer att gå, all sand kommer väll åka med?
    Ska beställa ikväll så tacksam för era erfarenheter

    Palm
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag suger min korallsand med hjälp av en avklippt pet-flaska ,ung. som Mickes tips i senaste CB,vid vtn-byten. Funkar bra tycker jag.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • BaskeIF
      Användare
      • oktober 2005
      • 17

      #3
      Jag har också fin sand i mitt ena kar typ bläster sand och det funkar mindra bra att suga med en slamsugare jag tycker att den fina sanden åker med rent för lätt. Själv tycker jag att det bör vara lite grövre sand om man ska köra med en slamsugare.
      Men det kan va jag som andvänder fel teknik också

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        BaskeIF:
        Du kan testa med att ha en hink eller större plastförpackning där du lägger ner änden på vattenslangen, den tunga sanden sjunker till botten och vattnet rinner över ner i golvbrunn, sen kan du hälla tillbaks sanden i karet och slipper sand i golvbrunnen.
        ||||

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Skaffa malajsiska sandsnäckor. De rör om sanden så den alltid är vit. Kan bli lite jobbigt när man har 4000 snäckor i akvariet så hela sanden rör sig - men nån skit blir aldrig liggande!

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            Ursprungligen postat av malplacerad
            BaskeIF:
            Du kan testa med att ha en hink eller större plastförpackning där du lägger ner änden på vattenslangen, den tunga sanden sjunker till botten och vattnet rinner över ner i golvbrunn, sen kan du hälla tillbaks sanden i karet och slipper sand i golvbrunnen.
            Om man har en hink i utloppsänden så minskar man även höjdskillnaden så att man få mindre sug i slangen och då är det inte lika lätt att få med sand.
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              varför ska man hålla på att suga sanden , jag har aldrig gjort det, men jag har bara ca 1till 2cm sand i varje kar , och jag tycker nog att mina baljor hävdar sig i konkurrens med andra baljor. mvh janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                jag glömde säga att jag har en 5-6 st ancistrus i varje balja, så det blir inte så mycket alger i sanden. kan man till och med säga att jag kör på det naturliga sättet.mvh jannne

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 557

                  #9
                  Det är väl mest bajshögar som man vill få undan gissar jag. Jag bryr mig inte om det nu längre. Det blir inga större mängder då det verkar lösa sig i vattnet eller dras in i filtren rätt snabbt.
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...