Geophagus sp. Orange Head, Rio Araguaia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Geophagus sp. Orange Head, Rio Araguaia

    Vid vilken stlk och ålder får de sin rödskimrande panna??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Den borde vara röd redan vid 5-6cm tycker jag men Rio Araguaia-varianten får inte lika röd panna som den från Rio Tapajos. När dessa fiskarna dök upp köpte jag "fel" en gång nämligen, blev besviken och sålde tillbaka dem till en affär. Nu har jag Tapajos och de blir mycket, mycket rödare...

    Här är en halvkass bild på mina Tapajos-yngel när de bara är 5-6cm: http://www.gcg.se/gallery/displayima...=0&pos=8&uid=3
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • figge
      Användare
      • juli 2004
      • 112

      #3
      Hej,
      ursäkta att jag snor tråden lite... Victor, hur har det gått med dom, har dom växt till sej nu? Jag sålde väl dom till dej för 10 månader sen nånting, skulle vara kul att få lite info

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jaman! Alla åtta lever och mår bra! De har växt till sig hyfsat med! De är väl 12-13 nu eller så kanske. De har lekt en gång med men släppte ynglena efter några dagar. Just nu går de lite trångt i väntan på nytt akvarierum i vårt hus där de skall få ett fint kar ihop med S. leucosticta och skalarer.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Har nämligen skaffat mig en grupp Geophagus sp. "Aripuana" där 1 utav 8 har börjat få ett gulrosa skimmer på pannan. Iom att jag inte får fram nån som helst info om denna variant så tänkte jag att det månne var en sk "red el. orange head"(hade väl hoppats lite på det,ja). Det konstiga är att dessa är 8-10 cm SL och att det är den minsta som har fått färg på skallen. Elller finns det individuella färgskillnader inom dessa fiskar/varianter. I övrigt är den avvikande fisken helt identisk med de övriga.
          Är helt grön på denna världsdel och skulle mkt gärna vilja få så mkt tips & fakta som möjligt,typ bra länkar osv.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ofta beror det på humöret när de färgar ut. Även honorna kan färga ordentligt när de håller revir tillsammans med en hane. Jag har ett par där endast fenornas längd och storleksskillnaden visar att det är en hona och hane. De färgar precis likadant och intensivt. Énligt jordätarboken så är tapajos och rio araguaia i stort sett samma fisk, endast fångstplatsen skiljer dem åt.

            mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Sen färgar ju alla ut lika mycket som ungfiskar. Det är först när de blir könsmogna och "förstår" att det faktiskt gäller att skaffa sig en dominant position som vissa blir mycket röda och andra mindre röda. De röda blir ju riktigt röda då.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Nån som vet nåt om Geophagus sp. "Aripuana"???
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Nån som vet nåt om Geophagus sp. "Aripuana"???
                  Har du köpt dina på Djurmagasinet i stan, så kommer de nog från Imazo och gör de det så är det en kille vid namn Per i Haninge som sålt till Imazo. Föräldradjuren är väldigt snygga och stora. Jag har sex stycken yngel av dom på jobbet i ett kar. De är f1or. Glömde att säga det är en altifrons:-)
                  Senast redigerad av maltandis; 26 september 2006, 14:52.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    De finns på zoomässans lista som VF.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ursprungligen postat av maltandis
                      Har du köpt dina på Djurmagasinet i stan, så kommer de nog från Imazo och gör de det så är det en kille vid namn Per i Haninge som sålt till Imazo. Föräldradjuren är väldigt snygga och stora. Jag har sex stycken yngel av dom på jobbet i ett kar. De är f1or.
                      Så är det! Thanx Jocke! Ett tag trodde jag att jag mindes fångstplatsen fel....
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...