hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roysan
    Användare
    • september 2006
    • 59

    hjälp

    vet inte om jag kan ställa dessa frågor här men testar iaf...

    förra veckan dog 2 av mina Blå ciklid, nu har den tredje + en scalar och en fjäril fått samma symptom, (scalaren kan iof vara utstött då 2 andra hela tiden mobbat honom.) men dom ligger ialla fall nere mot botten och andas tungt, har inget nitrit i vattnet, gör 30% vattenbyte i veckan, har haft lite för mycket pmdd tror jag då jag fått en del bruna alger. men har minskat på det nu, dessutom så har jag sänkt temperaturen från 26-28 till 24-26 med tanke på rekomenderat för Blåciklid är 22-24, men får inte ner det mer utan kylning.

    som sagt, symtomen är att dom håller sig undan nära botten blir bleka i färgerna samt flåsar, alltså öppnar upp gälarna mkt och ja, flåsa.

    240liter, med jusst nu 4 mindre scalarer, 2 Blå ciklid (5-7cm), 2 Fjärilsciklid en liten som är pigg det är den större som mår dåligt, 3 små macmasteri samt några malar.
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    gjorde du ett vattenbyte nyligen...funderar på om vattenverket har släppt iväg lite väl mycket kemikalier och skit.

    funderar oxå på om det kan vara bukvattensoten som härjar

    Kommentar

    • roysan
      Användare
      • september 2006
      • 59

      #3
      I fredags bytte jag vatten ca:30%,tycker ni det är för mycket varje vecka?? har kollat vattenkvaliten, och så vitt jag kan förstå så är det inga problem med vattnet. Vid bukvattensot så brukar väl fjällen stå ut? det gör det inte på mina fiskar?? Ska nog inte mata på några dagar för att se vad som händer....

      Kommentar

      • roysan
        Användare
        • september 2006
        • 59

        #4
        Fjärilscikliden var död i morse

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Någonting stämmer inte i ditt akvarium. Är det nystartat? Det kan mycket väl bero på nitrit (testet kan ha visat fel), någon sjukdom eller förgiftning.

          Mina tipps är:

          Testa att höja temperaturen till 26-28 grader igen (vilket rekomenderasi NCS artbeskrivning för blåciklid: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=181). Fjärilsciklider är känsliga för kallt vatten.

          Tillsätt salt, 1/2 dl per 100 liter vatten. Sluta med PMDD medans du har salt i vattnet.

          Jag tycker det bästa är att vänta och se vad som blir kvar i akvariet efter att det här, vad det nu är, är över. Sen när eventuella kvarvarande fiskar slutar vara sjuka och dö kan du ju lite försiktigt börja köpa nya fiskar.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • roysan
            Användare
            • september 2006
            • 59

            #6
            Nej det är inte nystartat, (3 månader sen) första månaden hade jag bara ett innerfilter sen kompletterade jag med ett nytt ytterfilter. Nitrit... har gjort 3 tester med sån där "dopp-sticka" visar 0.
            Temperaturen låg på 26-28 grader när dom 2 första dog men jag kan höja igen, syrebrist borde det inte heller vara då jag har bra ytcirkulation och öppnar matluckan på nätterna.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              3 månader är fortfarande ganska nystartat.Som sagt är det svårt att hitta någon enkel förklaring. Kanske fiskarna varit svaga från början och nu blivit ytterligare försvagade av något skäl?

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • roysan
                Användare
                • september 2006
                • 59

                #8
                dom jäklarna blir utan mat nu några dagar så får vi se vad som händer, ökar tempen några grader samt byter 10% vatten och tillsätter ectozon-salt.... ush, börjar bli less på fiskdöd nu men jag vet att det är indirekt mitt fel då jag inte får ordning på vad det nu är som är fel.

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Ditt fel?

                  Du gör ju vad du kan. Alla kan ha otur.

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • roysan
                    Användare
                    • september 2006
                    • 59

                    #10
                    Ursprungligen postat av olof
                    Ditt fel?

                    Du gör ju vad du kan. Alla kan ha otur.

                    Mvh

                    olof
                    Jo det är det jag menar, jag gör vad jag kan, men tydligen kan jag inte tillräkligt, men nu har jag varit i kontakt med en seriös handlare som rekomenderade costapur mot vitaprick mm. men! sa jag, dom har ju inte vitaprick, nä men det kan vara liknande bakterier som satt sig på gälarna, inte helt ovanligt, nästa steg är att köra aquafuran....
                    hoppas det ordnar sig snart.....

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Jag har personligen aldrig lyckats bota någon sjuk fisk med medicin. Det är inget jag rekomenderar om du har så difusa symptom.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • roysan
                        Användare
                        • september 2006
                        • 59

                        #12
                        måste ju prova nånting... vill ju inte bara låta dom dö.. ska starta upp ett till kar från början, med ett nytt filter ny sand, låta det stå tomt ett tag med växter sen slänga i några Blackmolly för att få fart, så jag har någonstans att göra av dom som eventuellt överlever sen kanske det blir att starta om det gamla... suck*!

                        Kommentar

                        • roysan
                          Användare
                          • september 2006
                          • 59

                          #13
                          kom på en grej... jag köpte denna grotta för 2 månader sedan http://www.gibbon.se/archive/images/.../14/149841.jpg den måsta man vända upp och ned på för att vattenfylla i små hål så den inte skulle flyta upp men kan det vara den som sipprar ur sig gammalt giftigt vatten? jag menar den är ju gjord för akvarium med gibbon som leverantör, kan ju inte vara någon fara med den eller?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...