Mörka Tanganicodus - finns de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Mörka Tanganicodus - finns de?

    Vid några tillfällen har jag sett bilder på väldigt snygga Tanganicodusar, mörkbruna med blå fläckar, som den här:


    Men alla Tanganicodus jag nånsin sett i verkligheten har varit ljusbeiga fiskar som sett ut så här:


    Förekommer den mörka varianten i handeln, och vad heter den?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Vid några tillfällen har jag sett bilder på väldigt snygga Tanganicodusar, mörkbruna med blå fläckar, som den här:


    Men alla Tanganicodus jag nånsin sett i verkligheten har varit ljusbeiga fiskar som sett ut så här:


    Förekommer den mörka varianten i handeln, och vad heter den?
    Den där mörka varianten har man ju hoppats finna några gånger... men icke.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Har inte heller sett den mörka i butikerna, och har lurat på att det är samma med den som med J. transcriptus (eller många andra sjöciklider också för den delen) - finns helt enkelt många varianter. Har t ex letat länge efter de nästan helt svarta J. transcriptus som ska finnas.

      Hittade dessa bilder på en "blandning" av mörk/ljus:


      Här fanns flera bilder även på andra hästnosar (mörka):
      Great domain names provide SEO, branding, and a memorable experience for your users. Get a premium domain today.

      Verkar dock inte stå något om varianter.

      Står inget om olika varianter i Brichard´s stora bok, enbart att den förekommer längs Ngoma. Hittas enligt Brichard inte i nordost (norr om Nyanza Lac) eller söder - men på Fishbase står det att de enbart förekommer i norra delen av sjön. Kanske är lite humörberoende med färgen också - alla hästnosarna lever på mycket grunt vatten, därmed mycket syrerikt och med högre pH. Har läst om att hästnosar helst ska gå i pH över 9. Nå. Att det inte står något om olika varianter någonstans behöver iof inte betyda att det inte finns. Det står nästan ingenstans om varianter på L. stappersi heller, men jag vet att det finns minst tre olika grundvarianter.

      Snabb koll på några tyska ciklidimportörer gav i vart fall två varianter: Kigoma (blue spot) och Nyanza Lac. Inga bilder trist nog.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Här fanns flera bilder även på andra hästnosar (mörka):
        Great domain names provide SEO, branding, and a memorable experience for your users. Get a premium domain today.

        Verkar dock inte stå något om varianter.
        Men det där var ju asbizarrt. Så det finns alltså uppenbarligen ett helt gäng mörka tanganyikaclowner, men de är aldrig till försäljning, bara de ljusa formerna?

        I detta fall tror jag inte humöret har så mycket med saken att göra, utan jag skulle gissa att de mörka formerna är från lokaler där man inte fångar till handel.

        Man tycker ändå att några mörka borde ta sig ut, särskilt när det finns mörka former av i stort sett alla clownerna.

        Snabb koll på några tyska ciklidimportörer gav i vart fall två varianter: Kigoma (blue spot) och Nyanza Lac. Inga bilder trist nog.
        En snabbsökning på nätet visade fisk som ser ut som vanligt, dvs ljusa.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 25 september 2006, 11:16.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Mjo, det finns mycket man kan tycka. Det är dock inte fallet alltid att det händer. Ska hålla ögonen öppna i Tyskland, vi drar ju dit ner på torsdag afton, med siktet delvis inställt på verkliga ciklidbutiker.

          Oavsett humörbestämd färg eller inte, så är det lurigare att trixa till foton på J. transcriptus, om det nu är något lurt med fotona/humöret. Har aldrig sett den nästan kolsvarta transcriptusen annat än på bild. Den dagen jag hittar den hoppas jag att stora plånkan är med.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Hmmm... har du nån länk? Jag googlade lite, och hittade dels J. transcriptus 'Zaire Black', som inte är så 'black': http://www.cichlidlovers.com/j_transc_zaire.htm
            (J. transcriptus 'Gombe' ser exakt likadan ut)

            Men jag antar du menade nåt mer åt det här hållet (som givetvis saknar lokaluppgift):


            ?

            F.ö. kan jag bara säga att efter den här sökningen hoppas jag verkligen att marlieri och transcriptus inte kan hybridisera, för folk kan uppenbarligen inte se skillnad på dem.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Nope, ingen bra länk, men bilden var helt ok - det är sådana jag letar efter. Zaire black liknar också något, gillar den mer kompakta kroppsformen.

              Surfade runt mycket tidigare runt Tanganyika, och har fått fram några varianter: Pemba, Zaire black och Kalemie. Den sistnämnda har jag, och den är rätt mörk - men jag har sett mörkare på bilder. Googlar man på Pemban nu så får man inte fram annat än "normala" transcriptus, men tidigare har jag sett bra bilder på nästan svarta sådana. Även om man får fram en lokalitet så kan det ju skita sig - dels kan det vara satt fel lokal på det man ser, dels kan exportören ha trixat till det så att folk inte ska veta varifrån fisken egentligen kommer och dels kan man drabbas av båda fenomenen om man får för sig att beställa fisk man inte sett. Fyra grundfel i kombination blir tillsammans mycket stor chans att det blir fel. Det enda raka är nog att åka runt och spana och så köpa varianten var man nu hittar den.

              Håller helt med i att det är "lite problem" med att se skillnad på fisk och fisk. *asgarv* När jag googlade lite på hästnosarna fick jag upp flera bilder på klara snäckskalslekare - med hästnosbeteckningar.

              Well - det ska bli skoj med Tyskland i allafall, får jag syn på något snyggt så åker det med hem. Behöver alls inte vara svår/dyr fisk, nästan roligare med "enklare" arter som är verkligt granna.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • februari 2005
                • 307

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Vid några tillfällen har jag sett bilder på väldigt snygga Tanganicodusar, mörkbruna med blå fläckar, som den här:


                Men alla Tanganicodus jag nånsin sett i verkligheten har varit ljusbeiga fiskar som sett ut så här:


                Förekommer den mörka varianten i handeln, och vad heter den?

                Byt till mörkare sand så blir hästnosarna mer färggranna. Ljus sand = bleka hästnosar.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Sorry, men där måste jag fråga vad du baserar det på?

                  Hästnosarnas nära släktingar Julidochromis blir inte mörkare med mörk botten och den mörka Tanganicodus'en i första inlägget står över ljus botten.
                  Se också t.ex.




                  Det är möjligt du har rätt, men jag betvivlar det. Min erfarenhet är istället att "rädd fisk = ljus fisk oberoende av botten" & "trygg fisk = utfärgad fisk oberoende av botten".

                  Dessutom skulle jag säga att skillnaden mellan de beigea clownerna och de mörka clownerna är för stor för att bara vara skillnad i utfärgning beroende på miljö.

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    #10
                    Det fungerade med mina Eretmodus Kasanga. Hade i stort sett vitt bottenmaterial från början och mina E. Kasanga var mycket ljusa. Nu har jag lagt i en kaka av grövre och mörkare grus och nu har färgen blivit mycket bättre dvs mörkare.

                    Pratade även med Aqurium Malawi i veckan eftersom jag söker lite nya hästnosar. Hade precis som många andra sett de riktigt mörka hästnosarna på nätet och det är dessa som jag vill köpa. Svaret jag fick var att hästnosarna tydligen anpassar sig efter omgivningen. Fick rådet att lägga i kolsten mm för då skulle färgerna bli skarpare och de blåa prickarna synas tydligare.

                    Vet inte om det är riktigt men jag är numera riktigt nöjd med färgen på mina Eretmodus.
                    Har hört att Kigoman ska vara mörk och förhoppningsvis så får jag hem dessa under oktober.

                    Frågan som jag ställer mig om det är två varianter är varför inte den bruna hästnosen är vanligare än den bleka eftersom den är bra mycket snyggare. I dagsläget så vet jag ingen som har den riktigt mörka varianten.

                    För övrigt så får Aquarium Malawi hem Tropheus Musanga i veckan.
                    Senast redigerad av Stephan E; 27 september 2006, 14:59.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • chriber
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 84

                      #11
                      Hej,

                      Utan att ge mig in i en diskussion om mörk eller ljus beroende på bakgrund, men man skall nog vara lite försiktig med att avgöra detta beroende på bilder utlagda på internet. I alla fall i exemplet länken till varianten Mabibili orange kan det vara fråga om en underexponering dvs kameran har anpassat sig mot den ljusa bakgrunden, därav kan fisken se mörkare ut än vad den egentligen är. Märk väl, jag menar möjligen kan det vara så, då man knappt kan urskilja några detaljer på fisken i fråga.

                      mvh,

                      Christer
                      Senast redigerad av chriber; 27 september 2006, 15:09.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stephan E
                        Det fungerade med mina Eretmodus Kasanga. Hade i stort sett vitt bottenmaterial från början och mina E. Kasanga var mycket ljusa. Nu har jag lagt i en kaka av grövre och mörkare grus och nu har färgen blivit mycket bättre dvs mörkare.
                        Bild?

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          #13
                          Kan tyvärr inte ta vettiga bilder med min kamara (antagligen beror det på mig) men du kan ju kolla troffemickes sida under mina fiskar.
                          Mina har ungefär samma färg och om man jämför med hur de såg ut förrut så är det en klar förbättring. Att få tag i en mörkbrun hästnos är nog något som man får drömma om.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...