Försvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Försvar

    Ärligt talat snart känns det som varje gång man göra ett inlägg på forumet så måste man va beredd på o gå i clich men någon. Varför??? Eller skall det va så Hur många nya medlemmar lockar vi i så fall. Bara en fråga.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Jag måste säga att jag inte håller med. Ställer man en fråga så får man ju räkna med att det finns delade meningar. Jag tycker att i en diskussion så är det frågan om att ge och ta. Oftast tycker jag att man får konstruktiv kritik. Det är väl det som ett forum skall vara till. Att bara ha jasägare ger i alla fall inte mig något. Dessutom tycker jag att de flesta nya medlemmar som deltar i forumet respekteras och ges konstruktiva och kreativa svar. Jag känner inte till att någon har blivit bemött utan respekt vare sig han är en gammalciklidräv eller nybörjare.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • calle-hallabro
      Användare
      • juli 2005
      • 303

      #3
      Kan hålla med Kaj att det är inte sällan det är en negativ attityd här på Ciklid.

      Så självklart kan man tröttna på att vara hjälpsam.

      Calle
      **********
      En Mal idiot!
      www.goc.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Men nu är ni väl ändå ute i enorm överdrift iallafall. Det är oerhört många fler inlägg som handlar om annat än att man ingår i heta debatter eller i heta diskussioner runt något ämne. En absolut majoritet av trådarna är mycket intressanta där det pågår en dialog mellan medlemmar som är föredömlig. Att det "hettar" till ibland beror oftast på missförstånd, inte helt sällan mer det skriftliga än vad som egentligen står i inlägget.

        Nej jag tycker inte att det handlar om "varje gång" eller "inte sällan det är en negativ attityd här på ciklid.se". Jag tycker det här är en stark överdrift och en tråkig reaktion på en diskussion i ett annat ämne..

        Jag ingår en del gånger i heta debatter, men försöker att hålla mig till sakfrågan även om jag inte alltid har rätt. Ofta blir reaktionerna starka på det jag skriver och det beror nog ofta på HUR jag skriver. Jag är absolut ingen surputte som ränner runt i olika trådar för att mucka gräl...men har förståelse för om en del uppfattar det så. Jag är bara en stark personlighet som har mina åsikter, men för den delen är fullt medveten om att jag kan ha fel lika många gånger som jag har rätt. Jag gillar debatter, men inte när de övergår till att man börjar attackera person istället för att hålla sig till ämnet.

        Tråkigt att ni upplever forumet på det sätt ni gör. Jag hoppas verkligen att ni representerar en ytterst liten del av besökarna här med den känslan.

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • juli 2005
          • 303

          #5
          Stefan, Tyvärr så är det många man pratar med som upplever det som vågat att ens skriva ett inlägg med risk för att bli idiotförklarad.

          Att ens skriva något här är egentligen meningslöst, för det är som att hälla vatten på en gås, det händer inget.

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av calle-hallabro
            Stefan, Tyvärr så är det många man pratar med som upplever det som vågat att ens skriva ett inlägg med risk för att bli idiotförklarad.

            Att ens skriva något här är egentligen meningslöst, för det är som att hälla vatten på en gås, det händer inget.

            //Calle
            Det där hoppas jag att det inte finns någon sanning bakom...vaddå "många"? Skulle personer här vara så fula i diskussioner att de idiotförklarar folk? Nej det är totalt befängt enligt mig.

            Frågan är hur ni lyckats få denna negativa inställning till forumet...jag är faktiskt riktigt förvånad.

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Det där hoppas jag att det inte finns någon sanning bakom...vaddå "många"? Skulle personer här vara så fula i diskussioner att de idiotförklarar folk? Nej det är totalt befängt enligt mig.

              Frågan är hur ni lyckats få denna negativa inställning till forumet...jag är faktiskt riktigt förvånad.

              Sanningen finns där, frågan är OM man vill se den!

              Det kan vara så att man pratar med väldigt många akvarieintresserade, då får man höra både det ena och det andra.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Calle...du är inte ensam om att prata med akvarieintresserade som kollar in sidan...och jag har aldrig hört det du påstår. Sorry...men å andra sidan har jag ju tunnelseende och är allmänt döv för andras åsikter så...hehe.

                Äsch...nu lägger vi ner det här negativa och börjar tjöta hobby igen. Trökigt att tjafsa och det här ger ingenting för någon.

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Calle...du är inte ensam om att prata med akvarieintresserade som kollar in sidan...och jag har aldrig hört det du påstår. Sorry...men å andra sidan har jag ju tunnelseende och är allmänt döv för andras åsikter så...hehe.

                  Äsch...nu lägger vi ner det här negativa och börjar tjöta hobby igen. Trökigt att tjafsa och det här ger ingenting för någon.
                  Kanske finns det en viss sanning i den uppfattningen, för den kommer väl ifrån någonstans?

                  Känner att det ger inget att forstätta argumentera i denna fråga, utan låter er som är kvar hållas.

                  //Calle
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • anna-karin
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 51

                    #10
                    Hej!!

                    Nu tänker jag göra ett inlägg, brukar inte göra det, vanligt vis ställer jag frågor...

                    Jag har varit aktiv på denna sida ett antal månader nu som användare.

                    Eftersom jag "blev med" ciklider av en hastig fruktansvärt tråkig händelse så behövde jag hjälp, många gånger snabbt...

                    Jag har ställt många ,kanske rudisfrågor här på forumet men har alltid upplevt att jag fått bra hjälp.

                    Det är ingen som varit otrevlig mot mig, tvärt om så har jag fått långa, seriösa och utförliga svar.

                    Många av medlemarna har även hälsat mig välkommen hit till ciklid.

                    Efter nyåret tänker jag bli betalande medlem, så nöjd är jag !!

                    Tack till Er som känner Er träffade, med vänlilga hälsningar Anna-Karin
                    En glad amatör vid namn Anna-Karin

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Jag håller delvis med Kaj! Vi kan sitta här och tycka allt är jättebra och säga "klart man måste tåla lite mothugg." Men så behöver det faktiskt inte vara, iallafall inte i den utsträckning som det ibland är!

                      Attityden här, om man exempelvis skulle jämföra med Zoopet, är ganska mycket hårdare. Vi är inte riktigt lika positiva och tyvärr är det så att när man skriver på ciklid.se måste man vara beredd att alla inte håller med eller att det kan uppstå lite tjafs. De allra flesta tycker det är ok och kanske till och med lite kul när heta diskussioner uppstår, men vi måste förstå att många inte uppskattar detta...

                      Om alla tänkte lite på detta när de skriver inlägg kanske det skulle lugna ner sig lite!
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Trist, Kaj. Jag greppar om du upplever det så, har ju sett hur det kan gå till. Själv upplever jag det inte så - men ge inte tappt, du har i vart fall en kille här som stortrivs med vad du pysslar med och uppskattar din erfarenhet. Hoppas verkligen vi ses i Tyskland över några bira!! Vi har massor att tjöta om, det har hänt en del här - och kommer att hända ännu mer framöver, hoppas jag. Vore skoj att bli uppdaterad på din front också.

                        Bästa hälsningar,

                        Patrik
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 557

                          #13
                          Om man skall kunna ha internet-forum som grund för sitt vetande i ett område, som tex akvaristik, så är det en stor fördel om det förs en diskussion runt det som läggs fram som fakta. Jag blir glad när någon ifrågasätter vad någon annan säger för då vet man att man troligen hamnar närmare sanningen till slut. Jag gissar att hobbyn är fylld av gamla "sanningar" och att nya idéer dyker upp ständigt. Dessa måste ju få mötas så att hobbyn kan utvecklas.

                          Så länge diskussionerna sköts på ett moget vis och folk visar varandra respekt så skall det nog gå bra. Jag vet att det inte alltid är fallet men jag vet å andra sidan att det finns många forum där det är värre.

                          Kanske vore det bättre om du pekade på några konkreta attitydproblem Kaj? Kanske har jag fel, för det kan ju bli påhopp i sig. Två sidor av samma mynt är ingen ovanlighet!

                          PS. Jag läste visst trådarna i fel ordning. Efter att ha skummat igenom NLS-tråden anar jag att det kanske var det som Kaj beklagade sig över. Den tråden är mkt svårbegriplig men man anar uppretade känslor och det är ju tråkigt. DS.
                          Senast redigerad av Rhodebaert; 25 september 2006, 09:18.
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Ärligt talat snart känns det som varje gång man göra ett inlägg på forumet så måste man va beredd på o gå i clich men någon. Varför??? Eller skall det va så Hur många nya medlemmar lockar vi i så fall. Bara en fråga.
                            Kan ju inte svara för hur dina inlägg bemöts och om det är så illa som du skriver kanske det delvis beror på hur skriver som får folk att reagera, som t.ex. ovanstående inlägg (citatet). Håller inte med om att det är så illa som du beskriver det eller så var du kanske bara ute efter att skapa ännu en diskussion.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Lundensis,
                              jag ser det inte riktigt så, för att ta Kaj i försvar. Har umgåtts med Kaj personligen en del, och det är ingen person som förhäver sig. Precis som alla andra så kan man dock reta upp folk om man vill. Jag lägger ingenting av de hetsiga diskussionerna på Kaj. Handlar inte alls om hur Kaj skriver från början, utan det är responsen som gör det. Folk retar sig på mängder av olika saker, och det är vissa mer objektiva faktorer som gör att en del tydligen flyger i luften. Tycker det är mycket trist utveckling, och för att vara mer tydlig så är problemet (enligt somliga) att en del av folket på forumet tjänar pengar på akvaristiken. Om man gör det ska man minsann hålla käft, enligt en del. Ffa om man skriver ens minsta kommatecken kring något man själv säljer.

                              Detta innebär att även jag inom en snar framtid är ett minne blott på detta forum. Kommer jag att bemötas som Kaj när det börjar rulla på med odlingen så lägger jag ner NCS, det är helt klart. Rätt impad av att Kaj har pallat med så länge i allafall - säger en del om Kajs tålamod, men mindre om andra personers klankande.

                              Jag blir rätt förbannad på att folk inte får skriva vad de vill, även om de nu skulle sälja något. Är folk så korkade att de inte utvärderar vad andra folk skriver i sitt eget huvud (utan att behöva skriva det med versaler i samma inlägg), så får de korkade skylla sig själv. Folk som är beredda att satsa lite på akvaristiken kryllar det inte av precis, så det är trist om vi mister dem.

                              Men, men. Saliga äro de korkade, ty de sjunka icke så djupt.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...