är korallzebran en urvalsolad eller är det yngel från en vild form

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    ja den resan till tyskland som det står i artiklen. jag var med på den resan, mina korallzebror är yngel från den stammen,det var också första gången jag så röd rubin, göran köpte även två par av dom. mvh janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      ja nu har ni spekulerat, plus att vad ni tror är rätt, jag kan ju säga vad jag tror,
      ocric är helt ute och svävar, psym nämner att mbenjin har inte så stora fläckar , helt rätt.
      BMW power nämner en del, men jag får inte klarhet vad han menar.
      men det som ocric säger att det är en korsning , det är nog tyvärr fel,
      för att om det skulle vara en korsning så skulle man få fram lite olika yngel , eller hur.
      men jag har odlat den i tio år nu, så jag kan säga att dom enda yngel jag får fram det är , yngel med stora fläckar och orange färg det är honor, hannarna får även dom stora fläckar men dom färgar om till blått senare.
      jag får även helt blå hannar.
      och detta är ju typiskt för en rödzebra population.
      så ta ni en titt till på den bild jag länkade till och jämför med mina korallzebror på min zoon. mvh janne

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #18
        Det jag menade var att dom F1 som är på den tyska sidan inte alls liknar dom VF OB jag sett

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          vad menar du lennie har du sett VF korallzebra i sverige.mvh janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            ja jag kanske utryckte mig lite dumt, men lennie vi pratar om korallzebra, den som är röd och har stora fläckar.
            inte en vanlig OB zebra som ínte alls alls har den röda färgen, plus att den har mycket mer fläckar fast mindre
            Senast redigerad av malawijanne; 26 september 2006, 23:35.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Den vanligaste varianten av OB rödzebra ser inte alls ut som den på rare-malawis hemsida, det är första gången jag sett sånna, den är onekligen lite lik korallzebran även om det nu inte är samma.

              Janne

              Ofta när dom korsar nått så odlar dom på den ett tag till den blir stabil så att säga, det kommer alltså fram djur som ser ut som föräldrarna efter ett antal generationer... kolla tex firefishen, den har dom ju kört på ett tag så den blivit stabil för annars skulle det vara en salig blandning på ynglena efter dom. Men som jag sa tidigare så finns/fanns det en kille som hade info just angående korallzebran, jag ska försöka ta kontakt med honom och höra vad han har att säga.

              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja jag kanske utryckte mig lite dumt, men lennie vi pratar om korallzebra, den som är röd och har stora fläckar.
              inte en vanlig OB zebra som ínte alls alls har den röda färgen, plus att den har mycket mer fläckar fast mindre
              Det finns en del OB rödzebra honor som har ganska mycket rött/orange isg faktiskt, jag har en själv( i lokalen) som jag ska ta ett kort på o lägga upp, men som du säger så har den fler men mindre fläckar.
              Senast redigerad av deelay; 26 september 2006, 23:53.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                ja nu tror inte jag att de stammen av fire fish är så stabil som mina korallzebror är.
                vi kan ju bara kolla hur det har gått med A röd rubin, den är ju inte så stabil i sin stam,
                jag har ju sett många gulaktiga hannar. mvh janne

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  ja nu tror inte jag att de stammen av fire fish är så stabil som mina korallzebror är.
                  Jag har 20 ungdjur så om några månader kan man ju se hur dom tar sig.

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  vi kan ju bara kolla hur det har gått med A röd rubin, den är ju inte så stabil i sin stam,
                  jag har ju sett många gulaktiga hannar. mvh janne
                  Urspungsstammen, dvs den riktiga stammen är väldigt stabil men efterspm det finns en hel del hempulare som blandat upp den med både chipoka och marleri så... jag har 2 honore kvar från en stam som gav dom klart grannaste rubinerna jag sett men tyvärr så dog alla hanar under loppet av ett par veckor förut men vi har ett ungdjur kvar på 2cm som vi hoppas är en hane.
                  Tyvärr hade jag ingen bra kamera men på kortet här kan du endå se vilken skön färg dom har från den stammen, ingen blev orange utan alla hanar blev röda.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #24
                    fy fan där snackar vi färg vilken rubin

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #25
                      Hm, skulle det vara bevis nog på att Korallzebran inte är fram-korsad pga att det inte kommer fram blandade yngel!? Vad vet vi om om det gjorde det den första tiden efter planerad korsning!? Stammen är ju inte "ren" förrän fisken ger till 100% avkomma som man vill ha den.Och det är väl inte förrän DÅ man släpper en "bastard" till försäljning på marknaden!?
                      Detta kan jag inte förstå! Mao; jag är ännu inte övertygad!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Vi kan ta firefishen som exempel, den odlade dom på i 12år innan det blev stabil.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...