McDonalds mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    McDonalds mix

    på var och varannat Mcdonalds står det ett hyr akvarium med en salig blandning av malawiciklider.

    Har aldrig sett ett "bra" sammansatt akvarium utan det är alltid enstaka fiskar i 10-15 olika sorter. De har dock alltid sett rätt lugna och harmoniska ut, inga söndriga fenor eller andra tecken på att det är aggressivt.

    Undrar varför de inte slåss mer?
    Blir det lugnt av att det inte finns ngn hona att försvara, ngt revir att hela tiden passa osv...
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det brukar väl vara ganska stora akvarium eller? På Måsen i Uddevalla (Torp) är karet närmare 1500 liter (uppskattat) och många gömstället. På det viset tror jag bara att fiskarna yrar runt.

    Hur ser det ut i sjön? Massa olika arter med bara några få av varje på samma plats.

    Sen om det är snyggt är en annan femma.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • ciklidis
      Användare
      • oktober 2005
      • 98

      #3
      Den som jag tänker på är inte så fasligt stort, ca 500liter

      En Golden, en Maingano osv. Firrarna verkar väl inte misstrivas så tillvida att de inte slåss men det kan ju inte vara så roligt att simma utan mål.
      Mina har ju som mål att försvara sitt revir och att leka.

      Det är ju vackert med så mkt olika färger och det är väl det främsta målet med att ha det på mcdonalds

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Jag intog precis en lunch på Mc Donalds i Norrtälje och akvariet de har är typ 30 cm djupt och 75 cm högt och 50 brett. Fiskarna är Golden och Rödzebra i de sämsta färger jag sett. Snacka om 5:e sortering på dessa firrar.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Nu har väl inte McDonalds ställt dit akvarier för att tillfredställa malawi och ciklidfreaks utan för att det ska vara nån ögonfröjd för gästerna. Dom bryr sig ju inte vad det är för sort och om de har rätt färger. Huvudsaken är att det är färgglade firrar som simmar omkring utan att bråka med varandra. Kan även ha en lugnande effekt på alla "småfeta" ungar som studsar omkring där.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            McDonalds i Hägernäs hade förut ett sånt där fisksoppe-malawi. Det var väl på en 500 liter med en vild blandning malawis - venustus, rostciklid, auratus, golden, nån protomelas - och bara ett fåtal exemplar av varje art. De var utfärgade & "oskadda" och som sagt det såg fridsamt ut. De har dock byggt om och akvariet är borta nu tror jag.

            Nu har jag inte mycket erfarenhet med malawis, men jag menar, såna här överbefolkade fisksoppor funkar väl ofta med malawis?

            Kommentar

            • ciklidis
              Användare
              • oktober 2005
              • 98

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Nu har väl inte McDonalds ställt dit akvarier för att tillfredställa malawi och ciklidfreaks utan för att det ska vara nån ögonfröjd för gästerna. Dom bryr sig ju inte vad det är för sort och om de har rätt färger. Huvudsaken är att det är färgglade firrar som simmar omkring utan att bråka med varandra. Kan även ha en lugnande effekt på alla "småfeta" ungar som studsar omkring där.
              Självklart en ögonfröjd och kanske en bra inkörsport för att bli intresserad av akvarier. Även Landstingen ställer ut akvarier och det är oftast ciklider.

              Min undring var mest varför de verkar vara så lugna (fiskarna alltså)

              Kommentar

              • Ted
                Användare
                • november 2003
                • 157

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidis
                Den som jag tänker på är inte så fasligt stort, ca 500liter
                Om det är burken på hälla som du menar så är den betydligt större.. runt 1000 liter vill jag minnas..

                När jag gick i skolan extraknäckade jag på sällskapsfisken, o då hede de skötsel på akvariet men på den tiden var det saltvatten. Tror det var Aqua zoo som gjorde burken från början men de flesta butikerna här i västerås finns ju inte kvar idag.

                När vi var där o fixade i burken kom säkert ett 10-tal o frågade om det var pirayor =) så det är nog bara färgerna och att de simmar som e de viktiga för många..

                Tror det är Royal zoo som sköter den idag.
                /Ted
                750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                Kommentar

                • Lacustris
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 142

                  #9
                  På McD. i Trelleborg får vi numera "beundra" papegojciklider........

                  Tidigare hade de stora riktigt fina regnbågsfiskar (runt 10 cm) som Boesemani, Lacustris, Trifascia och det var betydligt trevligare.
                  Det är aldrig för sent att ge upp!

                  Kommentar

                  • malplacerad
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 877

                    #10
                    Dessa fisksoppor finns ju naturligt i malawisjön så om det funkar där borde det funka i en burk också?

                    Här finns lite soppbilder =)
                    ||||

                    Kommentar

                    • ciklidis
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 98

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ted
                      Om det är burken på hälla som du menar så är den betydligt större.. runt 1000 liter vill jag minnas..

                      När jag gick i skolan extraknäckade jag på sällskapsfisken, o då hede de skötsel på akvariet men på den tiden var det saltvatten. Tror det var Aqua zoo som gjorde burken från början men de flesta butikerna här i västerås finns ju inte kvar idag.

                      När vi var där o fixade i burken kom säkert ett 10-tal o frågade om det var pirayor =) så det är nog bara färgerna och att de simmar som e de viktiga för många..

                      Tror det är Royal zoo som sköter den idag.
                      Visst är det dåligt med fisk-butiker här i Västerås.. Fast vi har ju närheten till andra städer. (ps. det var inte hälla jag tänkte på )

                      Kommentar

                      • forza78
                        NCS Medlem
                        • juli 2005
                        • 36

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ted
                        Tror det var Aqua zoo som gjorde burken från början men de flesta butikerna här i västerås finns ju inte kvar idag.
                        Aqua Zoo minns jag...synd att det gick i konkurs. Alltid snyggt och rent och första affären jag någonsin såg viltfångade Malawi och Tanganyika i.
                        //Tommy

                        Kommentar

                        Arbetssätt...