Söker fina Malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brandel
    Användare
    • september 2006
    • 26

    Söker fina Malawis

    Hej allihopa. Är helt ny på detta forum!
    Har efter 28 års misär gjort comeback på malawi-fronten och funnit att mycket har förändrats beträffande foder och allmän skötsel men framför allt verkar det vara mycket svårare att hitta fina individer, framför allt i Stockholms-trakten där jag bor. Efter att ha kollat runt på nätet och ex antal butiker i förra veckan kände jag mig tvungen att bränna ner till Akvarium Malawi i Örebro för att hitta något. Och det gjorde jag även om det inte riktigt var dom arter jag tänkt mig från början. Köpte en grupp Cynotilapia Afra (Likoma), en grupp Melanochromis Elastodema och en grupp Labidochromis Hongi - alla vildfångade (enl butiksinnehavaren) och i perfekt kondition. Ok, dom var inte gratis precis men på 70-talet fick man verkligen pynta skjortan för vildfångat så dom verkar ha sjunkit i pris. Men som sagt så verkar tillgången vara sämre. Nu är jag ingen fundamentalist vad beträffar vildfångat utan kan lika gärna köpa odlat om det är rätt art/individ/pris men visst kittlar det lite extra om man "vet" att det är vildfångat?
    Vore trevligt om Ni kunde rekommendera något bra inköpsställe i Stockholms-trakten så man slipper bila 40 mil för ett gäng fiskar?
    Tack på förhand!
    brandel
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Halloj o välkomen tillbaka till malawiträsket =)

    Akvarieleasing och Akvarielagret är det som gäller, där lär du kunna hitta en hel del skoj.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Brandel
      Användare
      • september 2006
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Halloj o välkomen tillbaka till malawiträsket =)

      Akvarieleasing och Akvarielagret är det som gäller, där lär du kunna hitta en hel del skoj.
      Tack för tipsen deelay! Har varit två ggr på Akvarielagret och visst hade dom ganska stort utbud men mest smått. Däremot hade dom ett gäng större Malawisar som inte var till salu i en burk. Bl.a en Trewavase (blå med röd ryggfena) som fick snålvattnet att rinna.
      Men ska kolla upp Akvarieleasing.
      brandel

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Brandel
        Tack för tipsen deelay! Har varit två ggr på Akvarielagret och visst hade dom ganska stort utbud men mest smått. Däremot hade dom ett gäng större Malawisar som inte var till salu i en burk. Bl.a en Trewavase (blå med röd ryggfena) som fick snålvattnet att rinna.
        Men ska kolla upp Akvarieleasing.
        Jag vet vilken du menar, den är fin den hanen.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Brandel
          Hej allihopa. Är helt ny på detta forum!
          Har efter 28 års misär gjort comeback på malawi-fronten och funnit att mycket har förändrats beträffande foder och allmän skötsel men framför allt verkar det vara mycket svårare att hitta fina individer, framför allt i Stockholms-trakten där jag bor. Efter att ha kollat runt på nätet och ex antal butiker i förra veckan kände jag mig tvungen att bränna ner till Akvarium Malawi i Örebro för att hitta något. Och det gjorde jag även om det inte riktigt var dom arter jag tänkt mig från början. Köpte en grupp Cynotilapia Afra (Likoma), en grupp Melanochromis Elastodema och en grupp Labidochromis Hongi - alla vildfångade (enl butiksinnehavaren) och i perfekt kondition. Ok, dom var inte gratis precis men på 70-talet fick man verkligen pynta skjortan för vildfångat så dom verkar ha sjunkit i pris. Men som sagt så verkar tillgången vara sämre. Nu är jag ingen fundamentalist vad beträffar vildfångat utan kan lika gärna köpa odlat om det är rätt art/individ/pris men visst kittlar det lite extra om man "vet" att det är vildfångat?
          Vore trevligt om Ni kunde rekommendera något bra inköpsställe i Stockholms-trakten så man slipper bila 40 mil för ett gäng fiskar?
          Tack på förhand!
          För min del och som jag även rekommenderar är det Akvarieleasing som gäller.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Rovfisken
            Användare
            • april 2005
            • 178

            #6
            nej nej nej!!! det bästa är att beställa vf från tyskarna, dom är helt galna och har ALLT!!!!!!! men det kan du göra igenom tex akvarielagret och akvarieleasing samt alla andra i princip, du får pröjsa rätt bra men det finns mycket som inte ens funnits att få tag på i sverige, alla sändningar hamnar ju i tyskland......
            Mina kar

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Aalborg. Kort och gott.

              Dansk Malawi Import, Malawicarsten och Calles dyrerige. Det är paradiset för malawisnubbar.
              Tony Englund

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Rovfisken
                nej nej nej!!! det bästa är att beställa vf från tyskarna, dom är helt galna och har ALLT!!!!!!! men det kan du göra igenom tex akvarielagret och akvarieleasing samt alla andra i princip, du får pröjsa rätt bra men det finns mycket som inte ens funnits att få tag på i sverige, alla sändningar hamnar ju i tyskland......
                Har du länk till någon tysk importör?

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rovfisken
                  nej nej nej!!! det bästa är att beställa vf från tyskarna, dom är helt galna och har ALLT!!!!!!! men det kan du göra igenom tex akvarielagret och akvarieleasing samt alla andra i princip, du får pröjsa rätt bra men det finns mycket som inte ens funnits att få tag på i sverige, alla sändningar hamnar ju i tyskland......
                  Svenska grossister kan beställa exakt samma fiskar men många av dom dyra sällsynta varianterna går helt enkelt inte att sälja i sverige, scenen är för liten så det blir backaffärer bara.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...