Inredning av Rio 400 med btnmoduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • juni 2002
    • 78

    Inredning av Rio 400 med btnmoduler

    Hejsan!
    Ska under kommande vecka inhandla ett 400 l Juwel RIO nästan nytt. Dags att växa lite i storlek, har länge haft planer på detta.
    Mina planer är att det ska vara en malawimix däri.

    Frågan är hur jag ska inreda detta, vill gärna få till det så snyggt som möjligt.
    Antingen med en BTN-rocky bakgrund, och då köra bakgrunden som filter med två pumphuvuden på sidorna, samt kanske någon modul på botten. Behålla juwels filter och täcka det i btnmodul också??

    Eller att köra med btn-moduler, några få stora på baksidan. Och då behålla juwelfiltret i en btn-modul. Ev. modul på botten som har invändigt filtermassa och pumphuvud! Liknande Christer Carlssons med blå bakgrund under medlemmars bilder, akvariebilder! Hittar inte någon kontaktinfo till honom. Hur får man till det blåa?

    Alla åsikter tas emot tacksamt!

    Mvh Olof, Kalmar
    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av engstedt
    Hejsan!
    Ska under kommande vecka inhandla ett 400 l Juwel RIO nästan nytt. Dags att växa lite i storlek, har länge haft planer på detta.
    Mina planer är att det ska vara en malawimix däri.

    Frågan är hur jag ska inreda detta, vill gärna få till det så snyggt som möjligt.
    Antingen med en BTN-rocky bakgrund, och då köra bakgrunden som filter med två pumphuvuden på sidorna, samt kanske någon modul på botten. Behålla juwels filter och täcka det i btnmodul också??

    Eller att köra med btn-moduler, några få stora på baksidan. Och då behålla juwelfiltret i en btn-modul. Ev. modul på botten som har invändigt filtermassa och pumphuvud! Liknande Christer Carlssons med blå bakgrund under medlemmars bilder, akvariebilder! Hittar inte någon kontaktinfo till honom. Hur får man till det blåa?

    Alla åsikter tas emot tacksamt!

    Mvh Olof, Kalmar
    jag funderade över precis samma som du när jag skaffade mitt 180liters rio. jag skar loss juwelfiltret och byggde istället ett filter med en filtermodul samt inredde med moduler. jag blev mycket nöjd med denna lösning. kika på min hemsida om du vill se kort.
    mvh kristoffer

    Kommentar

    • engstedt
      Användare
      • juni 2002
      • 78

      #3
      Hej! Tack för bra svar, sjysst hemsida ni har där. Räcker det med den filtermodulen för ditt kar? Är lite sugen på en sådan lösning.

      Var på väg att köpa ett tomt rio400, men såg ett annat nu och har snackat lite med säljaren. Är en avsågad 200*50 Malawi btn-bakgrund i, dock har han sågat den i nederkant också, vilket kanske inte är så smart, så den är kanske 45 hög. Därnere har han filtermaterial längs botten så att säga samt ett pumphuvud längst upp. Dock får man väl bäst sug om bakgrunden ligger silikonad mot botten, samt har insugsraster därnere?
      Om jag ska ha en bakgrund ska den också vara fylld med filtermassa helt och hållet, undrar om hans lösning kommer ge mig problem att ordna detta?
      Tror han hade de lösa delarna kvar..
      Med den stora avsågade biten kanske man kan bygga in juwels filter iofs..

      Hoppas ni förstår vad jag menar

      Mvh Olof
      _______________________
      400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Ursprungligen postat av engstedt
        Var på väg att köpa ett tomt rio400, men såg ett annat nu och har snackat lite med säljaren. Är en avsågad 200*50 Malawi btn-bakgrund i, dock har han sågat den i nederkant också, vilket kanske inte är så smart, så den är kanske 45 hög. Därnere har han filtermaterial längs botten så att säga samt ett pumphuvud längst upp. Dock får man väl bäst sug om bakgrunden ligger silikonad mot botten, samt har insugsraster därnere?
        Mvh Olof
        I mitt har jag ställt bakgrunden (150x50 tanganyika) på en 5cm frigolitskiva och silikonat, blir tätt och bra. Du bör kunna byta fixa in detta på samma sätt i det begagnade karet du tittar på.

        Mitt andra tips blir att strunta i BTN i ett 400L Rio, det är för smalt (grunt) helt enkelt. Jag tycker att man bör ha minst 60cm djup om man ska köra hel BTN, helst mer. Det blir kanonsnyggt men som sagt djupet bli lidande, hade jag köpt nytt idag hade jag valt en modul i varje hörn istället. (jag hade dessutom inte köpt ett 50 cm djupt kar alls för övrigt).
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • engstedt
          Användare
          • juni 2002
          • 78

          #5
          Ok, tack för svar. Jo det kanske blir lite för grunt med hel bakgrund. var bara så sugen på filter i bakgrunden då det verkar grymt smidigt. Det rum vi ska ha karet i gör att 50 cm djup blir lagom. Det kan kännas lite lite, men tror det räcker för mig och mina fiskar
          Kanske blir moduler då istället. Bygga in filtermodulen i modul samt en filtermodul på botten för bra genomströmmning. Kanske öländsk kalksten runtom? finns ju gratis där jag bor hehe..
          _______________________
          400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

          Kommentar

          • engstedt
            Användare
            • juni 2002
            • 78

            #6
            "Christer Carlssons med blå bakgrund under medlemmars bilder, akvariebilder! Hittar inte någon kontaktinfo till honom. Hur får man till det blåa?"
            _______________________
            400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

            Kommentar

            Arbetssätt...