ytterfilter fråga!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boojangels

    ytterfilter fråga!!

    Hej alla!

    Jag skall nu inhandla ett ytterfilter och det lutar åt att bli tetratecs eller unimax produkter då jag tycker att dom verkar ligga rätt i pris men min fråga till er kunniga är vilken strl på filtret i timmen skall det vara!!

    Jag får olika besked beroende från vilken butik jag har varit och frågat i, en butik tycket att jag skulle ha ett filter med minst 1500l/h men det verkar bli bra tryck i karet och fiskarna får ju simma som galnignar hela tiden i detta lilla kar, cikliderna vill ju ha mycket speed men är det inte beronde av vilken strl karet är på?? tetratec har ett på 700l/h oh är upp till kar på 250l och unimax är på 1200l/h så vad skall jag göra???
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    hur stort är karet????

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • boojangels

      #3
      250l

      karet är på 250l, var tydligen trött när jag skrev tråden igår

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Jag har unimax 500 proffessional (1200l/t) i ett 222 liter och det är inte mer än lite lagom blås i det karet. Inge vidare drag i aquaels ytterfilter men vattnet blit kanonfint iaf.

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #5
          Föreslår att du skall köpa det y-filter med störst filtervolym. Filtret stryper dessutom pumpens kapacitet en aning. Räkna med en kapacitetsminskning på 10-30 % bereonde på motstånd (filtermaterial och skit mm) och pumpens styrka (ej liktydigt med maxflöde). En stark pump har ofta en hög pumphöjd och har ofta större möjlighet att hålla angivet flöde trots större motstånd.

          Vad ska du ha för ciklider? I ett malawi eller tanganyika går det utmärkt att ha 1500 L/h io ett 250 l. Om pumpen är för stark går det dessutom alltid att skaffa ett strilrör.

          Om priset är avgörande kolla in beg-marknaden.
          //Robert

          Kommentar

          • mrlejon
            Användare
            • oktober 2005
            • 17

            #6
            Jag har EX700 i ett 240 liters tillsammans med Juwelsinbyggda.
            Jag ångrar att jag inte köpte ett större.
            Tänk på att med filtermatrial i gör det inga 700l/t. Mätte upp mitt till ca 400l/t.

            Kommentar

            • boojangels

              #7
              tack för svaren, jag har nu bestämt mig för att gå på 1200L/h filter, köper man ett för lite så kommer man med all sannolikhet att ångra sig sen.


              tnx dudes

              Kommentar

              Arbetssätt...