Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viva La Rothin
    Användare
    • februari 2006
    • 28

    Hjälp!

    Hejsan, jag har lite problem med någon konstig sjukdom. Det är små svarta prickar eller någon liten parasit på mina malawifirrar, det verkar som det kliar på fiskarna för viss stryker sig på inredningen. Någon som vet vad det är för sjukdom och hur man botar den??// Anton
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    #2
    Vad har du för foder?
    Låter som för mycket av spirulina i fodret.
    Alltså ingen sjukdom utan en bieffekt av fodret som ej är farlig.

    Strykningen på inredningen kan bero på att salt mängden är fel. Oxå inget farligt.
    Senast redigerad av Tingeling; 20 september 2006, 22:10.
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

    Kommentar

    • Viva La Rothin
      Användare
      • februari 2006
      • 28

      #3
      Hej, jag har pellets av märket Hikari och lite flingor iblan av märket tetra. Även hemmajord räkmix slinker det ner ibland. Okej jag har varit lite osäker med doseringen av salt i akvariet, någon som har någon bra doseringsmängd??
      Senast redigerad av Viva La Rothin; 20 september 2006, 22:15.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Viva La Rothin
        Okej jag har varit lite osäker med doseringen av salt i akvariet, någon som har någon bra doseringsmängd??
        Under normala omständigheter 0% extra, efter en jobbig transport eller om dom blivit väldigt stressade av någon annledning så kan man köra 1dl max 2 per hundra liter vatten men som sagt, salta inte bara för nöjjes skull för det finns baksidor med att hålla på och salta.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Tingeling
          Användare
          • juli 2006
          • 176

          #5
          Man behöver inte ha salt i karet överhuvudtaget om man inte vill. Fisken vänjer sig utan salt och slutar klia sig efter ett tag. Men vill man så ok.
          Nackdelar finns det med allt, så det är bara och bestämma sig funkar det inte så funkar det inte då är det bara att göra små vatten byten tills karet är nollat på salt. Likadant om du vill ha mer salt i. Salta lite och öka gradvis ,det brukar funka.
          Släng dock inte i mer än det som deelay rekommenderade ,det skulle inte jag tycka va skönt om jag va malawiciklid.
          Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
          Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
          Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

          Kommentar

          • Viva La Rothin
            Användare
            • februari 2006
            • 28

            #6
            okok;D låter bra det med saltet. men någon som vissste något om dom svartaprickarna??

            Kommentar

            Arbetssätt...