Ciklider och rockor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Ciklider och rockor?

    Har nyligen införskaffat tre stycken CD-skivestora sötvattensstingrockor (P.motoro) som nu går i karantän och vräker i sig räkmix, musslor och mysis. Det verkar som om jag har haft turen med mig då de faktiskt åt med en gång och ingen visar (peppar, peppar...) curlingsymtom eller spottar ut maten. Nu går de ensamma i ett litet akvarium med måtten 90x60x60 men i förlängningen är tanken att de skall få flytta in i ett lite större akvarium (220x60x60). Där bör de kunna joxa på ett bra tag innan vi får lov att limma ett nytt.

    Det är första gången jag har rockor och jag har givetvis läst allt jag kommit över, men hur är NCS-forumets erfarenheter av dem? Jag tänkte kombinera dem med jordätare (G. brasiliensis) och ev även några hantlar. Vad tros om det? Vissa källor varnar för att kombinera dem med L-malar då de kan irritera rockorna. Är det någon som har några erfarenheter av det?
  • wenger
    Användare
    • februari 2003
    • 233

    #2
    Provade min med jordätare men dom snodde ju bara rockans mat hela tiden. Simmade och bet på han tills han släppte maten. Men kanske funkar för dig men skulle nog valt en mindre jordätarsort isåfall och en som är lite mindre revipinkare. Sen hade jag väntat tills att rockorna blir betydligt större innan jag gjort det.
    Senast redigerad av wenger; 20 september 2006, 06:58.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      På jobb går det några flaggciklider med rockorna och det verkar fungera. De har gått ihop i ca 6 månader nu.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Tack för svaren. Jag befarar väl egentligen det du skriver, wenger, att rockorna skall komma till korta vid matningen. Visserligen äter de bra, men tom. mina sega frontosor är ju snabbare i starten än rockorna.

        Jag får nog helt enkelt prova mig fram. Det går ju alltid att håva upp cikliderna om det inte fungerar.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Hej Ola!

          Verkligen kul att rockorna acclimatiserat sig väl. Ett besök hos dig är nästan ett måste i framtiden. Har första tjing på rockbäbisar inom en framtid

          Annars skulle jag rekomendera Uaru som sällskap. Lugna, sociala och inte alls agressiva mot andra fiskar.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • februari 2004
            • 1082

            #6
            Jag har hantlar,chokladciklider,arowana,H.pearsei en tiger fisk och en bengädda med mina rockor i mitt sällskapskar.....Funkar kanon.

            Men visst det blir mycket mat. Trixet är att slänga i all mat på en gång så en del hinner sjunka till rockorna.

            Annars kan man handmata rockorna för hand eller med en lång pincett.

            Kommentar

            • Erik Wikström
              Användare
              • mars 2003
              • 127

              #7
              Rockor rockar!
              Mvh Erik

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                mina sega frontosor är ju snabbare i starten än rockorna.
                Rockor brukar "attackera" maten när dom är pigga o mår bra.

                Kommentar

                • pleco
                  Användare
                  • april 2002
                  • 516

                  #9
                  Jag har provat många ciklider med rockor och de som funkade bra va G.altifrons .A.heckelii ,flaggciklider och hantlar .... hantlarna var lite agressiva när de lekte men var också rädda för rockorna som var ganska stora (ca 30-35cm) .
                  Hade förutom cilkider stora tetror och L-malar och även stora ormhuvudfiskar med rockorna utan problem .

                  Provade med G.sp"Bahia Red" (som är en brasilensis variant) och det funkade inte ,hanen tog stort revir och var jätte agressiv mot rockorna .
                  ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...