Bästa fodret till Thropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    Bästa fodret till Thropheus

    Jag ska hämta ett gäng Tropheus i helgen.
    Har läst mig till att dom har långt tarmsystem och därför vill ha foder med mycket fibrer i, ni som har Troffar, vad ger ni dom för foder?
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag kan svara för ett gäng personer =)

    AN cichlid excel, Tetramin, Tetra Rubin, Tropical Forte, OSI spirulina, Räkmix(olika varianter), Tropical basic, har säkert missat en del sorters foder men dessa vet jag att många matar med... pick one or two =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Jorsa
      Användare
      • december 2003
      • 199

      #3
      Jasså, var det inte svårare...
      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Nah, det är inte svårare

        Jag skall inte kalla din fråga dum, för det är den inte och det finns inga dumma frågor, men med vissa frågor får man vara förberedd på många svar. Att ställa din fråga om foder och tropheus är ungefär som att fråga 10 diskusägare en enda fråga om diskus. Då får du nämligen ungefär 20 olika svar
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • intercepter
          Användare
          • juli 2006
          • 56

          #5
          kör med samma som förra ägarn matat

          Ursprungligen postat av Zaphi
          Nah, det är inte svårare

          Jag skall inte kalla din fråga dum, för det är den inte och det finns inga dumma frågor, men med vissa frågor får man vara förberedd på många svar. Att ställa din fråga om foder och tropheus är ungefär som att fråga 10 diskusägare en enda fråga om diskus. Då får du nämligen ungefär 20 olika svar
          kör med samma foder som förra ägaren matat med då deras magar e vana vid detta så slipper du få plötslig död på troffarna när du bytat foder
          SvedalaCiklid

          www.svedalaciklid.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Jag bytte tvärt av till Spirulinaflingor på mina Ikola som jag köpte för tre veckor sedan.
            Alla helt ok och helt utan magproblemsymptom än så länge.
            Dom fick någon form av pellets tidigare.
            Det fina med Spirulinaflingor (har kört med det fodret i olika baljor sen det kom ut) är att man behöver inte behöver mata särskilt mycket för att fisken ska visa fin tillväxt och beteende. Den lilla matmängden gör i sin tur att vattnet är lättare att hålla koll på .
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • intercepter
              Användare
              • juli 2006
              • 56

              #7
              från krossad hikari pellets till räkmix

              Jag gick från krossade hikari pellets till räkmix
              tog typ 2 månader sedan började simma konstigt o rätt vad det var började trilla av pinnen en efter en.
              körde samtidigt ett annat kar där de endast käkat pellets hela tiden o där hände inget
              alla vattenvärde var exakt samma i båda karen och de hade varit igång lika länge o samma kull med tropheus moori red men helt olika resultat
              nästa gång jag kör med troffar så blir det samma foder hela tiden
              SvedalaCiklid

              www.svedalaciklid.se

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Jag bytte tvärt av till Spirulinaflingor på mina Ikola som jag köpte för tre veckor sedan.
                Alla helt ok och helt utan magproblemsymptom än så länge.
                Dom fick någon form av pellets tidigare.
                Det fina med Spirulinaflingor (har kört med det fodret i olika baljor sen det kom ut) är att man behöver inte behöver mata särskilt mycket för att fisken ska visa fin tillväxt och beteende. Den lilla matmängden gör i sin tur att vattnet är lättare att hålla koll på .
                Är inte Spirulinaflingor väldigt dyra köpte en 30g burk av märket O S I gick på 115kr

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  spirulina super forte är ett annat bra flingfoder tror jag...

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Köper Tropical spirulina super forte 36% 1200 ml flingfoder både här och där. Billigt foder eftersom det är förhållandevis drygt.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Mina erfanenheter...
                      Tropicals Super Forte- Får igång magarna snabbt och iomd bra på nyanländ fisk men innehåller på tok för mkt spirulina. Mina fiskar blev snabbt grådassiga.
                      Aquatic Nature Excel Small- Ett bra pelletsfoder men man bör svälla dem minst 5 innan och inte övermata. AN Basic verkar vara nåt helt annat och varning för medium-size.
                      JBL sticks- tyckte detta foder funkade bra till en början men det skitar vtn:et och fiskarna tenderar att bli slöa eft matningen.
                      NLS Cichlid formula- bra size, magarna funkar direkt, kraftigt så endast små mängder behövs (spar på vtn:et). Mkt nöjd än så länge!
                      NLS Thera-A - typ samma. Är ngt anti-bakteriell så det verkar lovande på nyanländländ fisk.(inte testat det än förvisso).
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        NLS Thera-A - typ samma. Är ngt anti-bakteriell så det verkar lovande på nyanländländ fisk.(inte testat det än förvisso).
                        Lite off-topic, men jag är nyfiken på den anti-bakteriella funktionen i NLS?

                        Jag hoppas verkligen det inte är antibiotika i fiskmaten! Antibiotika i djurfoder i förebyggande syfte är ett stort problem, och knappast något vi bör införa i akvariehobbyn.

                        Det finns många anti-bakteriella verkningsmekanismer som inte bygger på traditionell antibiotika så jag hoppas det är något sådant de syftar på. Men då undrar jag å andra sidan hur verksamt det är...
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Shit! Hade för bråttom där.... den är INTE anti-bakteriell utan den skall vara bra mot fisk med parasiter,vilket iofs är nästan lika bra.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Köper Tropical spirulina super forte 36% 1200 ml flingfoder både här och där. Billigt foder eftersom det är förhållandevis drygt.
                            ok trodde du menade typ O.S.I Spirulina bruka själv använda dom i min räkmix, lite väl dyrt att enbart mata med dom

                            Kommentar

                            • ciklidMartin
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 213

                              #15
                              Använder själv pellets från Sunrice. De innehåller både spirulina och astaxantin. Finns en variant för yngel och en för vuxna. Man kan hitta billigare foder men det är ett riktigt bra kvalitetsfoder. Använder främst det och Tropicals spirulina super forte-flingor till mina troffar.
                              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                              Kommentar

                              Arbetssätt...