Förslag på invånare i mitt malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baltazar79
    Användare
    • augusti 2006
    • 116

    Förslag på invånare i mitt malawi?

    Tjena!

    Jag har ett 375 liters kar som jag håller på att befolk för tillfället just i skrivandets stund går där 11 "golden" och ett Melanochromis Cyaneorhabdos par. nu vill jag ha förslag på vad man kan kompettera med för någon fisk? nån som har några förslag på trevliga, roliga, snygga firrar?

    Tack på förhand!//Ingemar
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Hej!
    Först och främst hade jag skaffat ytterligare 5st Melanochromis cyaneorhabdos.
    Sen hade jag nog även skaffat en grupp Röd zebra. Men det är för att jag är glad för just den färgkombon. Jag påstår inte att dom är roligare än någon annan mbuna, men just färgmässigt blir det riktigt snyggt! =)

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Varför inte nån Copadichromis?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • malawi375
        Användare
        • april 2006
        • 209

        #4
        Jag är klart fascinerad av mina pseudotropheus crabro, de var en riktigt positiv överraskning. Den dominante hanen jag har är något av det snyggaste jag sett i mbuna-väg i alla fall. Helt svart, ser ut som en fantom som glider omkring. Lagom tuffa är de också. Rekommenderas!!!

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          tjaa rödzebra är ju en fin firre som kan ha många olika färger. annars så är ju ps.crabro som nämts tidigare en jättefin firre! har haft den ett längra tag. och den är helt otrolig, bla den kolsvarta hanen och honorna som är starkt gula med svarta ränder. urläcker!!! reckommenderas starkt!

          till sist vill jag säga välkommen

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • maj 2005
            • 877

            #6
            Labeotropheus trewavasae blir mitt tips, finns i många färgvarianter.

            ||||

            Kommentar

            • Baltazar79
              Användare
              • augusti 2006
              • 116

              #7
              Tack så mycket för välkommnandet. nu har jag ju lite olika firrar att fundera på. De är synd att de inte finns nån "bra" akvarieaffär i närheten vore ju kul att se firrarna på riktigt innan man bestämmer sej vad man vill ha. Jag har 10 mil till den närmsta affär som har bra utbud...

              //Ingemar

              Kommentar

              • Tingeling
                Användare
                • juli 2006
                • 176

                #8
                Ursprungligen postat av Baltazar79
                Tack så mycket för välkommnandet. nu har jag ju lite olika firrar att fundera på. De är synd att de inte finns nån "bra" akvarieaffär i närheten vore ju kul att se firrarna på riktigt innan man bestämmer sej vad man vill ha. Jag har 10 mil till den närmsta affär som har bra utbud...

                //Ingemar

                Det kan va nyttigt att åka 10 mil för att bara TITTA och inte köpa. Man får en annan bild av alla fiskar än vad man får genom olika bilder på nätet. Bestämmer man sig innan utan att suga på intrycken så kan man hamna i "träsket" och byta fram o tillbax.
                Nä jag gillar att suga på karamellen ett tag och åka runt och kolla in lite olika varianter och olika sammansättningar av fisk ,annars så kan det bli dyrt i längden. För mig så är inte 10 mil någon jobbig lång sträcka för att kolla på fisk det blir jobbigare om man ska lämmna tillbax fisk som man inte blir nöjd med.
                Senast redigerad av Tingeling; 20 september 2006, 23:02.
                Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #9
                  Baltazar, vad tänker du på för butik bara 10 mil från Ö-vik?? Jag bor i Sundsvall och här finns det i alla fall ingen butik som har fler än 2-3 sorter av malawi åt gången. Och oftast vet de inte ens vad det är för fiskar de har. Jag köpte mina crabro på Arken i våras när jag startade upp, och då kallade de dem för hayomaylandi... Jag tog ett foto och fick hjälp här på forumet att få rätt namn...

                  Kommentar

                  • Baltazar79
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 116

                    #10
                    De är sant att 10 mil kanske inte är nån lång väg inte här uppe i norr iaf Jag tror nog att de blir att jag tar mej en tur och kollar in utbudet. De enda som är lite svårt är ju de att man är nybörjare och inte vet vad man ska ha men man får väl prata med personalen och hoppas att dom är väl insatta.

                    Malawi375: I Umeå har dom en affär som är fin de är Djurmagasinet. Och sen när man ändå är I Umeå Kan man kika in på Akvarielagunen i Holmsund.(www.akvarielagunen.se) Dom har riktigt bra utbud där. Men de är klart de blir ju en bra bit att åka från sundsvall.

                    //Ingemar

                    Kommentar

                    • Tingeling
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 176

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawi375
                      Baltazar, vad tänker du på för butik bara 10 mil från Ö-vik?? Jag bor i Sundsvall och här finns det i alla fall ingen butik som har fler än 2-3 sorter av malawi åt gången. Och oftast vet de inte ens vad det är för fiskar de har. Jag köpte mina crabro på Arken i våras när jag startade upp, och då kallade de dem för hayomaylandi... Jag tog ett foto och fick hjälp här på forumet att få rätt namn...

                      Vad har du tittat på för arter som du vill ha?
                      Jag ska upp till mina föräldrar i s-vall till jul och jag har lite fisk på lager.
                      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                      Kommentar

                      Arbetssätt...