Hästnosciklid - Eretmodus cyanostictus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Hästnosciklid - Eretmodus cyanostictus

    En liten nattafundering på eventuella framtida akvarieinnevånare. Har på sistone sneglat lite på Hästnosciklider - Eretmodus cyanostictus. De ser rätt schyssta ut och verkar vara intressanta (enl. beskrivningar) - inte minst att föräldrarna delar på ruvningen.

    Är det någon som har erfarenhet av dessa? - det antar jag att nån har! Är de besvärliga (verkar inte så i olika beskrivningar, men...)

    De verkar finna lite olika varianter - finns det nån som är särskilt värd att beakta.

    Är det annat jag behöver veta - som gör att jag slutligen "trillar dit" eller helt avstår?

    Bara en liten stilla undran - har aldrig haft Tanganyika (för de är väl därifrån?!) förut.

    Höres/ joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Av mina erfarenheter är den oftast en besvärlig och förbannad liten gynnare som kan få en att slita sitt hår. Har alltid slutat med att jag bara haft hanen kvar av paren. Men när det funkar så är de kalla att glo på. Tex ;när jag hade två par i ett 2m-kar så höll de starkt ihop parvis vid revirstriderna. Så höll de på iett halvår eller så tills en av hanarna spöade skiten av den andere hanen som då ruvade OCH sin egen hona. Var väl sugen på ett partnerbyte där. Även det paret varade inte särskilt länge förrän hanen slog ihjäl sin "nye" hona,och så där har de hållt på här hos mig.Man tycker ju att ha ett till synes välfungerande par i ett 720 m troffar borde trivas men hanarna har alltid flippat ut förr el senare. Även när paren gått bra ihop i så litet som 100 liters.
    En ganska ful fisk, enligt mig, men när de funkar bra är de rätt underhållande. Har för dagen ett trettio-tal yngel + 3 ensamma psykopat-hanar (i varsitt kar!).
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Verkar ju inte så lovande detta - men det kanske finns andra som har fått tag i mindre "tokiga" hanar. Jag tycker ju att just hästnosen är cool, snygg är kanske inte rätt ord, mer lite Barbra Streisand "fulsnygg". Har inte blivit helt avskräckt.

      Vad tror du Ozric om de får växa upp tillsammans, kunde det underlätta eller var det så du började?

      Nån mer kommentar från någon?

      /joe
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • herjer
        Användare
        • januari 2004
        • 19

        #4
        Jag har 4 par E. Cyanostictus "Orange Bangwe" och 3 par Spathodus Erythrodon "Kavalla" i ett 720 l tillsammans med 30 Tropheus Moori red rainbow kasanga och detta fungerar utmärkt. Visst är det lite fight mellan de olika hanarna när någon kommer in på varandras revir
        men inget som utmynat i något dödsfall.
        Dessa fiskar har gått med varandra i nästan 1.5 år. Dessutom simmar det ca 20-30 yngel av hästnosarna runt i akvariet.
        Det enda jag märkt är att S.Erythrodon hanarna ibland försöker "kidnappa" varandras honor och att det då smäller ganska duktigt i mellanåt.

        Jag tycker absolut du ska börja med hästnosar då dessa har ett mycke roligt beteende i akvariet.

        Mvh Johan.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ska testa med de yngel jag har nu, låta ett tio-tal gå ihop och para ut. Får se om det går snällare till då. Men jag har hört många som får VF par att funka i flera år så det är kanske bara hos mig de beter sig som ovan nämnt :/
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Välkommen till forumet herjer (trots att du är AIK-are och kör HD vid allt för unga år).

            Jag har bara positiva erfarenheter av E. cyanosticus, Bangwe Orange samt Malasa Island, Blue Point. Jag har bara haft mina parvis men har haft tur med hängandet och studerandet vid akvariet inför urvalet hos zoo-handlaren. Jag tror att hanen och honan måste trivas ihop. Ett stort akvarium med många gömställen är nog det andra kriteriet. De har nog lätt att gå varandra på nerverna.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Alla A.I.K:are är xtra välkomna, Herjer. Jag har taskiga erfarenheter av hästnosar, köpte 6 VF, kom inte ihåg vilken sort (Hmm, alkohol å ålders-relaterat fenomen) och de var som Ozrics, m.a.o Psychos. De gick i 720 med Troffar, lekte regelbundet, men hanen ställde inte upp på detta med delad vårdnad, utan slog ihjäl samtliga och dog kort därefter själv. Mycket trist då dessa fiskar är bland de festligaste man kan ha, full rulle å ingen respekt för andra fiskar. De verkar leva i sin egen värld där man kan simma ut och in i andra arters revir, få lite stryk, men simma glatt vidare. De är de snällaste fiskar som finns mot andra, men för jävliga mot sina egna.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                De verkar finna lite olika varianter - finns det nån som är särskilt värd att beakta.
                Åk till Kent i Nol, du bor ju granngårds, han brukar ha ett tiotal varianter hemma.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Tack kamrater för tips och underhållande läsning. Får nog ta en tur igen till Kent och kolla lite extra på dessa - för mig - nyupptäckta ciklider. Vad det lider ska jag nog försöka, måste förhandla fram ytterligare ett kar (alternativt byta i ett) först. Men, som sagt, tack för tipsen och intresset för just dessa har verkligen inte svalnat!
                  /joe
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • herjer
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 19

                    #10
                    Tack Per för välkomnandet. Det var som sagt mitt första inlägg här. Har varit "ciklidist" i ca 25 år och följt forumet som "läsare" innan" men tänkte att nu kanske det är dax att komma med lite av den erfarenhet man har i bagaget.
                    AIK:are är jag sen födseln även om jag nu är nedflyttad till småland och HD:n köptes när mitt ex blev utsparkad för ett antal år sen. Nog om det nu var det hästnosar det gällde.

                    Jag har haft hästnosar i ca 10 år nu i olika former, utseende och fångstplatser. Jag har köpt nästan alla mina hästnosar hos Kent i Nol och har aldrig blivit besviken.
                    Jag köper alltid VF, mest pga att priserna är bra.
                    Man hör ofta om att man inte ska ha mer än ett par hästnosar i ett kar och hanen är ett svin som terroriserar sin hona. Men jag har faktiskt aldrig råkat ut för detta. Det kan ju bero
                    på att jag haft mina hästnosar i stora kar eller så har jag helt enkelt haft tur, vilket jag inte tror.
                    Som jag skrev innan så tycker jag hästnosar är en fantastisk fisk som fler borde pröva på..

                    mvh Johan.

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av herjer
                      Man hör ofta om att man inte ska ha mer än ett par hästnosar i ett kar och hanen är ett svin som terroriserar sin hona. Men jag har faktiskt aldrig råkat ut för detta. Det kan ju bero
                      på att jag haft mina hästnosar i stora kar eller så har jag helt enkelt haft tur, vilket jag inte tror.
                      mvh Johan.
                      Very strange, du och Per har tydligen tumme med hästnosar. Jag hade 6 st. å alla simmar i de sällsamma dyningarna i Paradisets Tanganyikasjö. Ska man ha ännu fler? Mina gick i ett 720 med troffar å Spilopterus. Jag är bra sugen på att skaffa ett nytt gäng, särskilt de mörkare med blåa prickar.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...