håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

    jag har ju sålt fisk till zooaffärer och grossister i mer än 20 år, jag fick 10 kr för en mbuna redan för 20 år sen hos en grossist och jag får lika mycket nu.
    grossisterna är inte beredda att betala 12kr för en mbuna nu, dom tycker det är för dyrt.
    jag har ju alltid burit mina kostnader vad det gäller slitage på lokal, el och vatten, för att jag har alltid haft mina fiskar hemma hos mig.
    sen tycker ni att det är rimligt att en mbuna som jag har sålt för 10 kr till en grossist, kostar 98kr i en butik i stockholm, sedan kan grossisten inte ge mig 12 kr för att dom tycker att det är för dyrt, dom pratar om höjda löner, högre elkostnader, vattnet kostar mer, fodret är så dyrt, jomen har inte odlaren dom kostnaderna också fast han har dom i lite längre tid än både grossist och affär.
    nu har man läst att det ska komma nya lagar att varje lägenhet ska bära sina egna elkostnader, så det lär nog inte bli så lätt att hyra en lokal med en schablonmässig kostnad.
    så zooaffärrer och grossister borde nog dra örona åt sig hur det kan bli.
    för nu är det nog mer än jag som funderar att lägga ner på grund utav att elen vattnet fodret har blivit för dyrt.
    och då blir det nog slut på svenskodlad kvalitetsfisk, då blir det bara tjeckienodlad och tailandsodlad fisk kvar, och ni får själva avgöra hur bra den fisken är.
    detta är inget jag säger, att jag ber för min sjuka mor. (det är ett ordspråk om ni nu inte vet om det). och jag säger det inte bara för min skull, för jag tror faktiskt att många odlare börjar tröttna på att dom lägger ner massor av tid, sedan det enda zooaffärer och grossister bryr sig om är hur billigt dom kan få fisken.
    och jag går inte heller på att marknaden bestämmer, för som jag sa från början att säljer jag en fisk för 10 kr och sedan kostar den 98 kr i butik, och grossisten är inte beredd att betala odlaren 12kr, det är ingen marknad det är rent lurendrejeri. med väldigt vänliga hälningar janne, en som snart har tröttnat på att tjäna pengar åt andra.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det låter ju helt otroligt att du bara skulle få 10spänn per mbuna om dom e lika bra eller bättre än dom från "grossisterna" Antingen är du en bra odlare som inte kan sälja eller så är du bara för snäll helt enkelt, 10kr går inte ens att motivera om nu inte fisken är kass då förstår man ifall en butik inte vill betala men jag tvivlar på att så är fallet här.
    Dom jag känner som säker vanlig fisk till affärer får helt normalt betalt dvs 1/3 av utpriset, en mbuna som kostar 90kr ut ger dom 30kr ink moms för, detta gäller iof inte för dyrare fisk eller ovanligare.
    Att man kanske inte kan få lika mycket av en grossist är ju iof självklart, 10kr från gross som säljer den för 30kr till butik som i sin tur säljer den för 90kr till slutkund, säljer du direkt till en butik så borde du lätt få 30kr om fisken är bra.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är rejält fräckt att endast betala 10kr för något man sedan tar 60-100kr för själv i butiken. Löjligt!

      Men sedan är det ju såhär att du tillåter dom att göra det. Du sitter i en dålig förhandlingssits genom att säga "tack och amen" när du ger över fisken till dom för 10kr.

      Det är du som bestämmer...så ska det vara och om det inte passar handlaren så tycker jag att du ska styra kosan någon annanstans. Se hur det går för dom utan att ha dina fiskar där.
      Det är också en fingertoppskänsla för hur hårt du kan gå fram och egentligen hur hårt du själv kan stå på dig. Det är aldrig roligt att förlora kunder och även en skitkund är bättre än ingen alls, när man måste sälja...

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        ja deelay du är välkommen till göteborg att titta på den fisken dom har, det är absolut inget fel på den fisken och affärerna ger inte mer än högst 15 kr med eller utan moms för den fisken, nu pratar jag om mbunas, sedan den grossist jag relaterade tror jag ligger värmland.
        det behövs inga påhopp på någon speciell jag har faktist kontaktat andra grossister och så fort man börjar nämna 12kr för en mbuna så börjar dom dra öronen åt sig, så jag är nog inte för snäll, det är nog den så kallade marknaden som har uttalat sig. mvh janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          jag måste tillägga det att jag började den här tråden det var för att jag ville uppmärksamma zooaffärer och grossister att det är snart dags att dra örorna åt sig.
          för håller dom på så här så lär det inte finnas så många så kallade storodlare kvar.
          och hur bra blir fisken då i sverige, ingen kritik till alla småodlare för ni behövs också, fast jag kanske skulle tycka att ni skulle ta lite mer för eran fisk, än bara en burk foder. mvh janne

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • juni 2005
            • 142

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            ..och då blir det nog slut på svenskodlad kvalitetsfisk, då blir det bara tjeckienodlad och tailandsodlad fisk kvar, och ni får själva avgöra hur bra den fisken är.
            Ett ytterligare exempel: Simontorp har vad jag förstått övergått från att odla själv till att importera. Och de är dessutom grossister.
            Något är det som inte står rätt till.

            Men till syven och sist så är det ju ändå vi konsumenter som väljer.
            Väljer vi att köpa fabriksodlad billig importfisk så kommer den negativa trenden att fortsätta.
            Ser vi istället till att välja svenskodlad fisk av god kvalitet men kanske får betala någon krona extra så kanske utvecklingen kan vändas.
            Grossistens och butikens vinst-instintresse styr, men det är vi konsumenter som väljer vad de kan tjäna pengar på.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Lacustris
              Ser vi istället till att välja svenskodlad fisk av god kvalitet
              Nu tycker ju jag iof att svenskodlad fisk inte är den bästa. Fisken som kommer från en del ställen i tyskland och från Laif Demason's odlingar i florida håller en högre klass, nu pratar jag inte om hur stark färg en hongi visar utan jag menar mer kroppsformer, proportioner. Jag menar inte att sv odlaf fisk är kass men den e inte bäst alltid.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Lacustris
                Användare
                • juni 2005
                • 142

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Nu tycker ju jag iof att svenskodlad fisk inte är den bästa. Fisken som kommer från en del ställen i tyskland och från Laif Demason's odlingar i florida håller en högre klass, nu pratar jag inte om hur stark färg en hongi visar utan jag menar mer kroppsformer, proportioner. Jag menar inte att sv odlaf fisk är kass men den e inte bäst alltid.
                Rätt och riktigt, i vanlig ordning var jag för generell.
                Naturligtvis finns det utländska odlare som håller hög/högre kvalitet men risken är att dessa också konkurreras ut i sverige av den billiga fisken österifrån.
                Priset på världsmarknaden har jag dock ingen koll på men som i allt annat kan man österut hålla ett lägre produktionspris. Dock är man kanske inte alltid så knussliga med kvaliteten.
                Det är aldrig för sent att ge upp!

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  nej deelay man ska nog inte gå ut och säga generellt att laif demasos fisk är bättre än svenskodlad , jag kan ju bara säga att när mainganon inte fanns i sverige så tog en grossist in fisk från laif demason. maingano, det var nog det sämsta jag har sett i maingano dom flesta hade knappt något blått i sig, så han är nog inget helgon han heller. mvh janne

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Det är upp till odlaren att styra upp priserna marknaden.
                    Nu vet jag att Göteborg har pressade priser men vill inte zoohandlaren betala för fin så ska dom inte ha någon.

                    Titta på golden hur ofta ser man en helt gul golden i en affär??
                    Många av dom golden som finns har oftast vita magar och ändå betalar affärena 10-15kr fast folk frågar efter fina golden och är beredda att betala mer.
                    Vägra man sälja för 10-15kr så får dom ingen fisk vad ska dom då göra när dom inte kan köpa den billigar någon annanstans.
                    Till och med tjeckernas fisk är för dyr för grossiter att köpa in och vad jag hört kan dom lika väl köpa svensk fisk.

                    Jag tycker att man märker att en del butiker tröttnat på liten och blek fisk och betalar mer bara man leverera fin fisk.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Verkar lite konstigt att jämföra utpris i Stockholm och försäljningspris hos en tillverkare.
                      du sa inget om
                      färger
                      storlek
                      fördelning
                      antal (tex köp en eller minst tvåhundra stycken tre centimeters !!)
                      men du är välkommen att höra av dig till Akvarielagret vi tycker att 12kr låter mums
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        ja christer när jag sa det om 12 kr så var det till grossist, och jag pratar om mbunas storlek 4till 5cm med väldigt bra färg och form. och jag har aldrig sagt att dom behöver köpa flera hundra. mvh janne

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          Man kan ju få mer betalt genom att leverera 1+1 med lite storlek, det man ser hos många handlarna är ju åt skogen för liten fisk.
                          Det är ju trevlig att kunna gå in och köpa utfärgade par utan att behöva vänta 6-7 månader.

                          Tror nog överlag att fler vill ha mer betalt och det gör man enklast genom att inte sälja billigt.
                          Sedan kommer det ju att finnas dom som nöjer sig med lite foder som betalning bara för att bli av med fisken.

                          Sedan kan man ju undra hur grosister och butiker tänker när dom köper in auluncaror OB och ta hutlöst betalt för en korsning.

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Klart grossistern chansa på att man nappa på 12kr men man kan gott kräva mer för så billigt köper dom inte ens in tjeckisk fisk.

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Men till syven och sist så är det ju ändå vi konsumenter som väljer.
                              Väljer vi att köpa fabriksodlad billig importfisk så kommer den negativa trenden att fortsätta.
                              Ser vi istället till att välja svenskodlad fisk av god kvalitet
                              ---------------------------------------------------------
                              Återigen ett otroligt dumt uttalande från en som inte vet så mycket av odlare runt om i världen, antar att du sa det utan att överhuvudtaget importerat en enda fisk.
                              jag känner oerhört duktiga odlare i
                              Sverige
                              Tyskland
                              Holland
                              Tjeckien
                              Finland
                              Norge
                              Israel
                              Thailand
                              Usa
                              samt Afrika och har säkert glömt någon
                              men vill man slänga skit kan man alltid säga Asien eller Tjeckien
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...