Akvarium i sovrum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    #16
    Jag har för många år sen bott invid en trafikerad rondell och det var inga problem alls att somna trots att det var många inbromsningar, gaspådrag etc.

    I kåken vi bor i nu har vi mekanisk frånluft, dvs. det sitter fläktar på taket som drar ut luft. Det sitter en nära sovrummet som hörs om man låter dörren till toaletten vara öppen. Då har jag ibland svårt för att somna trots att ljudvolymen är relativt låg, åtminstone om man jämför med gasande bilar. Jag tror att om man störs eller ej beror på bl.a. frekvensen. Kanske är det värre med infraljud?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #17
      Konstant sus och brus är för mig bäst ,oxå stegrande och dalande brus passar mig fint som med bilar. Vi har en stor väg utanför och vi har alltid fönstret öppet så man hör allt. I början var det jobbigt men man vänjer sig och nu så märker jag knappt av det förutom när det är bil-crusing utanför med massa fartdårar som bränner gummi.
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #18
        Jag har tre (snart fyra) akvarium i mitt sovrum, och det hörs ett surrande som jag tycker är skönt. Jag har vant mig vid det ljudet, så jag tänker inte på det. Jag tänker mer på det om jag sover nån annan stans där det är helt tyst. Då kan jag nästan få svårt att sova..
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Ett akvarium i sovrummet... då skulle jag funderat mer än en gång.
          Kvinnor hör ibland mer än vad som är bra för dom själva
          Jag har ett inbyggt kar i allrummet som det hörs absolut ingenting, och ändå så kommer det ibland saker som .... det brummar ju i hela huset.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #20
            Jag har fem akvarium i mitt sovrum. Det funkar bra, men jag fick flytta ut min artemiaodling eftersom luftpumpen låter så mycket. Ibland när man inte sover så djupt kan jag vakna av att det plaskar i vattnet när nån fisk är uppe vid vattenytan. Men som sagt, jag tycker större akvarium låter mindre, så det är helt ok att ha tycker jag, och jag är tjej.
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • Vingåker
              Användare
              • november 2004
              • 73

              #21
              Jag har ett Akvarie på 200 liter i sovrummet det stör inte det minsta, väsnas pumpen så är det nog dax att göra rent i den.
              Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Hej!

                Hej!
                Jag har två akvarier i sovrummet ettt på 220 lit och ett på 100 lit,går hur bra som helst Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #23
                  Bästa medicinen mot "djävuls-musik" (tinnitus) är just att ha ett skvalande kar i närheten av huvudkudden!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Cissi
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 357

                    #24
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Bästa medicinen mot "djävuls-musik" (tinnitus) är just att ha ett skvalande kar i närheten av huvudkudden!
                    Det är faktiskt sant. Min pappa sätter alltid på tvn när han inte kan sova, just för att få bort bruset. Kanske ska flytta upp ett yngelkar till hans sovrum
                    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                    Kommentar

                    • janne63
                      NCS Medlem
                      • augusti 2006
                      • 157

                      #25
                      Ett speciellt tack till alla tjejer som svarat och som faktiskt tycker det är ok med akvarier i sovrummet. Jag kommer att använda era svar som argument!

                      Skämt åsido, dels är det väl lättare att acceptera ett akvarium i sovrummet om man är "biten" själv och dels är det nog också väldigt individuellt. Men som någon skrev, det är nog till stor del en vanesak, efter ett tag saknar man ljud som normalt är närvarande. Så länge man slipper lågfrekvent brum så är det nog ok. Just lågfrekventa ljud brukar upplevas som störande av många även om man ibland inte ens tänker på att de finns så kan man bli störd av dem ändå.

                      Trots vissa varningar så tror jag att det kommer att funka, ska dock testa med artemiaodlingen i sovrummet först, den låter mycket värre än ett akvarium.
                      Mvh Janne

                      420, 110 , 620, 120 L SA

                      Kommentar

                      • ciklidis
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 98

                        #26
                        Jag bestämde att vi skulle flytta in vårt 180liters i sovrummet...inga sura miner från min man iallafall

                        Fast den har ju ett fluval 4plus som filter (innerfilter)
                        I vårt 375liters körde vi tidigare två fluval 4plus och det fungerade utmärkt.

                        Det är ju jättemysigt med akvarium i sovrummet.

                        Kommentar

                        • Tingeling
                          Användare
                          • juli 2006
                          • 176

                          #27
                          More power till sovrums-mys!
                          Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                          Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                          Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                          Kommentar

                          • janne63
                            NCS Medlem
                            • augusti 2006
                            • 157

                            #28
                            Nu har jag haft ett 420 kar igång i sovrummet i över en vecka och det har funkat jättebra. Enda incidenten var första morgonen när innerfiltret halkat på snedden under natten och förde ett himla väsen. Skilsmässan var nära förestående men som tur var kunde det snabbt rättas till. Annars är både Fluval 4+ och Eheim 2028 väldigt tysta och man anar knappt att det står ett kar där. Faktum är att fläkten till datorn för mer oväsen.

                            Och vad underbart att ligga i sängen och kika på fiskarna, perfekt att stressa av med innan man somnar.
                            Mvh Janne

                            420, 110 , 620, 120 L SA

                            Kommentar

                            Arbetssätt...