Gamla trådar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjelle
    Användare
    • februari 2005
    • 20

    Gamla trådar

    En reflektion som jag gjort är att det är alldeles för mkt. gamla diskussioner i forumet.
    En diskussion som helt har upphört bör enlig min mening tas bort eller varför inte flytta dem till just ett möte "Gamla trådar" där man inte kan svara på inläggen längre.
    Hälsningar Kjelle
    -----------------------

    Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Varför? Att ta bort dem är ju ren idioti då "sökfunktionen" försvinner helt. Och vad är det för fel med att svara på gammla trådar? Ibland kan det väl vara bättre det än att skapa nya gång på gång om samma sak.


    Och när räknas trådarna som "gamla"?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • anna-karin
      Användare
      • augusti 2006
      • 51

      #3
      Hej !!

      Jag som är ny inom akvaristiken har otroligt stor användning av gamla trådar...

      Jag har lärt mig massor av att läsa dessa!

      Med vänlig hälsning Anna-Karin
      En glad amatör vid namn Anna-Karin

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Tvärtom vore det bättre att folk byggde på de befintliga trådar som finns. Det är ju en kanonkälla att kunna söka i gamla trådar och även återuppta dom o spinna vidare.

        Det finns väl en o annan tråd där ditt förlsag skulle lämpa sig men de är få, såna som bygger på nån aktualitet och därmed inte är tidlös så att säga, oftast i övrigt kategorin.


        Mvh Jari

        Kommentar

        • Kjelle
          Användare
          • februari 2005
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Varför? Att ta bort dem är ju ren idioti då "sökfunktionen" försvinner helt. Och vad är det för fel med att svara på gammla trådar? Ibland kan det väl vara bättre det än att skapa nya gång på gång om samma sak.

          Och när räknas trådarna som "gamla"?

          Det kanske inte är något fel att svara på en flera år gammal tråd dock kan det ju t.o.m vara så att personen som skrivit inlägget inte ens längre är med i forumet.
          Jag räknar att en tråd är gammal när diskussionen har slutat.
          Hälsningar Kjelle
          -----------------------

          Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Det är inte bara trådskaparen som läser ditt svar utan även massa andra användare som letar efter lösningen eller kanske bara är nyfikna. Även om Nisses vallisneria vissnade för 1 år sen betyder inte det att folk i allmänhet inte är intresserade av lösningen på problemet.

            Problemet som jag ser det är att folk lägger frågor i samlingstrådar istället för att skapa nya - specifik för ämnet. Där(!) pajjar sökfunktionen och intresset av att söka fakta i befintliga trådar försvinner. Det är trådar som Troffetråden, Inredningstråden och dylikt som jag syftar på. De borde avslutas och mer specifika trådar skapas.
            Ju fler trådar - desto lättare blir det att söka faktan i efterhand. Det här är ju faktiskt en faktabank/diskussionsforum och ingen chat.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Mm, jag tycker gamla trådar är rätt bra. För mig är det fint om fler använder sig av sådana och läser på vad andra har svarat först - och sedan ställer sin fråga. Jag är relativt aktiv i forumet, och börjar tröttna på att se samma frågor om och om igen. Tappar sugen att svara på dem då, eftersom många inte verkar söka något nämnvärt efter information själva först.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Jag är relativt aktiv i forumet, och börjar tröttna på att se samma frågor om och om igen. Tappar sugen att svara på dem då, eftersom många inte verkar söka något nämnvärt efter information själva först.

                Hilsen,

                P
                I många andra forum så finns det ju lite info nör man joinar forumet, typ

                är dina fiskar sjuka----
                matvägran dina fiskar-----
                vilka arter kan jag blanda-----

                osv ungefär som en faq fast man kan ha en som e relaterad för ju ämnet man joinat så att säga. Då slipper man frågor kanske som "hur många rödzebror kan jag ha i ett 160L"
                och likande frågor som kan kännas lite mossiga efter ett tag i ett forum men sammtidigt frågor som man ändå på nått sätt måste ha....

                Ps. Orkade knappt skriva klart eller avsluta, funderade på att deleta... då log jag och satte punkt =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Vad tråkigt det vore om "alla" använde sökfunktionen och på så vis får svar på sina frågor.
                  Då skulle ju det bli "folktomt" här!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Wilhelm,
                    det är inte så jag menar - men undrar man t ex hur många firrar man kan ha i sitt kar så är det rätt enkelt att ta reda på. När man väl tagit reda på det alldeles på egen hand så kan man ställa en annan och/eller bättre formulerad fråga.

                    Eftersom jag ändå vaknat på fel sida och inte druckit frukost än så passar jag på att gnälla lite över att jag ibland fått skäll för att jag skrivit för avancerat - men för Sören, om folk frågar så får de väl ta svaret!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Wilhelm,
                      Eftersom jag ändå vaknat på fel sida och inte druckit frukost än så passar jag på att gnälla lite över att jag ibland fått skäll för att jag skrivit för avancerat - men för Sören, om folk frågar så får de väl ta svaret!!

                      Hilsen,

                      P
                      Under de månader jag varit aktiv här på forumet så har jag oxå noterat att vissa saker dyker upp med jämna mellanrum, räkmix, bukvattensot för att nämna några. Det börjar bli lite tradigt. Men det är ju lätt löst genom att rekommendera gamla trådar/länkar till de som undrar över dessa saker. Och Patrik, du är till god hjälp för alla här så "Keep up the good work"

                      Cheers
                      Jonne
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                        Eftersom jag ändå vaknat på fel sida och inte druckit frukost än så passar jag på att gnälla lite över att jag ibland fått skäll för att jag skrivit för avancerat - men för Sören, om folk frågar så får de väl ta svaret!!

                        Hilsen,

                        P
                        Jo, eller om folk svarar får de väl köpa frågan. Tycker ändå att en tradig eller ogenomtänkt fråga för mycket är bättre än att det inte sker alls. Det är inte direkt ett problem att NCS översköljs med dessa frågor.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Kjelle
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 20

                          #13
                          Ursprungligen postat av anna-karin
                          Hej !!

                          Jag som är ny inom akvaristiken har otroligt stor användning av gamla trådar...

                          Jag har lärt mig massor av att läsa dessa!

                          Med vänlig hälsning Anna-Karin

                          Jag har aldrig påstått att ciklidisterna inte skulle ha användning av gamla trådar på ciklid.se.
                          Bara att det vore bra att hålla isär gammalt o nyskrivet.
                          När jag vill börja med en okänd/ny biotop, okända fiskar läser jag allt jag kommer över.
                          Då plockar jag fram gamla tidskrifter o böcker samt givetvis letar information här på Internet.
                          Hälsningar Kjelle
                          -----------------------

                          Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...