Cyprichromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Cyprichromis

    Hej!

    Jag har övergett mina funderingar på att hålla två varianter utav Troffar. Utan täcker satsa på att få ett akvarium där man täcker in alla "regionerna", Botten, mellan och det översta. Och har du letat runt lite och funnit att denna art kan tänkas fungera till mellan regionen.. Frågan är hur många utav denna art bör man satsa på? Har även tittat lite åt snäcklekare "Ocellatus gold". Samma fråga där hur många bör man satsa på?
    Idag går det 24 tropehus "pemba" och 7 Jullar "malieri" i mitt 540. Skulle gärna vilja ha en art till gärna två om det går utrymmesmässigt
    Senast redigerad av robjo; 15 september 2006, 15:30.
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #2
    Cyprisar och ocellatus blir ett snyggt komplement till troffarna. Kanske 15-20 st cyprisar blir ett bra stim. Skulle rekommendera att du inte tar en jumbovariant då de är lite mer aggressiva.
    4-6 st ocellatus till en början. Sen så sköter den naturliga urvalsprocessen så att du får fram en "lagom" grupp. Tycker själv att goldvarianten är grymt snygg.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Hmm. Nu har jag inte hållt Troffar och Cyps ihop, men tränger inte Troffarna undan Cypsen? Cyps kan vara tuffa mot varandra, men mot andra firrar är de rätt veka. Behöver/trivs bäst med mycket space och har ofta tredimensionella revir mitt i vattnet.

      Tycker spontant att ett gäng Cyps tillsammans med de firrar du har blir overkill och trångt - läs "fisksoppa". En art snäcklekare får dock plats på botten, de är ju dessutom rätt lätta att placera där man vill ha dem och står sig fint mot både Jullarna (som också går rätt lätt att bestämma var man vill ha dem i karet) och Troffarna.

      Nå, det är mina tankar i allafall. Någon som hållt både Troffar och Cyps ihop kanske kan kommentera mer.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Finns många fina Cyprochromis arter som skulle utan tvekan förgylla ditt kar. Vad jag vet så ska man helst ha en grupp om 10 individer för att de ska leva ut ordentligt.

        Ocellatus skulle kanske gå, men frågan är om de inte tar andel från Jullarnas territorium. Så hände det för mig när jag skaffade Ocellatus i efterhand. De försökte skapa revir men både Jullar och Prinsessor stoppade det effektivt. Ocellatus är annars en helt underbar liten snäckskalslekare. Om du bygger avdelare...dvs ett Julle-röse på ena sidan och sedan en del åt snäckskalslekarna så får de ett område som de kan bygga på utan att störa eller bli störda. Men å andra sidan...där man vill att de skall hålla hus är ofta det ställe de i verkligheten nästan vistas minst...hehe...

        Jag skulle köra på Cyprochromis, Pemba och Jullar...

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Hmm. Nu har jag inte hållt Troffar och Cyps ihop, men tränger inte Troffarna undan Cypsen? Cyps kan vara tuffa mot varandra, men mot andra firrar är de rätt veka. Behöver/trivs bäst med mycket space och har ofta tredimensionella revir mitt i vattnet.

          Tycker spontant att ett gäng Cyps tillsammans med de firrar du har blir overkill och trångt - läs "fisksoppa". En art snäcklekare får dock plats på botten, de är ju dessutom rätt lätta att placera där man vill ha dem och står sig fint mot både Jullarna (som också går rätt lätt att bestämma var man vill ha dem i karet) och Troffarna.

          Nå, det är mina tankar i allafall. Någon som hållt både Troffar och Cyps ihop kanske kan kommentera mer.

          Hilsen,

          P
          Det var en tråd ang troffar och cyps för ett tag sedan, se http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...romis+tropheus
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Okiedokie, verkar som om det oftast funkar bra - fast det var några varningar kring verkligt dominanta Troffe-grupper. Case closed!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...