Bikarbonat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Bikarbonat...

    God fredag på Er alla!! Här kommer min "fredagsfråga" (insåg att jag har en förmåga att fråga om saker just på fredagar...hm..)

    Den här gången har jag funderingar kring bikarbonat, jag blir inte klok på fakta kring den kemikalien...

    I vissa trådar är det bra för växterna, i andra spelar det ingen roll...

    I vissa trådar är det bra när man vill skapa ett lite hårdare vatten, i andra spelar det ingen roll...

    I vissa trådar är det bra i alla vatten, i andra inte alls eller spelar ingen roll....

    Som Ni vet vid det här laget är jag ny inom akvaristiken och väldigt frågvis!! ( vill ju bara mina fiskars bästa)

    Vad, vilka medel eller andra tillsatser passar bäst enligt era meningar, men framför allt VARFÖR???
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Bikarbonat är alltid bra om du vill skapa hårdare vatten. Det låter konstigt att det skulle ha funnits en osäkerhet kring detta...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      en orsak till att jag är lite skeptisk till bikarbonat är den eventuella risken för infusorier, har själv drabbats av detta och misstänker att bla bikarbonat har en pådrivande effekt..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Att hålla akvarium är mycket individuellt. Det finns så många faktorer som spelar in i varje enskilt kar så att därför kan det se ut som om tipsen man får är så olika att man inte kan fatta ett eget beslut i frågan. En del använder salt, bikarbonat, kalkkross, torv och en del använder inget alls. Endel anser dessudessutom spelar in är akvaristens inställning till sin hobby, endel är nöjda med det dom tom att varför göra något annat när "det här funkar i mina" kar. En stor faktor som har andra vill prova nått nytt en tredje tycker att det bästa är när man gjort så mycket man kan för att få fiskarna att trivas.

        Alltså inställning, kranvatten, inredning, ljus, skötsel samt fiskvalet är parametrar som är helt avgörande för hur akvariet ser ut och mår.
        Det räcker att en av dessa parametrar ändras så ändras förhållandet i burken.
        Därför blir nästan varje råd som ges bara en beskrivning av vad som funkar hos just den personen.

        Det bästa tips jag kan ge är att observera dina fiskar, se hur dom mår och uppför sig.
        Om du sedan läser dig till en sak som du vill prova så följ det tipset, men börja i liten skala för att sedan genom observationer öka eller ta bort vad det nu är du vill göra.

        Bikarbonat till sätter jag av tre anledningar. Först så vill jag att vattnet ska vara så stabilt(utan ph-svängningar) som möjligt. Sedan vill jag kunna justera och behålla ph-värdet som är bäst för just den fisken. Sedan har jag märkt att mina växter/bakterier får bättre levnadsförhållanden om jag tillsätter bikarbonat. Men observera att detta är mina skäl och dom funkar för mig i mitt vatten till mina fiskar i mina akvarium med min teknik och min skötsel.

        Nu när man tänker efter lite så kanske man ska lägga till den sista meningen i varje inlägg man skriver

        Du ställde en lite filosofisk fråga och jag hoppas att jag gav dig ett filosofiskt svar.
        Senast redigerad av LN; 15 september 2006, 16:11.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Ursprungligen postat av anna-karin
          Den här gången har jag funderingar kring bikarbonat, jag blir inte klok på fakta kring den kemikalien...
          Ok, fakta var det så här kommer det.


          Ursprungligen postat av anna-karin
          I vissa trådar är det bra för växterna, i andra spelar det ingen roll...
          I kar med co2 är bikarbonat inte direkt nödvändigt, men det är bra om kh håller sig över 3.

          I kar utan co2 tillsats förlitar sig växterna på bikarbonat som sin kolkälla. På dagen höjs ph av fotosyntes och på natten sänks den pga att vattnet tar upp co2 ur luften. I växtkar utan co2 tillsats kan man lätt ligga på 15 i kh för att minimera ph svängningarna över dygnet. Ju fler växter desto viktigare med högt kh.

          Ursprungligen postat av anna-karin
          Den här gången har jag funderingar kring bikarbonat, jag blir inte klok på fakta kring den kemikalien...
          Ursprungligen postat av anna-karin

          I vissa trådar är det bra när man vill skapa ett lite hårdare vatten, i andra spelar det ingen roll...
          För att svara på frågan krävs att vi reder ut hårdhetsbegreppet. När det gäller totalhårdhet så är det ett mått på vattnets inehåll av calcium och magnesium. Bimkarbonat inehåller inget av detta så därmed är det inte hårdhetshöjande.

          Men den har vi alkalinitet. Det deffinieras som vattnets förmåga att motstå ph svängningar och mäts i mg/l av bikarbonat och karbonatjon. Vi akvarister brukar använda kh som en annan enhet för detta och i "akvaristmun" kallas detta för karbonathårdhet. DVS om det är karbonathårdhet som avses så är bikarbonat hårdhetshöjande.






          Ursprungligen postat av anna-karin
          I vissa trådar är det bra i alla vatten, i andra inte alls eller spelar ingen roll....
          Om vi utgår från komunalt kranvatten så har det en lite låg alkalinitet för alla fiskar, då kommer lite bikarbonattillsats att öka slarvmarginalerna för akvaristen. DVS det är bra i nästan alla komunala vatten. Om du bor på Gotland har du avsevärt högre alkalinitet än i resten av Sverige, DVS bikarbonat är helt onödigt.


          Vad gäller infusorieblommning och bikarbonattillsats så kan det ha ett samband om ph är för lågt innan tillsats och filtreringen överbelastad. I normala välskötta akvarium med konstant tillsats av bikarbonat finns det inget samband mellan bikarbonat och infusorier.
          MVH
          Magnus
          Senast redigerad av tropfrog; 15 september 2006, 16:23.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Med andra ord prova med lite bikarbonat så ser du skillnaden
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • anna-karin
              Användare
              • augusti 2006
              • 51

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Med andra ord prova med lite bikarbonat så ser du skillnaden

              Njaa...Tänk om det blir infusion....Tycker ämnet är knepigt trots era fina svar....

              Det enda jag vet om mitt vatten är att det är 4-5 dh....De andra värdena har jag ingen aning om. Jag brukar mäta nitriten ibland och den är alltid låg och fin....

              Att det är co2 i mitt akvarium tror jag ju eftersom jag har ganska mycket växter samt en kraftfull pump med bra ytcirkulation...

              Men alltså, har jag förstått rätt då jag tror att bikarbonaten hjälper till att hålla stabila värden av vattenkvaliten, trots dh??

              Hm....klia huvet...hm...klia huvet....
              En glad amatör vid namn Anna-Karin

              Kommentar

              Arbetssätt...