Malawi i mindre akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    Användare
    • december 2002
    • 31

    Malawi i mindre akvarium

    Jag ska starta ett mindre akvarium ca 140l med mbuna malawi ciklider. Jag vet att det har kritiserats en hel del tidigare och att de flesta avråder från försök, i så pass små akvarium. Men min plan är i alla fall att ha 1+3 Metriaclima estherae(Röd Zebra), och sen 1+3 av en annan art som inte konkurrerar för mycket. Har någon förslag på vad detta skulle kunna vara för fin fisk? helst färgglad. Eller det är bättre att bara ha 2+6 Metriaclima estherae(Röd Zebra) istället?


    Hur inreder man ett sådant här pass litet akvarium för att inte krympa ytorna ännu mer? Jag hade tänkt ha två små stenhögar/grottor på vars en sida i akvariet och sen en frigolit bakgrund med många håligheter och gömställen.

    Jag har även sett att man kan hänga upp några avkapade rör, som blir bra skydd för honorna om hanen skulle bli allt för aggressiv.
    Har någon testat och hur gick det?

    Tack på förhand
    MVH
    Peter

  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag har själv haft malawi (mbunas) i ett 140 liter o det gick bra.
    Ca 13-15 fiskar hadde jag i bla johanni och Afra,jag undvek dom större zebrorna utan häll mig till fisk som ble ca 10cm max och det var utan problem.Min erfarnehet av ett akvarium i den storleken med ett störr stenrös i mitten va nog det som fungerade bäst eftersom om du bygger det nästan hela vägen upp till ytan så skymmer det sikten för dom till skillnad från att ha ett på varje sida som kan sluta med en "pingismatch" med honorna om man har otur.Jag hadde då en sicce pump (utefilter) på 600 liter i timmen till detta som fungerade utan problem.Så jag tror nog det kommer fungera bra även för dig.

    Lycka till

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Jag skulle nog skippa bakgrunden i ett så litet akvarium - den stjäl för mycket vattenvolym. Lägg istället ett tunt lager svart silikon på insidan av bakrutan - då försvinner bakgrunden bra, och fokus hamnar på fiskarna. Teknisk utrustning kan du gömma bakom en riktigt mörk filtermatta i ett av de bakre hörnen. Vad gäller stenar skulle du kunna ha en stor hålsten i mitten. Väljer du noga kan du köpa en enda, väl vald hålsten för ca 400kr, med rätt mix av stora och små hål. Om det finns plats för fiskarna att simma både bakom och framför stenen så finns det goda chanser för dem att slippa se dem de retar sig på, vilket är bra. Jag tror en bra hålsten ger fler gömställen både per liter vattenvolym och per dm2 bottenyta, jämfört med en stenhög. Som bottensubstrat lägger du t ex Rådasand 0,5-0,8mm.

      /Fredrik

      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Som du själv säger är 140 liter absolut i minsta laget för mbunas. Om du ändå vill försöka bör du börja med yngel som får växa upp tillsammans. Som sällskap till dina rödzebror är mitt förslag Lab. caeruleus.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • PeterP
          Användare
          • december 2002
          • 31

          #5
          Tack för svaren... Intressant
          Jag tittade på artbeskrvningen för Lab. caeruleus och såg att den verkade lite snällare och mer färgglad än Metriaclima estherae(Röd Zebra). Är det så att det finns några andra lika fina och mindre aggressiva så bytar jag gärna ut rödzebran omgående.

          MVH Peter

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Pseudotropheus socolofi är också en fredlig mbuna som passar i mindre akvarier.

            Mvh Michael Persson
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Ps.Daniel

              #7
              Hej!

              Jag föreslår Saulosi, Ps. Saulosi.
              Jag hade dessa i ett 175 L kar utan större problem.

              Mvh Daniel

              DANIEL

              Kommentar

              Arbetssätt...