Transport av diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Transport av diskus

    Hej,

    Är nere i Ungern just nu och har hittat några fina ungdiskus till ett överkomligt pris. Flyger hem på tisdag och tänkte transportera hem dem i påsar med syretabletter i en kylväska.

    Har räknat ut att som max kommer det ta 5 timmar för dem att komma från affärens akvarium till mitt där hemma.

    Nu min fråga: klarar dem det eller är det djurplågeri? Något jag måste tänka på?

    mvh

    Kanotisten
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Välkommen till forumet!

    Syretabletter har jag ingen erfarenhet av och tror nog att de inte behövs. Syrgas i påsen räcker. Jag körde hem diskus i varsina påsar från Amsterdam (24 timmars resa)
    Så själva resan är nog inget problem. Värre lär det bli att få in dom genom tullen.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • kanotisten
      Användare
      • september 2006
      • 74

      #3
      tullen skall gå bra, har fixat försäkran från jordbruksverket, och nu är ju Ungern med i EU, så ännu lättare

      annat att tänka på?

      Det viktiga är inkoppningen sen när man kommit hem. Har just nu inget separat inkoppningsakvarium, men jag har kollat med butiken och PH är samma hemma hos mig som i butikens vatten, och tempen samma. Hur lång inkoppningsperiod behöver dem?

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Lungt Svåger har kört hem diskus från Budapest i bil utan problem. Den resan tog 36 timmar
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Sofus
          Användare
          • februari 2004
          • 190

          #5
          Jag skulle hellre köra på syrgas, speciellt eftersom det ändå inte var så länge det gällde. Har hört flera historier med syretabletter och döda fiskar.
          1m³ afrika i vardagsrummet!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
          http://www.akvarieforening.se/

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Det finns dom som koppar in fiskar på nån halv-1 timme. Jag brukar koppa in mina firrar på allt från 2-4 timmar.

            Vaddå inget inkoppningsakvarium? Du har väl ett igångkört akvarium, där du koppar in dem?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • kanotisten
              Användare
              • september 2006
              • 74

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Det finns dom som koppar in fiskar på nån halv-1 timme. Jag brukar koppa in mina firrar på allt från 2-4 timmar.

              Vaddå inget inkoppningsakvarium? Du har väl ett igångkört akvarium, där du koppar in dem?
              Eftersom de är lite mindre nu (6-8cm) tänkte jag lägga dem i 150 liters karet i början. Det är där de skall koppas in, men det är lugnt att börja med det direkt? Har hört om folk som har ett separat inkoppningsakvarium.

              (och ja, meningen är sen att de skall flytta över till mitt 400 liters kar sen när de har vuxit sig större)

              dessa blir mina första diskus därför jag ställer dessa "basic" frågor. vill göra så mkt rätt jag kan redan från början

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Välkommen hit Kanotisten, Ja hade kört dom direkt i 400 litaren för att det är betydligt lättare att hålla bra vatten i en 400 liters gämfört med 150 liters.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Välkommen till forumet!

                  Syretabletter har jag ingen erfarenhet av och tror nog att de inte behövs. Syrgas i påsen räcker. Jag körde hem diskus i varsina påsar från Amsterdam (24 timmars resa)
                  Så själva resan är nog inget problem. Värre lär det bli att få in dom genom tullen.
                  När jag köpte diskus i göteborg sist så packades dom med syretabletter en och en. Var lite skeptisk till det i början, men det gick bra och efter 8 timmar resa var alla vid liv.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • aquanord
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 373

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                    När jag köpte diskus i göteborg sist så packades dom med syretabletter en och en. Var lite skeptisk till det i början, men det gick bra och efter 8 timmar resa var alla vid liv.
                    För mig dog det en massa malawiciklider vid en transport från Stockholm -> Umeå för ett år sedan.
                    Se tråden:


                    I butiken jobbade vid tillfället bara extrapersonal och syrgasen var slut. När jag sedan pratade med en ansvarig skickade han upp ny fisk till mig gratis. Det var fel av dem att lägga i syretabletter vid lång transport sa han. Syretabletter ska användas vid kortare transport och helst i öppen behållare typ hink. Syrgas är det enda rätta.
                    simma lungt...
                    ------------------------
                    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                    Umeå akvarieförening
                    ------------------------

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      det finns väl påsar som "andas" har ja för mej..kommer dock inte ihåg vilka som marknadsför dom
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Syrgas är det enda rätta (håller 24-tim) och packa dom en och en.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av specmats
                          det finns väl påsar som "andas" har ja för mej..kommer dock inte ihåg vilka som marknadsför dom
                          NCS har marknadsfört dom i ett medlemserbjudande.

                          Kommentar

                          • aquanord
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 373

                            #14
                            Påsarna som andas, som finns bland annat på akvarielagret är dock inte att rekommendera till diskus på grund av att de är så pass tunna. (enligt uppgift från personalen där)
                            simma lungt...
                            ------------------------
                            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                            Umeå akvarieförening
                            ------------------------

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              bra tråd om transporter:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...