Tanganyika under uppstart!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mavve

    Tanganyika under uppstart!

    Hej!

    Håller på att starta upp mitt första Tanganyika (tidigare mellan och sydamerika) - 300l. Än så länge består invånarna av:

    4 st Julidochromis regani
    4 st Neolamprologus leleupi
    4 st Lamprologus stappersi
    2 st Neolamprologus gracilis

    Kanske något i överkant i arter och antal, men de får para ut sig så får jag se hur det utvecklar sig. Det jag vill komplettera med är någon art som håller sig mer i mitt- och övre regionerna i karet (300 l). Vad skulle ni rekommendera? En tanke för närvarande är en grupp Leptosoma. Vad skulle ni välja?

    Prinsessorna är kanske jokrar i karet och blir de för heta kan det vara de som får flytta på sig. Gillar dock dem redan...!

    Mvh Martin (tacksam för all hjälp inom denna nya biotop)
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Välkommen till Ciklid Mavve.
    En grupp Leptosoma Malasa med fördelning 5 hanar 3 honor har jag fått tips på att det ska vara. Då sprider hanarna ut aggresionerna och man får en stabil grupp.
    Två prinssesor tar inte över ett kar så lätt och med Leulupi i karet så minskar risken ytterligare.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Mavve

      #3
      Tack!

      Jag har uppfattat det som att det går bra att ha flera hanar till följd av aggressionerna, men du menar att det till och med går bra med en majoritet? 8 st kan utgöra en tillräcklig grupp?

      Skiljer sig Leptosomerna sig i beteende, eller är det endast en fråga om färg?

      Mvh Martin

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jag har 4+4 just nu och en hanne har åkt på ordentligt med stryck och visst är det så att ju fler hannar ju mindre tryck på varje fisk blir det. Har läst mig till att Malasa är lite rubustare än andra av samma typ. Och eftersom du har Prinssesor i byttan så hade jag valt att satsa på dom.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #5
          Ju fler hanar du har så färgar också flera ut ordentligt, har du bara 2-3 hanar så kommer endast en vara fullt utfärgad
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Tjena, jag har leptosoma "malasa" fördelning 2+3 där båda hanarna färgar fint, en hane brukar oftast vara dominant men det varierar vem det är. I höst tänkte jag komplettera min grupp med 3+2 elr 3+3. Det är riktigt snyggt med flera utfärgade hanar av dessa.

            Lycka till.

            Kommentar

            • Mavve

              #7
              Det låter ju positivt, speciellt med tanke på att honorna är lite "blekare". Vad har ni för tips kring olika Leptosomor? Malasa eventuellt mer robusta. Andra erfarenheter?

              Mvh Martin

              Kommentar

              Arbetssätt...