Citrinellum lägger sig!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • september 2003
    • 67

    Citrinellum lägger sig!!!

    Hej har ställt denna fråga tidigare men fick inga svar till hjälp.
    Har andra fiskar i karet (600 liter) men enbart mina citrinellum blir dåliga.
    Dom får vit hud som ser ut som det flagnar, vita prickar,vita korta trådar runt ögonen ser ut som maskar men är inte det, dålig aptit och lägger sig.
    Byter jag vatten försvinner alla symptom inom en halvtimme och dom är bra 4-5 dagar sedan samma symptom.
    Tidigare gick det längre tid innan symptomen dök upp, har kollat vattenvärden dom är bra byter vatten minst en gång i veckan nu pga syptomen, har bra cirkulation i karet,filtret är rent, har provat salta, medicinera (mycopur) utan vidare resultat enda som hjälper är vattenbyte men det verkara inte normalt att behöva byta var tredje dag för att dom ska må bra, så skitigt är inte akvariet och inte heller överbefolkat.
    Någon som vet eller kan gissa vad det skulle kunna vara för fel ????

    MVH DoGGi
    MVH _DoGGi_
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ring till Lasse på Sandby ciklidhobby och beskriv symptomen, han är duktig. 046-572 20.

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Funderar på om det kan vara någon envis hudparasit alternativt något i karet som de inte tål. En sak som jag har fått tips om och provat (med gott resultat) är att höja temperaturen upp till 30 grader och hålla den temperaturen under några dagar - en vecka.
      Har du termostatvärmare i karet så låt den värma upp karet istället för att hälla i 30 gradigt vatten direkt. Det kan annars bli en chockartad upplevelse för fiskarna om de vid ett vattenbyte får betydligt varmare vatten.
      Jag har också provat med en starkare dos salt i karet när jag fick vita beläggningar på mina små C Umbrifera yngel. Normalt så har jag 1dl salt/100 l vatten. men jag höjde salthalten gradvis under några dagar tills dess att jag hade motsvarande 3 dl salt/100 l vatten. Sedan så hade jag denna höga salthalt tills beläggningarna hade försvunnit (det tog några veckor). Efter det så återgick jag gradvis under några dagar till den lägre salthalten igen.
      Dessa två förslag kan hjälpa mot eventuella hudparasiter, de hjälper naturligtvis inte om det är något i karet som fisken inte tål.
      Annars så instämmer jag i Lundensis rekommendation.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Styrsö
        Användare
        • november 2004
        • 343

        #4
        Vad har du för pH?
        Citrinellum/labiatum är en av de mest känsliga för surt vatten.

        Kommentar

        Arbetssätt...