Funkar dessa Tanganyika ihop??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carl411

    Funkar dessa Tanganyika ihop??

    Hej!

    Ska starta upp ett 400 L. Tanganyika-kar och tänkte ta lite lärdom av er här på forumet som kan lite mer....

    Vad jag vill veta är om dessa arter funkar ihop el. om det finns några hinder/tveksamheter mot att hålla dem tillsammans:

    Duboisi, Clavus, Prinsessor & Leleupi

    Tacksam för svar/ Carl
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Det borde funka, men finns en risk att prinsessorna tar över hela botten ytan och hindrar ärför leleupina och calvusarna att komma till sin rätt. Men leleupi och calvucar är rätt tuffa, så det skulle kanske gå bra ändå. Dubiosina skulle nog funka till allt. Hur stor är botten ytan? det är bra om den är så stor som möjligt om du ska ha calvus,leleupi och prinsessor...
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • carl411

      #3
      bottenytan är ca 150x50....

      Går det att blanda in "black pemba" i ekvationen??

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Det borde gå fint, men jag tycker du borde ta bort prinsessorna. Annars kan dom ta halva akvariet, få yngel som tar andra halvan av akvariet som får mer yngel som tar upp resten av akvariet.. det är inte säkert att det blir såhär, det kan funka jättefint med det kan bli katastrof.

        Pappa hade tre prinsessor i ett 200 liters akvarium med några J. Regani, funkade fint. Sen flytttade han över dom till mitt hundraliters där det gick ett par sebraciklider.. funkade fint! dom slogs inte, serbrorna tror jag inte lekte under den tiden, men det gjorde prinsessorna en gång, men det blev aldrig några yngel av det. Istället började prinsessorna dö, dom var ganska gamla och tillslut var det bara mina sebraciklider kvar.

        Det är inte alls säkert att prinsessorna tar hela akvariet, det kan bli dom som blir utmobbade även om det oftast inte händer.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          Ursprungligen postat av Jeppe
          Det borde gå fint, men jag tycker du borde ta bort prinsessorna. Annars kan dom ta halva akvariet, få yngel som tar andra halvan av akvariet som får mer yngel som tar upp resten av akvariet.. det är inte säkert att det blir såhär, det kan funka jättefint med det kan bli katastrof.

          Pappa hade tre prinsessor i ett 200 liters akvarium med några J. Regani, funkade fint. Sen flytttade han över dom till mitt hundraliters där det gick ett par sebraciklider.. funkade fint! dom slogs inte, serbrorna tror jag inte lekte under den tiden, men det gjorde prinsessorna en gång, men det blev aldrig några yngel av det. Istället började prinsessorna dö, dom var ganska gamla och tillslut var det bara mina sebraciklider kvar.

          Det är inte alls säkert att prinsessorna tar hela akvariet, det kan bli dom som blir utmobbade även om det oftast inte händer.

          är ju de att prinsessorna bygger upp kolonier. får dom inga yngel tar dom inte över men kommer dom väl igång så är risken ganska stor att dom tar över. älskar dock prinsessor en utav mina absoluta favoriter. vill hemskt gärna ha dom när det blir till att skaffa hus och bygga ett STORT tangyika akvarium. men just det att dom bygger sin kolonier gör att jag tvekar lite... kan hända att dom får ett litet akvarium (540 el 720) i ett akvarie för sig själva istället..

          Kommentar

          Arbetssätt...