Drömdyk i Malawisjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    Drömdyk i Malawisjön?

    Av olika spännande anledningar är jag nyfiken på erat eller era drömdyk i Malawisjön. Om ni fick åka ner i morgon, vid vilken lokalitet (beskriv gärna detaljerat) skulle ni vilja dyka eller snorkla? Av vilken anledning?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    HELA malawisjön skulle vara mitt drömdyk
    (har alltså INTE varit där)
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      Skulle inte våga dyka lr. snorkla även om jag skulle vilja då jag har lite fobi för alla farliga grejer i vattnet. Jag kan stå och kolla när alla andra dyker det funkar och då spelar det ingen roll vart det är. . Skulle mer än gärna vilja åkat till malawisjön bara för att uppleva naturen i sig.
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Minos Reef skulle jag gärna besöka. Stuart och Esther Grant blir lyriska när de berättar om denna plats.

        Kolla Konings bild: http://cichlidpress.pair.com/photos/minosreef.jpg
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Som Micke säger...Minos reef. En annan plats som jag gärna skulle vilja dyka är Namalenje där en av mina absoluta favoritarter ska finnas. Jag letar överallt efter denna art men har inte lyckats finna någon som kan få tag på arten.

          Jag har pratat med Carsten Gissel som importerade det "par" som jag först köpte, och han kan eventuellt få fram några. Problemet tycks vara att det är svårt att få tag på honor...

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Chilumba-området håller de för mig de finaste varianterna av många Mbunas. Ön Katale speciellt.DÄR skulle jag helst vilja snorka!
            Alf Ole Bull ,eller vad han nu hette, norrmannen ni vet som fångade sin egen akvariefisk, har i gamla CB beskrivit dykning där, om jag inte minns alldeles vint nu...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Som Micke säger...Minos reef. En annan plats som jag gärna skulle vilja dyka är Namalenje där en av mina absoluta favoritarter ska finnas. Jag letar överallt efter denna art men har inte lyckats finna någon som kan få tag på arten.

              Jag har pratat med Carsten Gissel som importerade det "par" som jag först köpte, och han kan eventuellt få fram några. Problemet tycks vara att det är svårt att få tag på honor...
              Mer detaljer. Namalenje, är det mot Mocambiques kust? Vill du avslöja vilken art det är?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Namalenje är en liten ö som ligger 2-3 km rakt utanför Stuart Grants anläggning, i Lonely Planets guidebok kallas den Lizzard Island.



                Den art därifrån som är mest känd hos akvarister är Protomelas taenioatus där varianten från Namalenje brukar kallas "red empress" eller "hinderi".
                Senast redigerad av Micke; 15 september 2006, 09:09.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gabbi
                  Mer detaljer. Namalenje, är det mot Mocambiques kust? Vill du avslöja vilken art det är?
                  Det är en Protomelas virgatus, Namalenje. Personligen tycker jag att den är vackrare än Protomelas taeniolatus, Namalenje "red empress" som också finns på den plats som Micke skriver om.

                  Protomelas virgatus, Namalenje

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Efter att ha pratat en del med Stuart Grant så lyckades jag hitta rätt art på mina Protomelas virgatus, Namalenje. Namnet på arten är nog tveksamt, men genom att den varit "Fish of the month" (December 2004) på Stuart Grants hemsida www.lakemalawi.com så är jag säker på att ha hittat arten.

                    Den tycks finnas vid Namalenje Island mot Senga Bay, 6km från Kambiri Point. Där har du den plats som troligen skulle vara mitt drömdyk i Malawisjön..

                    Faktiskt väldigt när där Micke (Persson) med sambo var...läs artikeln här:



                    För att fylla på lite här i inlägget så håller jag som bäst på att jaga fram just denna art till mitt kommande 720 (klart i oktober). Det skulle vara härligt med en grupp av arten...en av de absolut vackraste ciklider jag sett. Färgerna på en lekande hane var rent ut sagt bedårande.
                    Senast redigerad av StefanL; 16 september 2006, 23:21.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Här har du en stämmningsbild med Namalenje Island i horisonten Stefan
                      Senast redigerad av Micke; 16 september 2006, 23:33.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ja...vilken bild...där borta finns arten som jag letar efter...jag behöver någon som kan simma ut och håva in några praktexemplar!

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 445

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Minos Reef skulle jag gärna besöka. Stuart och Esther Grant blir lyriska när de berättar om denna plats.

                          Kolla Konings bild: http://cichlidpress.pair.com/photos/minosreef.jpg
                          Var du tvungen att visa den bilden Micke? Jag som hade bestämt mig för ett tanganyikakar när jag kommer hem till Sverige!
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #14
                            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Efter att ha pratat en del med Stuart Grant så lyckades jag hitta rätt art på mina Protomelas virgatus, Namalenje. Namnet på arten är nog tveksamt, men genom att den varit "Fish of the month" (December 2004) på Stuart Grants hemsida www.lakemalawi.com så är jag säker på att ha hittat arten.

                            Den tycks finnas vid Namalenje Island mot Senga Bay, 6km från Kambiri Point. Där har du den plats som troligen skulle vara mitt drömdyk i Malawisjön..

                            Faktiskt väldigt när där Micke (Persson) med sambo var...läs artikeln här:



                            För att fylla på lite här i inlägget så håller jag som bäst på att jaga fram just denna art till mitt kommande 720 (klart i oktober). Det skulle vara härligt med en grupp av arten...en av de absolut vackraste ciklider jag sett. Färgerna på en lekande hane var rent ut sagt bedårande.
                            Ok. Där har jag faktiskt redan snorklat, men jag kopplade inte att Namalenje var samma som Lizard island first.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            Arbetssätt...