Tropheus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svanvik
    Användare
    • september 2006
    • 90

    Tropheus yngel

    Har läst en del på forumet och det är inte utan att ett visst sug efter att prova på Tropheus uppstått. Dock skulle jag vilja veta lite mera om själva yngeluppdragningen. Jag är inte intresserad av att tvångsförlösa honorna och knappt flytta honorna till egen burk vilket förefaller vara det vanligaste i alla fall av det jag läst. Är detta bara för att maximera kullstorlekarna eller klarar sig inte ynglen på egen hand i föräldrakaret?

    Antag att man har ett artakvarium på 375l. Vad är det som sätter käppar i hjulen för de små att växa upp tillsammans med föräldrarna? Äts de upp, jagas de undan tills de stressas ihjäl eller kommer de inte åt föda i tillräcklig utsträckning? Eller är detta inget problem om man nöjer sig med mindre kullar?

    Hur stora är föresten ynglen när de spottas?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    De äts upp! Om du vill behålla några från varje kull kan du se till så de får gömställen, typ hålsten eller så. Då kanske 4-5 klarar sig, fler om du har tur. När de spottas är de väl kanske 1-1,5cm.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Tror att de vuxna med tiden vänjer sig med att det finns småyngel i burken. Alltså kommer de första kullarna garanterat att ätas upp, även om du inreder med mkt småskrymslen i burken. Men som sagt, med tiden vänjer de sig med ynglen och låter dem vara. Iaf de flesta.
      Hade själv bortåt 100-tal yngel i ett 720 Kiriza-kar men blev tvungen att tömma det iom en flytt - lät samtliga fiskar gå kvar utan inredning över en natt. Dagen efter var över hälften uppätna! Misstänker att det kan ha att göra med stress att de utvecklar "kannibalism". Tror inte det handlade om att de åt dem bara för att de kom åt. Samma grupp trängs (läs stressas) för tillfället nu i en 375:a och yngel som spottas däri äts snabbt upp trots att jag har minst lika mkt gömslen som i 720:t.
      Ser det som en klar nackdel (för honorna) också att INTE "strippa" honorna ty de går klart över tiden vid ruvningen annars och har då det jobbigare att komma igen och äta upp sig.Har de väl börjat leka verkar det som att de producerar ägg i stället för hull och med tiden får man en tanig långsmal hona som säkerligen har lättare att dra på sig sjukdomar etc.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • svanvik
        Användare
        • september 2006
        • 90

        #4
        Hur länge ligger de i riskzonen att betraktas som mat?

        Läste i en tråd att för mycket sten och jömställen skulle öka agressiviteten hos de vuxna. Är det en följd av att fler får möjlighet att hävda revir eller vad kan detta bero på?

        Så stora yngel borde annars ha goda möjligheter att klara sig om de bara ges bra gömställen. Har man gjort ett kardinalfel om man inreder med tre högar med lite större sten samt bakre halvan av akvariet med mindre sten där ynglen kan finna skydd. Java mossa och andra finbladiga växter antar jag betraktas som mat. Valisneria och Cryptokoryner borde klara sig bättre!?

        Har förstått att ett problem med för mycket sten är det samlas smuts, är detta så alvarligt att man inte kan erbjuda de små skydd trots ordentlig filtrering?

        Tack för ett utomordentligt lärorikt forum!

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          #5
          Ursprungligen postat av svanvik
          Hur länge ligger de i riskzonen att betraktas som mat?

          Så stora yngel borde annars ha goda möjligheter att klara sig om de bara ges bra gömställen. Har man gjort ett kardinalfel om man inreder med tre högar med lite större sten samt bakre halvan av akvariet med mindre sten där ynglen kan finna skydd.
          De tre högarna behöver ha fri yta mellan varandra. Annars kan den mest dominante hanen uppfatta alla tre rösena som ett enda(=sitt) revir.

          Annars är iden med mindre sten god.
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • annaedlund
            Användare
            • oktober 2005
            • 73

            #6
            Hej!

            Jag har haft mina troffar ensamma i karet i ca 6mån och började med 3 honor och 1 hane. Innan gick de med ca 15 st körsbär men efter att de lyckats korsa sig och producerat 4 bastardyngel så sålde jag körsbären..
            Jag trodde att det skulle ta tid att bygga upp dessa 4 till en stor grupp. Det gjorde det inte - de har fått 26yngel i sommar. Alla spottade i karet. Dessa yngel har varit mycket duktiga på att ta hand om sig själva. Efter att de spottats verkar de ha tagit en skreva eller en hålighet som gömställe och hållt sig där. Bara vågat sig ut en liten bit vid matdax. Så fort en annan fisk närmat sig har de blixtsnabbt pilat tillbaka in i gömstället igen. I sommar har det även gått N.buescherin i karet och dessa har inte gjort annat än att försöka fånga troffeyngel. Men vad jag sett så har de inte lyckats nåt vidare med tanke på hur många som klarat sig.. Men det gäller att ha mycket gömställen åt dem.

            Kommentar

            Arbetssätt...