Hur fungerar en Tropheus duboisi grupp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Hur fungerar en Tropheus duboisi grupp?

    Hur fungerar en Tropheus duboisi grupp?

    Frågan är föranledd av, att jag startade med 11 st Tropheus duboisi och numera finns bara 9 stycken kvar. Gruppen är sammansat av två kullar nästan jämnstora. De har vuxit upp tillsammans från ca 4-5 cm. Nu har alla fiskar utom en blivit av med sina ungdomsprickar.
    En tuggande hona har jag sett, men hon avbröt efter någon dag.

    Vilka försvinner, är det två hanar som den dominerande hanen gjort sig av med eller ?
    Min zoon
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Jag har bara haft duboisi en gång. Den gången köpte jag tio yngel, och omedelbart när de blev av med ungteckningen började de döda varandra. Nio dödade den tionde, sen gav sig åtta på den nionde, sju på den åttonde... tills jag hade en enda hane kvar och en fast beslutsamhet att aldrig skaffa så vansinniga fiskar igen.

    EDIT: Jag har hört om folk som tillochmed håller duboisi i par, och t.ex. Kjell Fohrman anser att duboisi är den snällaste troffen, men mina erfarenheter är alltså helt annorlunda, och skulle jag nånsin försöka med duboisi igen skulle jag ha minimum 20 fiskar för att försöka sprida ut aggressionerna.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 13 september 2006, 09:55.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Exakt lika gick det för mig senast, när jag köpte 10 st ungdjur. De gick ändå i 660 liter tillsammans med dryga 20 moorii och några hästnosar.

      På 70-talet hade jag 6 dubbar, det fungerade länge fint och det blev också yngel. Men till slut blev fiskarna gamla och ilskna och så var det bara en mördarhanne kvar....

      Men dubbar står fortfarande på listan, nästa gång skall det nog bli en grupp på 25 st.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • september 2003
        • 243

        #4
        Där ser man hur olika det kan vara i Troffevärlden. Har själv 13 + 3 prickiga dubbar i ell 540 tillsammans med 10 Pemba. Detta borde ju inte funka så bra kanske men jag har inga som helst problem och då är ändå hanarna fler är honorna. Nu vet jag ju inte hur gamla fiskarna är men ca 4-5 år nånting. Därför är det alltid idé att skaffa en STOR grupp från början för att minska riskerna att det blir så här, det vinner man på i längden även om det svider duktigt i plånboken.......
        Patrik

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Jag har själv haft en grupp för länge sedan utan problem. Men jag hade dem inte särskilt länge p.g.a. att jag flyttade runt till olika studieorter i ett för raskt tempo. Karet och därmed Dubbarna såldes.

          Tror ni att det är hanar som går bort först eller är det bara klenaste fisken?

          Om jag skall nyinskaffa dubbar till min grupp, skall de helst vara .....hmmm, vilka råd kommer ni med då?
          Min zoon

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • september 2003
            • 243

            #6
            Ett sätt kan vara att ta upp alla fiskarna ur karet, byta vatten och möblera om, sen tillsätta de ny fiskarna och de gamla på samma gång. Har inte provat detta själv men det är ett tips jag fått......
            Patrik

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Tror ni att det är hanar som går bort först eller är det bara klenaste fisken?
              I mitt stim var det hela tiden den klenaste fisken som mobbades ihjäl av de övriga.

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Jag har själv haft en grupp för länge sedan utan problem. Men jag hade dem inte särskilt länge p.g.a. att jag flyttade runt till olika studieorter i ett för raskt tempo. Karet och därmed Dubbarna såldes.

                Tror ni att det är hanar som går bort först eller är det bara klenaste fisken?

                Om jag skall nyinskaffa dubbar till min grupp, skall de helst vara .....hmmm, vilka råd kommer ni med då?
                mindre än de du har nu. Du kan ju vara så elak att du tar bort inredningen oxå, så har de inget revir att skydda å simmar bara omkring å tigger mat.
                Lycka till!!
                Senast redigerad av maltandis; 13 september 2006, 12:45.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                Arbetssätt...