Plast-mamma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    Plast-mamma?

    Skulle flytta 2 tuggande honor till ett spott kar. Ena honan var en c. afra cobue och den andra var en O. Lithobates. Cobuen gick smidigt och snällt men när lithobates honan skulle över så spottade hon ut ett yngel i håven. Den va pytte liten och jag ville inte stoppa ner den i 46 litaren för då skulle den nog försvinna så jag stoppade den i en yngelburk som flyter vid ytan tillsammans med cobue honan. När jag kollade igen så var ynglet borta och den kunde inte ha tagit sig ut ,så cobue honan har nog blivit plast-mamma till den lille rackaren.
    Har ni varit med om någon plast-mamma?
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Det har hänt flera gånger för mig, och jag tror att om jag inte har helt fel så förekommer det i naturen oxå? Tror att det finns fiskar som satt det i system att släppa sina yngel så att andra tar upp dem!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Bromma 2
      Användare
      • juli 2006
      • 33

      #3
      RElastmamma

      Är det inte på grund ut av egoism då?
      Ju fler yngel av någon annan de har i munnen, desto mindre risk att förlora sina egna.
      Bara en hypotes jag har, har/har haft Tuppkamshonor byter frekvent yngel med varandra.
      Med flit eller av misstag??????

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        Välkommen till ncs!

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #5
          När min ena tuggande hongihona var på dag 18 spottade hon sina yngel i ett yngelakvarium. 9 st som såg helt normala ut, och ett som var klart mindre, släpade sig runt på botten med gulesäcken kvar, och inte hade alls samma färg som de andra, liksom blekt. Ett johannii-par hade lekt en vecka innan i stora akvariet, och hongihonan måste ha knyckt ett romkorn och tagit det som sitt eget. Jag trodde först det var ett missbildat hongiyngel, men nu när det är ett par cm så syns det helt klart att det är en johannii. Lite kul det där, för johanniihonan dog under ruvningen så det är mitt enda johanniiyngel jag fått fram hittills...

          Kommentar

          Arbetssätt...