Geophagus sp aripuana..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #16
    Jag har for mig att det ar nagot sahar;

    1) Geophagus altifrons (da ar man saker pa vad det ar for art men vet ej ursprung)
    2) Geophagus altifrons "Aripuana" (ocksa saker pa art och vet dessutom ursprung)
    3) Geophagus cf. altifrons (cf. star for "liknande" altifrons men vet ej ursprung)
    4) Geophagus cf. altifrons "Aripuana" (liknar altifrons och vet ursprung)
    5) Geophagus sp. "Aripuana" (osaker pa vilken art det ar men vet ursprung)
    6) Geophagus n.sp. "Aripuana" (saker pa att det ar en ny art men vet ursprung)

    Mike Noren eller Ola Svensson kan sakert ratta till detta!

    Enligt min uppfattning ar det viktigt att alltid vara saker pa ursprung.
    Kanske annu viktigare att vara saker pa det an pa vad det ar for art?
    Att tala om vilken art det ror sig om kan man ju fa hjalp av folk som Mike, Ola,etc,etc....men att tala om var dem kommer ifran ar det bara exportoren (och ibland kanske inte ens det!) som vet.

    Ha det!
    Felipe
    Felipe

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #17
      Hej!

      Bra sammanfattning Felipe. Vad kallar mad en fisk när man inte är säker på vilket genus den tillhör?


      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • mars 2003
        • 527

        #18
        Ursprungligen postat av olof
        Vad kallar mad en fisk när man inte är säker på vilket genus den tillhör?
        Vet man bara underfamilj får det bli Geophaginae sp. - om man är säker på tribus kan man klämma till med Geophagini sp.
        Sånt är vanligt när det gäller malar. Min favorit L128 kallades Ancistrinae sp. - tills underfamiljen skrotades. Nu är den lite säkrare bestämd och kallas Hemiancistrus sp.
        L127 går under namnet Ancistrini sp. - där får man alltså bara veta tribus.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • Felipe
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #19
          Ursprungligen postat av johan_lindgren
          jodå det är jag med på men är det då altifronsen som rasen o sen Aripuana som är platsen, sen finns det både en 1 o 2 av sorten, är fångstplatsen så viktigt?
          Om fangsplatsen ar viktigt beror val pa vem man fragar.....en del struntar totalt i detta medan andra far nastan panik om informationen saknas.
          Sjalv behaller jag aldrig (saljer) fiskar som jag sjalv inte vet var dem kommer ifran.
          Manga ganger ar det sa att man fangar vad man "tror" ar samma art, men det skadar anda inte att ha dessa separat ifall avstandet skilljer mycket (fran fangsplats till fangsplats).
          Detta kan vara bra men en del arter som inte har gatt igenom nogg. forskning och man hittar exemplar pa platser "som inte stammer" eller battre sagt; "dar dem inte ska finnas".
          Jag har manga exempel pa detta och darfor kor jag alltid med fangstplats eller annat som talar om ursprunget.

          Ha det!
          Felipe

          Kommentar

          Arbetssätt...