frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan karlström
    Användare
    • april 2005
    • 91

    frontosor

    hej har just beställt 4 frontosor f1or samt 2 lejon huvud samt 2venustus som är mellan 3-5 cm å ilag med dom ska det gå L-malar en liten L128 som jag är mest fundersam över sen golden nugget som är 7-8cm samt en 204 som är ca 13cm...i ett 660 kar tror ni jag kommer bli mal lös eller kommer cikliderna vänja sig med mina malar????har mycket gömställen till dom.är frontosorna som en del skriver=som en piraya*L*?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det var en något udda blandning av fiskar. Det är väl inte omöjligt att det fungerar bra men jag tänkte ändå upplysa om varför blandningen är lite konstig...

    När dina frontosor blir stora kommer de förmodligen äta upp dina lejonhuvudciklider. Frontosor ätter gärna fiskar som är halva deras storlek om de kan och vill. Speciellt om de är väldigt hungriga. Frontosorna och venustusen kommer inte från samma sjö men går i ungefär samma typ av vatten, så det är väl helt ok. Lejonhuvudciklider däremot kommer från västra Afrika och går i vatten med mycket lägre pH. De vill ha 6-7 i pH, medan de andra föredrar mellan 8-9. Låter inte så mycket kanske, men skillnaden är ganska stor mellan de två värdena. pH 9 är 1000 gånger mer alkaliskt än pH 6. Malarna är från sydamerika och går i vatten som i många fall har ännu lägre pH än så.

    Slutsatsen är alltså att blandningen är ganska udda och jag skulle inte rekommendera den. Det är dock inte omöjligt att det fungerar. Malarna klarar sig säkert ok, de är bra på att gömma sig och eftersom de är mycket hårdhudade och har taggar så ger sig nog inte fiskarna på dem direkt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • håkan karlström
      Användare
      • april 2005
      • 91

      #3
      jo det är sant att det är en jäkla blandning. men jag får då ta lejonhuvudcikliderna i ett annat kar då.

      Kommentar

      Arbetssätt...