Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?

    Då verkar det som även jag drabbats av denna härliga farsot. Har aldrig haft detta förut och undrar nu om det går att få bort löpande så att säga med förändrade rutiner, utan att mörklägga? Jag har nästan alltid tillämpat det här med stora vattenbyten, speciellt när jag hade Uaru. Nu gäller det centralamerikaner som börjar bli stora, de senaste 3-4 månaderna har jag matat väldigt mycket o även bytt vatten rätt mycket, c:a 40 % 2ggr i veckan emellanåt.. Jag gissar att det är detta som triggat igång det hela, har läst den eminenta artikeln i senaste CB och drar dessa slutsatser utifrån den. Det vill säga att jag matar alldeles för mycket samtidigt som jag håller alldeles för rent.

    Till att börja med har jag dragit ned kraftigt på matandet, likaså vattenbyten men är det ett måste att mörklägga det hela eller går det så att säga komma till rätta med ändrade rutiner?

    *edit* Det är inga mängder alltså utan fläckvis o irriterande.


    Tacksam för råd!

    Mvh Jari
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    En till.

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Att det skulle vara mycket matning och kraftiga vattenbyten tvivlar jag på. Som ex. jag byter var tredje dag åt mina diskusar och matar 5 gånger per dag. Har aldrig haft cyano.

      Men kranvattnet skiljer kanske sig från kommun till kommun?
      Mvh Alex

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        brukar få sånt i mitt 222 (vid överbelastning troligen)... medicinen brukar vara att skicka i royal plecon å sen festar han loss på mattan. Nån dag så är det rent.
        Anders L

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Alex: att du matar fem dagar per dag betyder inte att de skiter ut oerhörda mängder avfall, det gör du för att discusens magsäck är som ett knappnålshuvud eller hur?. Jag förstår hur du resonerar men som jag förstått det så handlar det om kombon hög belastning i kombination med stora vattenbyten. I sådant fall så går det utmärkt med stora vattenbyten om inte belastningen är för hög. Belastningen går att sänka genom att fisken får mindre mat och därmed inte byta lika mycket vatten. Vattenbyten i det här läget älskar ju cyanon. Jag kan vara ute o cykla men det är vad jag förstått när jag läst om cyano.

          När jag hade Uaru bytte jag ännu mer vatten och höll ännu mera rent men de producerade heller inte lika mycket avfall som min nuvarande konstellation, det var aldrig tal om nåt som liknade cyano.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            grönalger

            Hej
            Vad jag vet så trivs cyanobakterier i skitigt nitrit/nitratrikt vatten, dvs de förekommer ej i rent vatten. Kolla om du har nitrit i vattnet, men eftersom du byter vatten så ofta så har du nog inte det. Skulle tro att du bara har vanliga grönalger, det ser likadant ut i min Ca burk.
            Jag matar också ganska mycket (3-4 ggr/dag) och byter ca 1/3 av vattnet 1-2 ggr/vecka.
            Jag har ingen nitrit och fiskarna stortrivs, har yngel av H. carpintis och nicaraguense samtidigt.
            Det jag har gjort för att få bort algerna är att jag har 4 lysrör i stället för 6 tända 2 timmar kortare per dag mot förut. Jag kan säga att algtillväxten har gått tillbaka, men det går ganska långsamt.
            Lycka till.

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Ursprungligen postat av anli
              brukar få sånt i mitt 222 (vid överbelastning troligen)... medicinen brukar vara att skicka i royal plecon å sen festar han loss på mattan. Nån dag så är det rent.
              Då är det nåt min Panague 190 inte fattat riktigt .


              Mvh Jari

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                Ove : Vad jag läst så dyker cyano ofta upp i ett för fiskarna kalasvatten, när man har för rent vatten så kan det bli grogrund till cyano. Grönalger brukar vara lite så där tofsiga och se allmänt trevliga ut. Den här typen av alg har jag aldrig haft förut, lite osunt illgrön och lite geleaktig.

                Så jag vet inte riktigt om jag skall minska på vattenbytena o mata mindre eller rent av öka vattenbytena o mata mindre. Jag har aldrig mätt nitrit värden utan tror mig hålla mig på rätt sida på den skalan ändå.

                Men i övrigt så är det 720 karet det är frågan om, två lysrör där jag numera kör med ena bara i 10 timmar. Vidare så är där c:a 15 liter filtermaterial och 3500 l /h cirkulation.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  [QUOTE=jarinen]Ove : Vad jag läst så dyker cyano ofta upp i ett för fiskarna kalasvatten, när man har för rent vatten så kan det bli grogrund till cyano. Grönalger brukar vara lite så där tofsiga och se allmänt trevliga ut. Den här typen av alg har jag aldrig haft förut, lite osunt illgrön och lite geleaktig.

                  Ok det är nästan tvärtom mot vad jag har lläst mig till. Har läst att grönalger inte kan växa vid dåliga förhållanden (nitrat upp till 30 mg/liter) medans cyanobakterier kan växa vid nitrathalter på upp till 200 mg/liter. Och nitrat får man ju enklast bort med ett vattenbyte.
                  Att din Panague 190 inte äter algerna kan ju ändå tyda på cyano (vad jag vet så äter inte fiskar cyanobakterier)



                  Skulle nog föreslå att du minskar matningen och ökar vattenbytena (om det är cyano du har)

                  Om inte det funkar är det nog inte cyano utan grönalger och då är nog dämpad belysning lösningen.
                  Senast redigerad av Ove Planstedt; 11 september 2006, 23:35.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Jag brukar göra ett vattenbyte där jag försöker få bort så mycket av algmattan som möjligt sedan släcka ner 3-4 dagar, då matar jag inte heller el,i varje fall väldigt sparsamt en gång under nedsläckningstiden sedan ett vattenbyte och när jag tänder så är belysnings tiden endast några timmar och sparsam matning. Obs, gör inte rent nåt filter jag tror nämligen att cyano är en ren övergödning som uppstår i kar med obalans i bakteriefloran.
                    Hos mig har hänt i nya eller relativt nya uppsättningar,med för lite tålamod, för mycket fisk,för mycket mat,för lite inkört filter,för mycket ljus innan balans. därför tror jag att cyano är ett resultat av ren övergödning.

                    Dock av dina bilder och döma så ser det inte så farligt ut så kanske det räcker med mindre mat och bara ett rör igång,men jag skulle drar ner till ca hälften av tiden,fortsätta med delvattenbyten.Tror och för mig att cyano frodas av nitrat även små mängder.

                    Vid extrema cyano brukar de täcka för akvariet helt och inget lyse alls under en vecka,vatten byte före och efter nedsläckning,ingen mat.

                    Definitionen på cyano kan jag inte, tror att det är en form av blågröna alger. Dessa metoder ovan har hjäpt mig när karen blivit täckt av denna otrevliga matta.

                    lycka till

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Hmm. I Ciklidbladet tidigare i år skrev jag en lång artikel om cyano - spana in den, där hittar du allt du inte vill veta om cyano samt det du vill veta också.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Ja, jag har redan själv tipsat om artikeln minst 3 gånger och fler lär det bli. Den kommer att bli en klassiker.

                        För er som inte läser cb kan jag säga att det inte finns något som helst samband mellan höga nitratvärden och cyanotillväxt. Cyano är nämligen kvävebinande och snappar upp sitt kväve från atmosfäriskt kväve och inte från nitrat.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Ursprungligen postat av jarinen
                          Då är det nåt min Panague 190 inte fattat riktigt .


                          Mvh Jari
                          Skicka honom på kurs!
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ja det kan vara så att cyano är kvävebindande och att det man fått lärt sig är fel liksom en del böcker. Dock köper jag inte resonemanget riktigt men får läsa om artikeln och en del andra rön och revidera uppfattningen,Det finns ju en del frågor som måste besvaras innan sammanhang mellan orsak och verkan samt konsekvens klarnar. Tur är väl att det finns en hobby som är intressant så att utveckling går framåt.Man lär sig alltid nåt nytt men det gamla kan sitta djupt.

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #15
                              Ska studera om artikeln grundligt.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...