Inredning/sammansättning av mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #16
    Jag tycker den används till det den var tänkt för!

    Hmm...men då kanske jag ska ha 4 arter också? (250l) Jag har 6 maingano, 6 acei, och 6 trewavasae. Vad skulle kunna funka tillsammans med dom? Någon som inte blir så värst stor. Det skulle vara fint med golden kanske. Tips vore schysst!

    Anders
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      M. Johanii kanske eller Likomapärlan.
      Men annars tycker jag att det låter kanon med det du redan har så att säga.
      Men å andra sidan så funkar det inte med fyra arter så kan du alltid starta ett kar till och det vill man ju alltid på något sätt
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #18
        Haha! Skönt tips där LN! Det låter ju som en trålande idé! Jag har ju hela 39kvm att fylla ut med vatten! Jag har ett 30l som står oanvänt, men det känns lite desperat att dra igång som mbuna-burk, hehe.

        tack!
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #19
          Ursprungligen postat av elvin
          Haha! Skönt tips där LN! Det låter ju som en trålande idé! Jag har ju hela 39kvm att fylla ut med vatten! Jag har ett 30l som står oanvänt, men det känns lite desperat att dra igång som mbuna-burk, hehe.

          tack!
          30 Litarn kan du lika gärna starta upp som yngelburk redan nu =)
          ||||

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Japp
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #21
              Ja...det är nästan igång. Jag befarar att det kommer vara väldigt väldigt svårt att få tag i tuggande honor i mitt 250l bara. Ganska mycket gömställen. Men man kanske kan ta dom när jag just tänt lyset. Har läst att det ska vara en bra metod.

              Finns det någon vidare risk för korsning mellan Maingano och johannii?

              /Anders
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • malplacerad
                Användare
                • maj 2005
                • 877

                #22
                Ursprungligen postat av elvin
                Ja...det är nästan igång. Jag befarar att det kommer vara väldigt väldigt svårt att få tag i tuggande honor i mitt 250l bara. Ganska mycket gömställen. Men man kanske kan ta dom när jag just tänt lyset. Har läst att det ska vara en bra metod.

                Finns det någon vidare risk för korsning mellan Maingano och johannii?

                /Anders
                Alla malawisar kan korsa sig med varandra och 2 arter som är så lika varandra som maingano och johannii betyder nog extra hög risk för korsning.
                ||||

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  #23
                  Vad finns det att säga om Cynotilapia afra, Cobwe? Jag vet inget om den, är den vanlig? Tycker den är väldigt snygg på bilder jag sett. Funkar den med trewa, acei, maingano?

                  /rookie
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    #24
                    "Cobue"?
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #25
                      Lite olika stavning på samma fisk.
                      Jag tycker att det är en kanon mbuna som tål att gå med betydligt tuffare fiskar som Tropheops. Sedan min balja sprack så går mina Cobue i ett 375 som är smockat av fisk.
                      Dom är lätta att få till att färga samt dom är inte så aggresiva att dom vanligtvis slår ihjäl varandra eller andra heller för den delen. Samtidigt som som är tillräckligt tuffa för att kunna hävda sitt revir riktigt bra trotts att dom inte är större än 6-7cm. Mina hanar har dessutom riktigt fin teckning som gör att dom sticker ut. Honorna är matt blågrå lite tråkiga men inte som Azureus, O.lithobathes honor som mest liknar sill.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Här är en rätt dålig bild på en av mina Cobue. Men man kan ändock se färgprakten

                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • elvin
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 252

                          #27
                          Mina mbunas är fortfarande jätteskygga när man närmar sig karet, men får dom mat så vågar dom sig fram. om jag rör på mig så blir dom helst stirriga, även om dom faktiskt äter med god aptit. Jag har nu tagit bort alla stenar som inte står på frigoliten, och därmed reducerat antalet gömställen. Dessvärre lyckas dom tränga in sig i ett och samma lilla gömställe som fortfarande finns kvar. Hur får dom plats??

                          Jag ska iväg till ciklidhuset i Lerum nu. Dom har Cynotilapia afra mara, afra lions cove och afra edwardi. Det kanske blir en grupp av någon av dom. Mer fisk kanske löser skyggheten...

                          Tack för svar LN!

                          //Anders
                          960 liter...snart!

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            #28
                            AH, fin Cobue. Jag har sett bilder på hanar som har väldigt stark gul nyans också, men de skiftar ganska mycket i nyans?

                            /It's off to Lerum
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Jo bilden gör inte fisken rättvisa. Det är kanonfin klargul teckning på övre delen av fisken, säg 30% av fisken är gul.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • elvin
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 252

                                #30
                                Det blev 4st edwardi...jag antar att det är samma sak som cobue/cobwe. En jättefin hanne Han verkar redan vilja äga karet...
                                Senast redigerad av elvin; 13 september 2006, 18:49.
                                960 liter...snart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...