Pl. Electra och Pr. sp. "Steveni Taiwan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #16
    Okej, tack så mycket för svaren!
    MVH

    Kommentar

    • Mattilohela
      Användare
      • januari 2006
      • 145

      #17
      jag tror att du kan ha alla med dom det är bara så att dom inte får plats i munen på dom det är regel det är bara köra om det inte funkar så det är bara lämna tillbaka och testa

      det som det står fakta om fiskarna hur stora burkar dom rekomenderar det är inte så att dom måste ha det eller har jag fel

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        #18
        Ursprungligen postat av Mattilohela
        jag tror att du kan ha alla med dom det är bara så att dom inte får plats i munen på dom det är regel det är bara köra om det inte funkar så det är bara lämna tillbaka och testa

        det som det står fakta om fiskarna hur stora burkar dom rekomenderar det är inte så att dom måste ha det eller har jag fel
        240 är ju nästan som 300L .. men det är skillnad på 100L och 700L, så lite ska man nog följa råden som står på artbeskrivningarna.. men det är bara att prova. Men av mina erfarenheter med treworna, hongi o acei, så skulle jag inte ha mer än tre arter i ett 222L..Men som sagt det kan variera från fisk till fisk..
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av Mattilohela
          jag tror att du kan ha alla med dom det är bara så att dom inte får plats i munen på dom det är regel det är bara köra om det inte funkar så det är bara lämna tillbaka och testa

          det som det står fakta om fiskarna hur stora burkar dom rekomenderar det är inte så att dom måste ha det eller har jag fel
          Jag tycker att det är ganska respektlöst råd om jag ska vara ärlig. Ok..fiskar är inte människor, men jag ogillar att man "testar" och om det inte funkar så byt dom eller sänk dom i "porslinskaret".

          Jag är inte emot att man provar...givetvis inte...men någonstans måste man tala om för personer som önskar få råd att de först och främst ska fundera på om deras akvarium är anpassat till de arter man önskar hålla. Sedan ska man kanske också fundera på om arterna har en bra möjlighet att gå tillsammans. Det finns många faktorer att beakta innan man "testar" sig fram...det är trots allt liv vi sköter om och då ska man vara respektfull och omvårdande.

          Det här inte riktat speciellt emot dig Mattilohela utan jag har sett mängder av liknande råd där det i stort sett bara avfärdas med att..."om du vill så kör på!"...jag tycker att man tappar hela konceptet med akvariehobbyn om man struntar i konsekvenserna för ens invånare i akvarierna...de är ju ändå ersättningsbara...

          Sedan är det en hel del pengar som kan gå åt pga "misstag"...så studera grundligt de fiskar du önskar hålla...ta reda på vilka krav du bör uppfylla för att fiskarna ska ha chans att trivas med sina medinvånare och sin miljö.

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • maj 2006
            • 246

            #20
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Sedan är det en hel del pengar som kan gå åt pga "misstag"...så studera grundligt de fiskar du önskar hålla...ta reda på vilka krav du bör uppfylla för att fiskarna ska ha chans att trivas med sina medinvånare och sin miljö.
            Det är ju det som är halva nöjet med akvariefiskar
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • Mattilohela
              Användare
              • januari 2006
              • 145

              #21
              det är klart att jag har respekt för fisken jag med men man vet aldrig om det funkar om man har en burk runt 1000 L det är inte säket att det funkar där heller fiskarna lever i ganska så stor sjö i naturen

              såfall om jag gav dig fel tips så ber om ursäkt hoppas att du får balans i burken

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av Mattilohela
                det är klart att jag har respekt för fisken jag med men man vet aldrig om det funkar om man har en burk runt 1000 L det är inte säket att det funkar där heller fiskarna lever i ganska så stor sjö i naturen

                såfall om jag gav dig fel tips så ber om ursäkt hoppas att du får balans i burken
                1000L ger arterna mer utrymme och betydligt större chans. 240L är litet för de flesta "Haplisar". Däremot skulle Aulonocara arter kunna trivas bra då de inte är lika krävande på stora ytor. De rekommendationer som finns på arterna tycker jag kan vara en bra måttstock då de oftast är framtagna av erfarna akvarister.

                Kanske skulle det gå bra med två av de mindre arterna av de du spekulerat i Ratz...men jag är mycket tveksam till tre eller fyra då det krävs mer yta för att fiskarna ska få leva ut sina beteenden.

                Kommentar

                • Mattilohela
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 145

                  #23
                  det har du rätt i

                  Kommentar

                  • Rasmus Pedersen
                    Användare
                    • september 2006
                    • 304

                    #24
                    Men vilken av dessa arter är krångligast?
                    Om de inte skulle passa ihop så finns ju den inte allt för lysande reservplanen att flytta en av arterna till det gamla akvariet på 133 liter...
                    MVH

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Placidochromis electra tror jag nog är minst känslig av de du nämnt här. Aulonocaran kan vara aningen för snäll ibland och tyvärr tyna bort om den inte trivs. Protomelas är ganska tuffa, men jag har även upplevt att de är känsliga om de inte är "herren på täppan".

                      Så...av de tre jag sett dig prata om så lägger jag min röst på att Placidochromis electra är den art som är minst krånglig att hålla. Jag skulle dock tippa på att det är den art som behöver störst bottenyta för att trivas av de här...medans Aulonocaran är den som kräver minst yta.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...