660L tanganyika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • mars 2005
    • 809

    660L tanganyika!

    Hej.

    har tänkt att göra om mitt 660L till ett tanganyika akvarium och har lite frågor om det..hade tänkt ha en aquabee 3000l/h , vit sand, hålsten och någon vallisineria och anubias..

    i fiskväg hade jag tänkt mig : 3st c. frontosa , 25-30st tropheus (helst duboisi) , 1+1leulupi och kanske 5-6st cyprichromis leptosoma "malasa" .. har inte så mycket mer att skriva mycket tacksam för svar och synpunkter på fiskvalet och det andra!

    mvh tom
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tror inte det är så bra och ha Frontosa ihop med övriga fiskar även om det finns undantagsfall. Kör på 30 st Tropheus, 10 leptosoma och ett gäng leleupi, plus kanske någon mindre sandleckare typ C. pleurospilus.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      #3
      okej! det var ett snabbt svar.. varför ska man inte ha frontosorna ?.. jusst nu går dom i ett 222L kar på lokalen..

      vill gärna ha hem dom igen men om det inte funkar så..
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Frontosor är fiskätare. De livnär sig på Tropheus i naturen. Frågan är helt enkelt hur dyrt foder du vill ge dem.

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #5
          hm.. ok men tropheus lever väll inte på 40meters djup som frontosorna gör(nått jag fått för mig ).. dom är ca 13-15cm nu och har inte ätit 1 fisk hitills men ni tror dom kommer ge sig på tropheusarna ?
          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Tja, jag tror Kjell Fohrman sa det bäst:
            Hejsan! Håller på att planera sätta igång ett nytt akvarium.... min undran är: skulle man kunna ha ihop Frontosor och T.duboisi i samma kar? Mvh: Maja


            Your call.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Frontosor livnär sig på Cyprichromis i naturen mike =) Men en o anna troffe kan nog slinka ner om tillfälle ges.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Midas_Tom
                Användare
                • mars 2005
                • 809

                #8
                ok.. fan mina frontosor räknas nog inte som små längre .. annars då. hur tror ni karet kommer funka ?
                //tom

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #9
                  17 dubbar ?

                  hej igen.. har inte haft tropheus så mycket innan så jag undrar hur ni tror att 17st tropheus duboisi kommer funka i ett 660L kar.. de är ca 2-4cm .
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Det är som Jonas säger.. Frontosor äter cyprisar.. Tidigt på morgonen innan cyprichromisarna har vaknat till ordentligt när dom fortfarande är lite "groggis" efter sömnen smyger frontosorna på dom och.. äter upp dom Så det är inte bra med cyprichromis med frontosa.. Och eftersom leleupina har lika långsmal kropp så kan dom ligga illa till dom med.. men det är inte säkert..

                    Ursprungligen postat av Midas_Tom
                    hej igen.. har inte haft tropheus så mycket innan så jag undrar hur ni tror att 17st tropheus duboisi kommer funka i ett 660L kar.. de är ca 2-4cm .
                    Jag ser inga problem alls med 17st. dubbar i ett 660L.. men det kan se lite tomt ut om dom bara är 2-4 cm, men kör i dom och låt dom växa med åldern så får du nog fina duboisier om några år!
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Midas_Tom
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 809

                      #11
                      så det tar lång tid att få upp tropheus i storlek ?
                      //tom

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jonas E
                        Frontosor livnär sig på Cyprichromis i naturen mike =) Men en o anna troffe kan nog slinka ner om tillfälle ges.
                        I naturen lär inte frontosorna bli särskilt mätta på troffar då hittills ingen rovfisk på ett framgångsrikt sätt lyckats överlista troffarna när dom på ett outgrundligt vis lyckas simma ytterst skyndsamt och på ett till synes orationellt sätt "kors och tvärs" över området. Den effektiva muskulaturen hos troffarna ser till att alla predatorstrategier spricker p g a negativt energiutbyte.
                        Senast redigerad av Kalle-Maja; 17 september 2006, 07:18.

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Leleupi har mycket större chans än leptosomorna att klara sig då dom sover mer skyddat. Alla fiskar(varelser) är mer eller mindre oppurtuna och t o m mina militanta veganer till hantlar sväljer glatt ner guppys eller tetror bara dom står still och sover. Lura dig inte på att dom får vara ifred när du koppar i dom, nästa soluppgång är "judgement time". Sovvanor och form är A och O vad det gäller överlevnad för dominerade fiskar.

                          Jag är ju en av få leleupiförespråkare här på forumet men jag tycker dock inte att du ska försöka dig på "ett gäng", satsa på ett par genom att försöka köna ut dom men sätt ändå en eller två till. Spar bara paret men se till att hanen har ett jobb att sköta.

                          Kommentar

                          • janne63
                            NCS Medlem
                            • augusti 2006
                            • 157

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                            Jag är ju en av få leleupiförespråkare här på forumet men jag tycker dock inte att du ska försöka dig på "ett gäng", satsa på ett par genom att försöka köna ut dom men sätt ändå en eller två till. Spar bara paret men se till att hanen har ett jobb att sköta.
                            Menar du att man bör ha paret + ytterligare en eller två Leleupi så att hanen har någon att jaga?
                            Mvh Janne

                            420, 110 , 620, 120 L SA

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Jag menar att det inte är jättesvårt att se ut ett par men det kan ske missbedömningar eller paret kan sakna äktenskapstycke. När väl ett par är utkristalliserat tycker jag man tar bort de överblivna. Vad jag menade med att hanen skulle ha "ett jobb att sköta" var att han skulle sysselsättas med revirförsvar men då hellre genom att behöva mota bort andra fiskar än artfränder då de senare jagas onödigt hårt i ett akvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...