Tropheus duboisi med Malawi, kan det bli bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Tropheus duboisi med Malawi, kan det bli bra?

    Tropheus duboisi tillsammans med Malawi, kan det bli en lyckad kombination?
    Anledningen till mina funderingar är jag vill "ha mycket ögonfägring" i akvariet i vardagsrummet. Trots allt är det det karet som blir mest tittat på och inte de i akvarierummet.

    Är det att gapa över för mycket och det är bara att lägga ned sådana tankar?

    Är Dubbar/Troffar generellt sätt tuffare än Malawi eller är det tvärtom?
    M.a.o. skall dubbar ha snälla malawis till kompisar eller skall de ha av det tuffare slaget?

    Är det någon som provat?

    Råd och synpunkter mottages tacksamt, tror jag!
    Min zoon
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag skulle tro att det funkar bra. Om man snackar om ögonfägring tycker jag detta kar är coolt: http://www.backtonature.se/images/interzoo2006/d.jpg

    Det är bara Aulonocara-hanar.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #3
      Jag har 7st Duboisi tillsammans med typ 14 Demasoni och 14 Melanochromis Interruptus. Det hela började som en nödlösning då jag plötsligt fick ta hand om dubbarna som annars skulle gå en säker död till mötes.
      Eftersom jag ej hade plats i lokalen så tänkte jag att de kunde gå tillsammans med Demasonioch interruptus så länge... innan de så småningom skulle säljas!

      Nu 10 månader senare så går de kvar i samma kar med samma invånare och det funkar alldeles utmärkt.

      Malawina bryr sig väldigt lite om dubbarna och dubbarna bryr sig väldigt lite om Malawicikliderna.
      De bråkar mer sinsemellan, men oftast är det inget bråk alls.
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Jag skulle tro att det funkar bra. Om man snackar om ögonfägring tycker jag detta kar är coolt: http://www.backtonature.se/images/interzoo2006/d.jpg

        Det är bara Aulonocara-hanar.
        Nej, så där vill jag inte ha det, men visst skulle någon Aulonocara kunna komma på fråga.
        Är Aulonocaror tuffa nog då? Är inte risken att de blir utan käk, när Dubbe-gruppen störtar fram.

        Jag hamnar i dilemmat, att den äkta hälfen vill ha färgglada fiskar..........vilket har gjort att vi har haft Malawi i vardagsrumskaret, men jag sneglar åt att flytta upp en grupp Dubbar och ett par N. leleupi och sedan .....färgglada Malawi.

        Psym, var det du som har Demasoni och Duboisi. Jag hade för mig att jag läst om just den kombinationen . Är det att fördra, jag menar små Malawi till Duboisi?
        Min zoon

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR

          Psym, var det du som har Demasoni och Duboisi. Jag hade för mig att jag läst om just den kombinationen . Är det att fördra, jag menar små Malawi till Duboisi?
          Bra fråga HazelCR! Som jag skrev ovan så var det en slump att det blev just den kombinationen med Demasoni och Interruptus, men det har funkat väldigt bra. Jag tror nog att Dubbar funkar bra med de flesta sorters Mbuna...
          Små mbunas är oftast mer agressiva än de större arterna så det är svårt att säga vad som passar bäst.
          Demasoni, Interruptus och Duboisi funkar kanon hos mig iaf.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            #6
            Min erfarenhet är att troffar är tämligen ointresserad av andra fiskar såvida inte dessa irriterar troffarna. För tillfället har jag ca 50 troffar med 5 maingano och det går utmärkt. De bryr sig inte alls med varandra. Däremot har jag en 6 årig eldstjärt där också. Den brukar försöka sätta de andra firrana på plats tills någon av de större troffarna tröttnat och..... kan väl säga att eldstjärten aldrig har vunnit en sådan fajt så med jämna mellanrum har eldstjärten mycket trasiga fenor men den blir (än så länge) aldrig allvarligt skadad.
            //Robert

            Kommentar

            Arbetssätt...