P. Flavus borta från Sverige under några år.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    P. Flavus borta från Sverige under några år.

    Säljesannonser är alltid kul att ha ute. Det gör att jag lär känna eller iaf får träffa nya akvarister för en pratstund lite då och då.
    Häromdagen var en sådan dag och då fick jag mig berättats att P. Flavus var helt borta från den svenska marknaden under några år.

    Jag är en s.k. återfallsakvarist som höll mestadels Malawi och lite Tanganyika, från mitten på 70-talet till en bit in på 80-talet. (Nystart för några år sedan.) Tidsglappet är stort.

    P. Flavusen finns ju här igen.

    En fisk som jag minns som kanonfin från den tiden var J. Marlieri. Dagens exemplar som jag sett är inte alls lika fina. Är det också en sådan fisk som varit försvunnen från Sverige och sedan kommit tillbaks i en sämre upplaga? (eller sönderodlad/korsningar?)

    Finns det andra arter som kommit och gått?
    Svaret är naturligtvis ja, för arter som är svårodlade och kommer hit i litet antal, men jag tänker mer på sådana som det har funnits rikligt av och sedan försvunnit ........................................
    Min zoon
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Flavus lever inom Malawi National Park där det sedan början av 90-talet är fångstförbud. För några år sedan fick Stuart Grant tillfälligt tillstånd att fånga fisk vid Chinyankwazi och Chinyamwezi där flavusen finns och därför kom vildfångade fiskar in igen.

    Här finns en artikel om vilka arter som finns i området:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • robjo
      Användare
      • maj 2005
      • 330

      #3
      Flavus är idag inte speciellt svårt att fåt tag, dock mest odlat. Jag sålde bort min lekgrupp för en månad sedan. Jag vet att AQ örebro hade Vf inne. Mycket fin fisk är det hur som helst.

      //Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Förtydligande: Inom övriga delar av nationalparken har det varit fångstförbud sedan 80-talet. Det var bara vid Malaeriöarna som Stuart Grant kunde fånga fisk fram till -92. I nationalparken finns t ex. A. jacobfreberigi, Otter Point, O. lithobates, Zimbawe Rock och L. trewavasae, Thumbi West.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          En fisk som jag minns som kanonfin från den tiden var J. Marlieri. Dagens exemplar som jag sett är inte alls lika fina. Är det också en sådan fisk som varit försvunnen från Sverige och sedan kommit tillbaks i en sämre upplaga? (eller sönderodlad/korsningar?)
          Jag tror inte den är på något vis sönderodlad, det är bara det att det är fisk från andra fångstplatser. En ny fångstplats, då ersätts de gamla - t.ex. verkar det omöjligt att få tag i 'gammaldags' Neolamprologus brevis (från Burundi?) idag.

          Kommentar

          • ovsor
            Användare
            • januari 2005
            • 55

            #6
            Jag har hållt på med Malawi sen -83 o visst har saker o ting ändrat på sig. Att Flavus varit borta har jag inte märkt. Har haft några fina fr Nol. Utbudet är ju enormt mycket större nu än det var på 80-talet. Ps. Zebra som bytt namn till M.Zebra var ju nästan vanligast på 80-talet, alla möjliga varianter o skitsnygga. I varje fall upplevde jag det så i GBG,s Zooaffärer. Nu hittar man bara ett fåtal Zebror o inte alls lika fina som då, men det finns ju en massa annat fint nu som inte fanns då. Mitt första stora kar köpte jag på Herkules Zoo. Dom hade eget glasmästeri på den tiden som låg på samma gata. Ett 375 lit med aluram+dubbla ramper. 22 bast o skitlycklig.
            Ove

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              ja dansk malawiimport i ålborg i danmark han har tagit in VF jakobfribergi otter point, VF lithobates zimbabwe rock, VFtrewawase thumbi west på 2000 talet undrar hur det har gått till.mvh janne

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja dansk malawiimport i ålborg i danmark han har tagit in VF jakobfribergi otter point, VF lithobates zimbabwe rock, VFtrewawase thumbi west på 2000 talet undrar hur det har gått till.mvh janne
                Det har givits tillfälliga fångsttillstånd i nationalparken vid ett par tillfällen på senare tid.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av robjo
                  Flavus är idag inte speciellt svårt att fåt tag, dock mest odlat. Jag sålde bort min lekgrupp för en månad sedan. Jag vet att AQ örebro hade Vf inne. Mycket fin fisk är det hur som helst.

                  //Robban

                  Men, sålde du bort min fina Flavushane på 10,5 cm.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Flavus lever inom Malawi National Park där det sedan början av 90-talet är fångstförbud. För några år sedan fick Stuart Grant tillfälligt tillstånd att fånga fisk vid Chinyankwazi och Chinyamwezi där flavusen finns och därför kom vildfångade fiskar in igen.

                    Här finns en artikel om vilka arter som finns i området:
                    http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...=9210&LOPNR=10
                    Nästan som vanligt har Micke ett snabbt svar inklusive en fin länk. Tack!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      ja nu när vi är inne på om det finns någon som har fisk från den deln av sjön.
                      är det någon som vet om det finns någon som har fire blue från chinyankwazi vildfågad eller odlad, den varianten har väldigt gula honor. mvh janne

                      Kommentar

                      Arbetssätt...