Fiskgrossister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #31
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Stefan Långt inlägg men du talar butik inte grossist. I tyskland säljer tillverkarna direkt till butik det blir mer o mer så också i danmark. Även svenska butiker direktimporterar mer. Att det skulle bli svårare att få tag på udda fisk vet jag ej. Internet o aktivt deltagande gör världen mindre helt klart. T.ex fick mail idag från en asiatisk odlare som fått en kull på en golden variant utan pidgeon gener (dvs sotfria). Frågan var vill jag förboka? leveansklara i feb 2007
    Stämmer Kaj!!!
    Men (bara MIN personliga uppfattning) om grossisterna försvinner, försvinner massa andra produkter....Då kommer nästa problem som på posten...VILKEN butik, kan hålla ett lager som gör att deras kunder är nöjda?
    Idag, kan du ha 10 olika pumpar i butiken, 1 av varje, och skulle pumpen säljas, har du en ny nästa dag...p.g.a grossiter! Om butikerna istället fick hålla lager, skulle priserna stiga än mer...och tillverkarna, skickar inte ut grejer samma dag som du beställer....sen tillkommer MER i frakt osv osv...
    Det är klart, att vid volymförsäljning, så får man ner sina inköpspriser...men åter igen, det skulle bara straffa oss konsumenter..tror jag iallafall.....

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #32
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Vilken garanti har du då att fångstplatsen stämmer?
      hmmmmm...kan man inte lita på de som exporterar fisken från resp. ställe, samt grossiter och handlare...funkar inte system överhuvudtaget vännen....
      DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #33
        Ursprungligen postat av deathdealer
        hmmmmm...kan man inte lita på de som exporterar fisken från resp. ställe, samt grossiter och handlare...funkar inte system överhuvudtaget vännen....
        DD
        Stefan kolla ciklidecentret i köpenhamn Butik eller grossist??
        Fråga två
        Enligt mina kontakter i tyskland så är de duktiga på att hitta nya "biflöde" o där med ett nytt namn. Men det är amazonas det.
        Senast redigerad av kaj.p; 15 september 2006, 00:10.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #34
          Grossiste är väl ett företag som köper in en produkt, och säljer den vidare till fler ÅF?
          Äsch - detta är bara för diskussionen Kaj....!!!

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • juni 2005
            • 142

            #35
            Nu kanske jag generaliserar igen men är det inte såhär (vad gäller fisk):
            Grossisten importerar/odlar den fisk man tror går lätt att sälja.
            Butiken väljer i sin tur ut de man tror sig kunna sälja till kund.
            Att ha fisk i lager som inte säljer är ren förlust.

            Vilka alternativ finns då om man inte hittar den fisk man söker i sin butik eller hos grossist?
            Privatimport eller samimport? Här måste man vara rättså driven för att ta detta steg.

            Många refererar till Coop och Ica, jag riktar mina blickar till statliga Systembolaget. Man har ett sortiment i butik men har dessutom ett specialsortiment man kan ta hem till "finsmakare".
            Skulle nu inte detta sortiment räcka så kan man genom Systembolagets försorg importera ungefär vad man vill och Systemet ser sedan till att allt går rätt till i tull, med frakt e.t.c.
            Läs mer på http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm

            På något sätt skulle jag gärna se att någon fisk-grossist eller motsvarande kunde erbjuda samma service. Svårigheten som kvarstår är då vad som kan levereras varifrån. Här torde det inte varit omöjligt för grossisten att länka till lagerlistor, de har säkert redan kontaktvägen öppen.
            Att det inte blir "billigt" är självklart men jämför man med andra alternativ som t.ex. inköpsresor till tyskland eller danmark kanske man kan räkna hem det.
            (Här rimmar det nog illa att referera till systembolaget....)

            Är detta en utopi? Är marknaden för liten? Jo kanske....
            Senast redigerad av Lacustris; 15 september 2006, 00:17.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #36
              Lägger ett klipp från en av de större exportörerna i Peru Tar apistogammor som ex.
              Apistogramma acosta
              Apistogramma agassizi flamengo
              Apistogramma agassizi blue
              Apistogramma albertini
              Apistogramma ambiacus
              Apistogramma apache
              Apistogramma atahulpa
              Apistogramma baby face
              Apistogramma bimbo
              Apistogramma bitaeniata
              Apistogramma bitaeniata
              Apistogramma blue eye
              Apistogramma blue
              Apistogramma cacatoide
              Apistogramma celeste
              Apistogramma curutu
              Apistogramma cruzi
              Apistogramma diamond sp.
              Apistogramma eunotus
              Apistogramma esmerald
              Apistogramma frank
              Apistogramma strawberry sp.
              Apistogramma galaxis
              Apistogramma galaxis II
              Apistogramma gosey
              Apistogramma hangsloi
              Apistogramma hauswell
              Apistogramma huallaga
              Apistogramma inka 50
              Apistogramma juruensis
              Apistogramma laulate
              Apistogramma marine
              Apistogramma macmaster
              Apistogramma melgar jumbo
              Apistogramma melgar
              Apistogramma morthentaler
              Apistogramma napo
              Apistogramma nijsseni
              Apistogramma napoensis
              Apistogramma norberty
              Apistogramma orange
              Apistogramma painted face
              Apistogramma pandurini
              Apistogramma papagallo
              Apistogramma paracas
              Apistogramma pevas
              Apistogramma pucallpensis
              Apistogramma purple
              Apistogramma ramirezi
              Apistogramma sanchezi
              Apistogramma sanchesi II
              Apistograma sanchesi III
              Apistogramma shishita
              Apistogramma shushupe


              Hehe för varje lista blir namnen finare just nu är A. Bimbo o A.strawberry mina favoriter Men huvudfrågan är vad är det du tar hem???? Man kan ju också undra hur i helskotta håller de isär dem?
              Senast redigerad av kaj.p; 15 september 2006, 01:07.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #37
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Lägger ett klipp från en av de större exportörerna i Peru Tar apistogammor som ex.

                Hehe för varje lista blir namnen finare just nu är A. Bimbo o A.strawberry mina favoriter Men huvudfrågan är vad är det du tar hem???? Man kan ju också undra hur i helskotta håller de isär dem?
                Borja med att kolla pa deras pris; ar det dyra fiskar sa kanske anvands det hoga priset just som en ursakt pa det otroliga arbetet de har med att halla isar dem....
                Ar det bra priser....sa ingen tvekan om att ingen dar bryr sig om att veta vilken ar A.sanchezi (med "z") eller A.sanchesi (med "s").
                Felipe

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #38
                  Ursprungligen postat av Lacustris
                  Nu kanske jag generaliserar igen men är det inte såhär (vad gäller fisk):
                  Grossisten importerar/odlar den fisk man tror går lätt att sälja.
                  Butiken väljer i sin tur ut de man tror sig kunna sälja till kund.
                  Att ha fisk i lager som inte säljer är ren förlust.

                  Vilka alternativ finns då om man inte hittar den fisk man söker i sin butik eller hos grossist?
                  Privatimport eller samimport? Här måste man vara rättså driven för att ta detta steg.

                  Många refererar till Coop och Ica, jag riktar mina blickar till statliga Systembolaget. Man har ett sortiment i butik men har dessutom ett specialsortiment man kan ta hem till "finsmakare".
                  Skulle nu inte detta sortiment räcka så kan man genom Systembolagets försorg importera ungefär vad man vill och Systemet ser sedan till att allt går rätt till i tull, med frakt e.t.c.
                  Läs mer på http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm

                  På något sätt skulle jag gärna se att någon fisk-grossist eller motsvarande kunde erbjuda samma service. Svårigheten som kvarstår är då vad som kan levereras varifrån. Här torde det inte varit omöjligt för grossisten att länka till lagerlistor, de har säkert redan kontaktvägen öppen.
                  Att det inte blir "billigt" är självklart men jämför man med andra alternativ som t.ex. inköpsresor till tyskland eller danmark kanske man kan räkna hem det.
                  (Här rimmar det nog illa att referera till systembolaget....)

                  Är detta en utopi? Är marknaden för liten? Jo kanske....
                  Jag tror att det inte är så att grossisterna bara väljer efter vad som säljs bra. Vi talar ju omspeciella sorter, inte om dussinfisk?!?!?!? (ursäkta det plumpa uttrycket)..
                  Först är det väl så att de importörer som finns i Sverige (och övriga värden) kan ha önskemål om vilken fiska som ska fångas från de stationer som finns runt sjöarna. Att det just ska finnas någon som ska fånga den typ du önskar, eller att dom FÅR gå in på det stället är väl inte säkert...
                  Jag har för mig att Kjell F, och andra talat om detta, helt säker på att någon av våra föredragshållare sa något om att mängden/sortern man får plocka upp är reglerad. Sen är det precis som du skriver inga problem att få hem specialfisk, men det kan ju ta tid, och du får förmodligen köpa en lite större uppsättning.

                  Ville bara säga att det inte är helt lätt att hålla en 100% aktuell lagerlista, vissa mindre uppfödare/importörer/grossoster kanske kan uppdatera sina listor dagligen, men har man stor omsättning på fisken, är det faktiskt inte så lätt som det låter.

                  Men jag tror grossister behövs, dom gör en stor nytta, jag tror att de butiker vi har, gör sitt yttersta för att göra oss nöjda MEN den lilla zoo-affären runt hörnet, har nog lite problem med att hålla oss med VF och specialfisk, för tittar man lite nyktert på det, så är det ingen stor marknad för fisk som kostar 3-400+....
                  Se den mamma/pappa som kommer in och ska köpa fisk till sina söner/döttrar och fisken kostar 3ggr mer än vad dom gett för karet....*asg*

                  Ha de gött!

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #39
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Men min fråga är behövs grossister? I den form vi har idag?
                    Beror väl på vad man är ute efter - försvann grossiterna så skulle säkert 75% av sveriges affärer försvinna. Nåväl säger en del då - dom affärerna som försvinner är ju ändå då dom minsta och minst välsorterade så det kan ju kvitta ändå. Visst men samtidigt så är det ju som så att utan affärer så försvinner ju rekryteringen av nya presumtiva medlemarna till t.ex. NCS eftersom nästan alla av oss en gång i tiden har börjat med ett litet akvarium med de allra vanligaste fiskarna.

                    Men oavsett vilket så är ju ändå din fråga rätt lite meningslös eftersom vi med de nya lagar som är på gång vad gäller transporter samt karantän etc. i praktiken kommer att innebära att utvceklingen blir tvärtom - dvs de enda som kommer att kunna importera och sedan sälja vidare till affär är de allra största grossisterna.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #40
                      Hej!

                      Jag tycker inte att det vore orimligt om grossisterna höll en någorlunda uppdaterad lagerlista tillgänglig på nätet. Liksom all lagerhållning är det viktigt att veta exakt vad som finns inne. I Vanliga lager har man en databas över detta och att länka denna till en hemsida bör ju inte vara omöjligt. På tex IKEA kan man gå in och kolla exakt vad och hur många som finns inne i alla enskilda butiker.
                      Att grossisterna har aktulla listor så att vi akvarister, via vår butik, kan beställa hem deras produkter är inte en fråga om kostnader det är en fråga om service och kundanpassning.

                      Att jämföra akvariebutikerna i Danmark med akvariebutikerna här hemma är inte riktigt rätt. I Danmark arbetar flerta butiker med egen import av VF exlusiva fiskar. Marknaden ser helt annorlunda ut eftersom det finns ett enormt sug efter dessa fiskar. I Sverige är det inte många som regelbundet lägger ut stora summor på nya VF fiskar. Eftersom de flesta av oss akvarister här hemma avsätter väldigt liten budget för fiskinköp ser marknaden inte alls ut som i Danmark. Butikerna i Danmark tar hem tex en Malawisändning typ som denna senaste till MalawiCarsten:



                      Sen säljer de huvuddelen innom ett par månader och tar hem en ny sändning. Jag tror att det skulle vara svårt att köra denna verksamhet i Sverige.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #41
                        Ursprungligen postat av olof
                        Hej!

                        Jag tycker inte att det vore orimligt om grossisterna höll en någorlunda uppdaterad lagerlista tillgänglig på nätet. Liksom all lagerhållning är det viktigt att veta exakt vad som finns inne. I Vanliga lager har man en databas över detta och att länka denna till en hemsida bör ju inte vara omöjligt. På tex IKEA kan man gå in och kolla exakt vad och hur många som finns inne i alla enskilda butiker.
                        Att grossisterna har aktulla listor så att vi akvarister, via vår butik, kan beställa hem deras produkter är inte en fråga om kostnader det är en fråga om service och kundanpassning.

                        olof
                        Problemet Olof är att det är en viss skillnad på ett företag som IKEA (andra stora företag) och en grossist här i Svergis på akvaristiska tillbehör och fisk! Jag har arbetat med lagersystem osv och för att få ett så exakt lagersaldo som du efterfrågar, behöver man sätta en gubbe i en stålbur = lager, och han, och enbart han lämnar ut och registrerar produkter *skrattar*...

                        Lägger dom in en lista med fisk som kommit in på måndag, kan denna listan ändras 50ggr under första veckan, och om du nu kontrar med att dom kan ha ett system som helt ligger på data, bara exportera informationen ut på nätet, så ska dom göra den stora investering som krävs för att bygga/köpa ett sånt system....
                        och vad händer om:
                        • En fisk eller fler dör?
                        • Någon lägger "undan" ett antal fiskar för en kund
                        • Felleveranser
                        Då stämmer inte listan längre...eller hur!

                        Jag tycker de flesta sköter detta bra, jag tror även att de felsta lägger ut sin nyinkommna lista när leveransen kommer in, och sedan uppdaterar vid nästa beställnings/leveranstillfälle...eller kanske när dom känner att dom har tid. Sen - vad spelar det för roll....VI köper fisk som vi vill ha, oftast efter det att vi bestämmt att vi vill ha en viss sorts fisk, och då kan man väl ringa/skriva och fråga om den finns för försäljning ELLER om dom kan ta in den?

                        DD
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #42
                          Ursprungligen postat av deathdealer
                          Problemet Olof är att det är en viss skillnad på ett företag som IKEA (andra stora företag) och en grossist här i Svergis på akvaristiska tillbehör och fisk! Jag har arbetat med lagersystem osv och för att få ett så exakt lagersaldo som du efterfrågar, behöver man sätta en gubbe i en stålbur = lager, och han, och enbart han lämnar ut och registrerar produkter *skrattar*...

                          Lägger dom in en lista med fisk som kommit in på måndag, kan denna listan ändras 50ggr under första veckan, och om du nu kontrar med att dom kan ha ett system som helt ligger på data, bara exportera informationen ut på nätet, så ska dom göra den stora investering som krävs för att bygga/köpa ett sånt system....
                          och vad händer om:
                          • En fisk eller fler dör?
                          • Någon lägger "undan" ett antal fiskar för en kund
                          • Felleveranser
                          Då stämmer inte listan längre...eller hur!

                          Jag tycker de flesta sköter detta bra, jag tror även att de felsta lägger ut sin nyinkommna lista när leveransen kommer in, och sedan uppdaterar vid nästa beställnings/leveranstillfälle...eller kanske när dom känner att dom har tid. Sen - vad spelar det för roll....VI köper fisk som vi vill ha, oftast efter det att vi bestämmt att vi vill ha en viss sorts fisk, och då kan man väl ringa/skriva och fråga om den finns för försäljning ELLER om dom kan ta in den?

                          DD
                          Jag håller inte helt med dig. Som jag skrev tidigare tycker jag at Simonstorp har en lagerlista som är hyfsat uppdaterad. Jag har varit där och tittat och de hade verkligen allt jag sett på lagerlistan samma dag. Akvarieleasings lista på nätet tror jag är någon stans mellan ett halvår och 2 år gammal (de har två olika listor, excel-listan verkar mer aktuell). Den tredje och stösta grossisten Imazo har ingen lista som är tillgänglig för privatpersoner.

                          Jag förstår inte riktigt skillnaden på att hålla reda på sina fiskar och hålla reda på andra produkter. Jag har jobbat på lager (för 15 år sedan) och där fanns total kontroll på exakt vilka olika produkter (tusentals) och hur många av varje lott nummerr som fanns inne. Så bra koll krävs inte alls för att kunna lägga ut en hyfsad lista som uppdateras någon gång i veckan på nätet och kostnaden för detta kan inte vara särskilt stor.

                          Problemet är väl snarare att butiker och grossister inte riktigt ser att alla skulle kunna tjäna på att kunden kunde se vad som finns tillgängligt och beställa detta (mot handpenning).

                          Min erfarenhet från butikerna är väl att om man frågar om något så säger de att det nog kommer in nästa vecka. Det verkar helt kvitta vad man frågar efter, ovanliga fiskar eller falukorv, det kommer nog nästa vecka (därmed inte sagt att detta gäller alla butiker och säkert inte akvarielagret som jag bara besökt en gång).

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #43
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Vilken garanti har du då att fångstplatsen stämmer?
                            Det är där allt sker!
                            Blipp-maskiner finns att tillgå ute vid fångstplatserna. Du behöver bara åka dit, dyka ner i plurret och blippa snygga fiskar.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • ciklidMartin
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 213

                              #44
                              Ursprungligen postat av olof
                              Att jämföra akvariebutikerna i Danmark med akvariebutikerna här hemma är inte riktigt rätt. I Danmark arbetar flerta butiker med egen import av VF exlusiva fiskar. Marknaden ser helt annorlunda ut eftersom det finns ett enormt sug efter dessa fiskar. I Sverige är det inte många som regelbundet lägger ut stora summor på nya VF fiskar. Eftersom de flesta av oss akvarister här hemma avsätter väldigt liten budget för fiskinköp ser marknaden inte alls ut som i Danmark. Butikerna i Danmark tar hem tex en Malawisändning typ som denna senaste till MalawiCarsten:



                              Sen säljer de huvuddelen innom ett par månader och tar hem en ny sändning. Jag tror att det skulle vara svårt att köra denna verksamhet i Sverige.

                              Mvh

                              olof



                              Visst finns det de som arbetar på detta sättet även i Sverige! Kanske är de inte så stora att de påverkar det totala utbudet, men visst finns de. De köper in fisk som till största delen är paxad redan innan den kommer hem.

                              /Martin
                              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                              Kommentar

                              • Lacustris
                                Användare
                                • juni 2005
                                • 142

                                #45
                                Om man sammanfattar tråden (på ett provocerande sätt) kan man alltså konstatera:

                                Allt är precis så bra som det bara är möjligt här i Sverige.
                                Eller:
                                Att göra det lättare för kunden att specialbeställa fisk och/eller ha uppdaterade lagerlistor är omöjligt.

                                Att det finns större och mer välsorterad marknad i t.ex Danmark beror på att de till skillnad från oss både vill ha och har råd att betala VF, F1 och "exklusiva" fiskar. Hur de kan ha uppdaterade lagerlistor har jag ingen förklaring till (har ju aldrig jobbat i djuraffär).

                                Nä, åter till en seriös diskussion.

                                Nog trodde jag att flertalet ciklid-fantaster hade uppskattat att ha ett större sortiment tillgängligt (jag inbillade mig det iallafall).
                                Jag får dessutom uppfattningen att de som har minst intresse av förändringar i distributionsformerna och bara ser omöjligheter i någon form har anknytning till akvariebutik (rätta mig gärna om jag har fel).

                                Jag ser ingen omöjlighet i att grossisterna blir mer synliga och underlättar för kund att specialbeställa det som man inte hittar i butik. Internet är ett bra verktyg för detta och man behöver inte störa butikspersonalen med tidsödande specialönskemål.
                                Levereras sker sedan av den beställda fisken till av kunden vald butik via ordinarie distributionsled. Då missgynnas ingen.

                                Och med handen på hjärtat, hur många har inte suttit och dreglat över lagerlistor på nätet och önskat att de lätt och smidigt kunde få hem fisken i akvariet? VF och ovanliga fiskar kostar men jag tror många varit beredda att köpa och betala priset om möjligheten funnits.

                                På något sätt torde det ligga i NCS intresse att verka för att berika hobbyn med fler arter och föra in mer nytt blod i form av VF.
                                Det är aldrig för sent att ge upp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...