Filtrering över Faxe grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Filtrering över Faxe grus

    Jag tänkte jag skulle försöka höja karbonathårdheten genom att i ett av mina innerfilter ersätta en del av filtermattebitarna med faxegrus i en nätkasse. Storleken väl sisådär 2-4 mm på gruset.

    Är detta en god ide' eller finns det risk att pumpen inte ska orka dra vattnet igenom gruset (Eheim compact, 1000L/h i maxläget)?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Svårt att säga. I början är det säkert inga problem men det kan nog klägga igen efter ett tag. Lite osäkert blir det ändå har ja märkt eftersom kalkkornen får klägg på ytan och då buffrar dom mycket sämre.
    Jag har en strumpa placerad i karet (på ett dolt ställe) i stället, och när det är dax för vattenbyte så gruggar jag socken lite. Inbillar mig att det blir stabilare vatten i alla fall.
    Du har inte provat en nypa bikarbonat i stället?
    Det funkar ännu bättre eftersom det inte påverkar (mätbart) ph negativt om man bara tar en liten nypa vid varje vattenbyte. Bakterierna och växterna gillar bikarbonat dessutom.
    Märkligt nog så ändras inte KH`t av förbrukningen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • augusti 2006
      • 157

      #3
      Nej, jag har inte testat med bikarbonat. Tänkte jag skulle försöka fixa det på "naturlig" väg i första hand.

      Jag är inte så hemma på vattenkemin men jag har fått intrycket att bikarbonat höjer pH snarare än kH, fast det kommer nog att behövas det också vad det lider. Man kan ju knappast orsaka någon skada med en liten tillsats så det ska jag prova. Främst är jag dock intresserad av att öka buffertförmågan för att undvika variation i pH, jag tror vi har rätt högt pH i ledningen men samtidigt väldigt mjukt vatten.
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Tyvärr har nog många samma dåliga vattenförhållanden, växjövattnet har samma dåliga förhållande.
        Vill du sänka PH så använd torv, rötter, ekextrakt eller någon ph buffertvätska.
        Sen när karet har mognat efter ett halvår eller så så kan du nog minska jobbet att hålla karet på en låg ph-nivå för att det sköter karet om själv.
        Har själv ett 540 som ligger konstant på ph 7 som enbart innehåller rötter trots att vattnet ligger på 8´3 och jag gör 50%iga vattenbyte två dar i veckan. Tillsätter bara en gnutta bikarbonat som håller ph konstant.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • augusti 2006
          • 157

          #5
          Jag antar att det kanske är bra för ledningarna med sådana vattenvärden?

          När jag flyttade till Skåne var vattnet rätt hårt, schampot sköljde man ur håret på några sekunder. Sedan Bolmen vattnet kom (jag inbillar mig att det beror på detta) har det varit mjukt istället.

          Mitt problem är annars att jag gärna vill ha ett högre pH värde men som samtidigt är hårt istället för som nu, riktigt mjukt. Tanganyika ciklider......
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Då är det betydligt lättare. Gör ett stort 60% igt vattenbyte och sedan i med 0,3 - 0,5dl/ 100 liter bytt vatten. Bagerier, simhallar, kokskolor och sådant har bikarbonat att sälja.
            Ph värdet kan bara höjas till till en bit över 8 oavsett hur mycket bikarbonat du häller i.
            Däremot kan amoniak fällas ur (vid Ph höjning), det är därför du bara ska tillsätta bikarbonat efter vattenbyte.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • augusti 2006
              • 157

              #7
              Vad är det för skillnad på olika varianter av bikarbonat? Funkar det t.ex. med vanligt bakpulver (det är väl bikarbonat?)? Eller är bikarbonat samlingsnamn för flera olika substanser?
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Bikarbonat är bikarbonat. Däremot så är bakpulver bikarbonat+en massa annat som vi inte vill ha i akvariet.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Jag har även köpt bikarbonat från guldfisken i Kalmar till ett helt ok pris.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    I Dr.Oetkers bakpulver är det Natriumpyrofosfat (E450a), Natriumbikarbonat (E500), och potatismjöl.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • janne63
                      NCS Medlem
                      • augusti 2006
                      • 157

                      #11
                      Jag kollade på en burk med Dr. Oetkers Bikarbonat i förra veckan och innehållsdeklarationen har jag för mig löd något i stil med: jäsmedel, natriumbikarbonat E500

                      Har Dr. Oetker både bikarbonat och bakpulver? Hur som helst, det som stod på burken jag kollade innehöll inget om potatismjöl, jag såg heller inget om E450. Å andra sidan så tyckte jag det var skumt med kommat mellan orden jäsmedel och natriumbikarbonat, kan ju tolkas som att jäsmedel (ospecificerat) är en ingrediens och natriumbikarbonat en annan. Kan ju också tolkas som att de bara deklarerar själva jäsmedlet .

                      Men till frågan: Skulle man kunna använda Dr. Oetkers bakpulver eller är Natriumpyrofosfat direkt olämpligt i akvariet? Potatismjöl är kanske inte heller lämpligt men lär väl knappast vara direkt giftigt.
                      Mvh Janne

                      420, 110 , 620, 120 L SA

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Vet ingen som provat med bakpulver, men det där som lät som natriumnågonting hade jag undvikit att hälla i. Du får ta dig till Växjö så ska jag hjälpa dig att köpa Bikarbonat ytterst billigt.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • janne63
                          NCS Medlem
                          • augusti 2006
                          • 157

                          #13
                          Det är väl inte alls omöjligt att jag tar mig till Växjö vad det lider, svärföräldrarna bor i närheten.
                          Mvh Janne

                          420, 110 , 620, 120 L SA

                          Kommentar

                          • Erik Wikström
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 127

                            #14
                            natriumbikarbonat är juh vanligt bikarbonat eller? kan någon rätta mig om jag har fel...bikarbonat är ju ett jäsmedel. Hos grossister går det att få tag på billigt biakrb. köpte 2 förpackningar på axfood.1150 ml för typ 30 kr st eller 27 kr/kg att jämföra med 60 kr kg för 70 grams påsar på affären. Billigare och framförallt mkt smidigare

                            mvh Erik
                            Mvh Erik

                            Kommentar

                            • janne63
                              NCS Medlem
                              • augusti 2006
                              • 157

                              #15
                              Nu har jag hittat bikarbonat hos min lokala akvariebutik, Sandby ciklid hobby. Billigt var det också, Imorgon blir det ett större vattenbyte och tillsats av bikarbonat.
                              Mvh Janne

                              420, 110 , 620, 120 L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...