Nu har min Nyereri anlänt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Nu har min Nyereri anlänt..

    Hej! är bara lite exalterad över att ha fått mina Pundamilia Nyereri "Ruti Island" och ville berätta detta. 10 stycken är de och små ännu (4cm cirka) . I princip omöjligt att se skillnad hane hona ännu, men med tiden lär ju det inte bli ett problem. Och sedan ska jag gallra ur gruppen och behålla 5-6 stycken. Känns lite häftigt att de färdats ända från Victoriasjön (sjöodlade - inte VF) hit till den kalla Nord.

    Jag sparar bilder tills de har lite mer färger, dvs är lite större.

    Ville bara berätta min glädje!

    Tjingeling/ joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Fen va skoj, dammodlar dom för att återplantera i förstahand eller är det för export?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Hej! Ja det är skoj - men ärligt talat så vet jag inte vad som är primärsyftet med "sjöodlingen". Man skulle ju hoppas att det är för att återinsätta - även om det verkar lite hopplöst innan man löst grundproblemet Nilaborre - men jag tror det mest sannolika är att de odlas för export. De har rest via Tyskland, det är vad jag vet. Ska forska i detta!

      Vi höres/ joe
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        De kommer nog att gallra sig själva. När jag hade Nyererei så gallrade den dominanta hanen ganska friskt. Har för mig att jag började med 22 (10+12) och slutade med 13 (3+10).
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          De kommer nog att gallra sig själva. När jag hade Nyererei så gallrade den dominanta hanen ganska friskt. Har för mig att jag började med 22 (10+12) och slutade med 13 (3+10).
          Är de verkligen så aggressiva - det är inte riktigt intrycket man får när man studerar böcker om dem?? Det finns, enligt de texterna, andra arter som är betydligt "vassare". Nyereri ska vara mer beskedlig, åtminstone om man håller dem i en grupp - men det kan man ju verkligen påstå att du gjorde!

          Jag får väl avvakta och se - finns beredskap med ett annat akvarium för de som ev. blir utmobbade och så får jag väl försöka avveckla/sälja dem "därifrån" efterhand.

          Just nu är de bara pigga som tusan och skojiga att se - trots sin litenhet!

          mvh/joe
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Konsensus bland naturvardare ar att inte en enda liten ciklid ska aterinplanteras. Det ar inte sa hiskeligt enkelt att fanga fisk sa det ar nog lattare att sjoodla dem. Jag visste inte att det fanns sjodlad fisk fran Viktoriasjon.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Konsensus bland naturvardare ar att inte en enda liten ciklid ska aterinplanteras. Det ar inte sa hiskeligt enkelt att fanga fisk sa det ar nog lattare att sjoodla dem. Jag visste inte att det fanns sjodlad fisk fran Viktoriasjon.
              Hej Ola! Jag ska dubbelkolla det där med sjöodlad - bara så jag inte far med osanning. Men det är iallafall den information jag har fått (och den verkar ju inte helt orealistisk!).

              En fråga - varför är det konsensu att inte återutsätta en enda akvarieodlad fisk? Är det för rädslan att det har uppstått korsningar eller annat - eller har man helt vikt ner sig för den stora aborren och dess ekonomiska betydelse? Jag tyckte det var en - om än perifer och mer symbolisk - relativt tilltalande tanke att man i sitt intresse också bidrog till att bevar för ev. framtida bruk...

              mvh/ joe
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                Är de verkligen så aggressiva - det är inte riktigt intrycket man får när man studerar böcker om dem?? Det finns, enligt de texterna, andra arter som är betydligt "vassare". Nyereri ska vara mer beskedlig, åtminstone om man håller dem i en grupp - men det kan man ju verkligen påstå att du gjorde!

                Jag får väl avvakta och se - finns beredskap med ett annat akvarium för de som ev. blir utmobbade och så får jag väl försöka avveckla/sälja dem "därifrån" efterhand.

                Just nu är de bara pigga som tusan och skojiga att se - trots sin litenhet!

                mvh/joe
                Det ar omojligt att halla tva hanar av Pundamila av samma art i samma akvarium oavsett storlek (OK, 6 meter langt ar det storsta vi misslyckats i). Tre eller mera funkar. NAr de ar sma kan man halla flera hanar samtidigt i 100L. Nar de ar stora sa behover nog varje hane minst 50*50 cm botten. Hanarna ar extremt aggressiva mot varandra, men inte varre an t ex malawizebror. Daremot tal de inte lika mycket stryk och de ar kansliga mot att inte fa tillrackligt med mat.

                Sjalv haller jag mina utvuxna hanar atskilda med galler (honorna kan passera) och de har en bottenyta pa 60 x 80 cm var (ovre akvariet, bilden nedan). De dominerar detta utrymme totalt. I ett annat experiment med inte fullt utvuxna hanar sa har de fatt en mindre ytan som de inte lyckas dominera totalt (aven honor kan ta revir).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av joe
                  En fråga - varför är det konsensu att inte återutsätta en enda akvarieodlad fisk? Är det för rädslan att det har uppstått korsningar eller annat - eller har man helt vikt ner sig för den stora aborren och dess ekonomiska betydelse? Jag tyckte det var en - om än perifer och mer symbolisk - relativt tilltalande tanke att man i sitt intresse också bidrog till att bevar för ev. framtida bruk...

                  mvh/ joe
                  Den framsta orsaken ar att fiskarna har svarat evolutionart pa den forandrade miljon (grumligt vatten, nilabborre). Det ar helt enkelt inte samma ekosystem med samma fisk langre. Pelagisk fisk har storre ogon och har hittat nagot satt att undvika nilabborren. Troligen skulle det inte handa ett dugg om man satte in odlad fisk, men ett mardromscenario ar forstas att de korsar sig med firrarna som finns som darmed inte klarar grumligt vatten och nilabborre och att den aterhamtning som har skett kollapsar.

                  Sedan ar det helt hopplost att skilja honorna at + att vi vet valdigt lite om slaktskapet mellan arterna. Te x sa vet vi inte om Pundamilia nyerere ar en fargvariant (art) som evolverat gang pa gang ur Pundamilia pundamilia (som har en mer kontinuerlig utbredning) eller om den har evolverat en gang och sedan spridit sig. Det ar svart att tanka sig att det aldrig sker misstag. Sedan tappas det snabbt genetisk mangfald i odlingarna och vi VET inte om en art ar utrotad eller inte.

                  Nar det galler Pundamila sa ar de inte hotade dessutom.

                  Vi vet alltsa valdigt lite sa konsensus ar: Hall fingrarna borta och naturen skota det. Forsok minska utslapp och eutrofiering.

                  Jag TROR dessutom att konsensus gallande nilabborre ar att man ska se till att den inte overfiskas. Om man fiskar hart sa haller man dem nere + att det ger forsorjning. Om fisket krashar sa kommer de att explodera. Det gar inte att utrota dem.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 08 september 2006, 11:21.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Gör dig inte av med fisk iaf, för desto större stim desto bättre

                    Och apropå SO så har jag åtminstone läst att dom har hållit på och byggt upp odlingsanläggningar i anslutning till Lake Nawampasa, där det inte finns Nilabborre. Men därimot vackra haplchromier bl.a Viktoriazebra och "Ruby Green". Sen om dom odlar annat än bara fiskar från Lake Nawampasa och Lake Kyoga har jag aldrig sett nån uppgift om.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...